Sonntag, 23. Oktober 2016

23.10., Speckled Red, Carol Fran, Preston Shannon, Vanesa Harbek, Marcel Scherpenzeel, Mat Walklate, Melvia "Chick" Rodgers * Pete „Bombay“ Liebers +

 

 

 



1892 Speckled Red*
1933 Carol Fran*
1947 Preston Shannon*
1958 Melvia "Chick" Rodgers*
1970 Marcel Scherpenzeel*
1970 Mat Walklate*
2009 Pete „Bombay“ Liebers+
Vanesa Harbek *

 

Happy Birthday



Speckled Red   *23.10.1892

 

Speckled Red (* 23. Oktober 1892 in Monroe, Louisiana; † 2. Januar 1973 in St. Louis, Missouri; eigentlich Rufus Perryman) war ein US-amerikanischer Blues- und Boogie Woogie Pianist und Sänger.
Speckled Red war der ältere Bruder von Piano Red; ihre Spitznamen rührten daher, dass beide Albinos waren.[1]. Die Brüder wuchsen jedoch getrennt auf und haben nie miteinander aufgenommen. Speckled Red und Piano Red spielten beide einen lärmenden Barrelhouse Boogie-woogie Stil, wobei Speckled Red öfters auch langsame Bluestitel spielte, wie seine beiden Versionen von "The Right String (But the Wrong Yo-Yo)", das Speckled Red erstmals 1930 einspielte; sein Bruder hatte zwanzig Jahre später mit dem Song einen Hiterfolg.
Die Familie zog in Speckled Reds Jugendjahren zunächst nach Detroit, dann nach Atlanta, nachdem sein Vater die damals gültigen Rassentrennungsgesetze nicht beachtet hatte. Schließlich ließ sich die Familie in Hampton (Georgia) nieder, wo seine Geburt ein paar Jahre später registriert wurde. Die Familie selbst, die aus Perryman und sieben Brüdern und Schwestern bestand, hatte wenig musikalischen Hintergrund; daher war Speckled Red Autodidakt,[2] Er war beeinflusst von seinem Idol Fishtail, außerdem von Charlie Spand, James Hemingway und Will Ezell (dazu in früher Jugend inspiriert von Paul Seminole in einem Filmtheater) und lernte Orgelspiel in einer örtlichen Kirche.[3].
In seiner Jugendzeit spielte er bei Partys; er zog dann als junger Erwachsener zurück nach Detroit, wo er überall auftrat, auch in Nachtclubs und Bordellen. Er wurde schließlich von einem Talent scout des Labels Brunswick entdeckt, kurz bevor er nach Memphis (Tennessee) zog.[4] Dort hatte er 1929 seine erste Aufnahmesession, bei der seine zwei klassischen Titel für Brunswick entstanden, "Wilkins Street Stomp" und sein Hit “The Dirty Dozens”.
Speckled Reds Song "The Dirty Dozens", ein legendärer Austausch von Beleidigungen und vulgären Bemerkungen, wurde zum festen Bestandteil der afro-amerikanischen Kultur.

    I want all you women to fall in line
    And shake yo shimmy like i'm shakin' mine
    You shake yo shimmy and you shake it fast
    If you can't shake the shimmy, shake yo' yes yes yes

    You a dirty mistreater, a robber and a cheater
    Stick you in a dozens and you poppa aint yo cousin
    And yo mama do the lordylord

Im folgenden Jahr 1930 nahm er erneut auf; in Chicago entstand der bemerkenswerte Titel “The Dirty Dozens No. 2”, der jedoch bei weitem nicht so erfolgreich war wie sein Vorgänger. Der Pianist war daraufhin ohne Plattenvertrag und trat dann vor allem in Bars rund um Memphis und St. Louis (Missouri) auf.
In Aurora (Illinois) nahm er 1938 einige Titel mit dem Slide-Gitarristen Robert Nighthawk und dem Mandolinespieler Willie Hatcher für Bluebird Records auf („St. Louis Stomp“, „Welfare Blues“), die ihm jedoch wenig Erfolg einbrachten. In den 1940ern zog er nach St. Louis und setzte seine Karriere fort, indem er vorwiegend in Kneipen und kleineren Restaurants spielte und daneben jobbte.
Seine Wiederentdeckung wurde möglich, weil Charlie O'Brien, ein Polizist aus St. Louis und Bluesfan, seine beruflichen Untersuchungsmethoden darauf anwandte, in den 1950er Jahren verschollene alte Bluesmusiker aufzuspüren. O'Brian spürte Speckled Red am 14. Dezember 1954 auf, woraufhin er bald einen Plattenvertrag bei dem jungen Chicagoer Label Delmark Records als deren erster Blueskünstler abschließen konnte. 1957 nahm er drei Titel auf, „Dad´s Piece“, „Oh Red“ und „Early in the Morning“; Ende der 1950er und in den 60er Jahren erfuhr er dann ein gewisses Wiedererwachen von Interesse an seiner Musik, wobei seine Fähigkeiten noch beachtlich waren. Er trat in diesen Jahren rund um St. Louis in der Traditional Jazzszene auf, meist als Pausenpianist für die Dixie Stompers, hatte Auftritte mit der Dixie Matinee und im St. Louis Jazz Club; er spielte auch 1961 auf dem University of Chicago Folk Festival und in Dayton (Ohio) mit Gene Mayl's Dixieland Rhythm Kings. 1959 war er in Europa mit Chris Barber auf Tournee; während seines Aufenthalts in Dänemark nahm er verschiedene seiner alten Titel für das Album The Dirty Dozen auf. 1956/57 entstanden noch Aufnahmen für die Label Tone, Delmark, Folkways und Storyville Records. Ende der 1960er Jahre hatte er aufgrund seines Alters nur noch wenige Auftritte; er starb am 2. Januar 1973.
Für die Autoren John Jörgensen und Erik Wiedemann gehört Speckled Red zu den bedeutendsten Blues- und Boogie Woogie-Pianisten seiner Zeit, der jedoch wenig Erfolg beim Publikum hatte.


Speckled Red (October 23, 1892 - January 2, 1973),[2] born Rufus Perryman in Hampton, Georgia, was an American blues and boogie-woogie piano player and singer[1] noted for his recordings of "The Dirty Dozens", exchanges of insults and vulgar remarks that have long been a part of African American folklore.

    "I want all you women to fall in line"
    "And shake yo shimmy like i'm shakin' mine"
    "You shake yo shimmy and you shake it fast"
    "If you can't shake the shimmy, shake yo' yas yas yas"

    "You a dirty mistreater, a robber and a cheater"
    "Stick you in a dozens and yo pappy is yo cousin"
    "And yo mama do the lawdylawd"

Although the lyrics were sung rather than spoken, with its elaborate word play and earthy subject matter, "The Dirty Dozens" is considered in some respects an ancestor to rap music.

Life and career

Speckled Red was the older brother of Piano Red, their nicknames derived from both men being albinos.[3] The brothers were separated by almost a generation and never recorded together. Speckled Red and Piano Red both played in a raucous good time barrelhouse boogie-woogie style, although the elder Speckled Red played slow blues more often. Both recorded versions of "The Right String (But the Wrong Yo-Yo)", Speckled Red first in 1930, and the younger scored a big hit with the song 20-years later.

Prior to his birth the family had moved for brief periods to Detroit, Michigan, then Atlanta, Georgia after his father violated Jim Crow laws, before settling in Hampton, Georgia. The family itself, consisting of Perryman and 7 brothers and sisters, had little musical background, though Speckled Red was a self-taught piano player[4] (influenced primarily by his idol Fishtail, along with Charlie Spand, James Hemingway and William Ezell, and inspired at his earliest point by Paul Seminole in a movie theatre) and also learned the organ at his local church.[5]

By his mid-teens he was already playing house parties and juke joints, and moved back to Detroit in his mid-20s to play anywhere he could, including nightclubs and brothels, and was noticed by a Brunswick Records talent scout just before he left for Memphis, Tennessee, where he was located by Jim Jackson.[6] It was here where he cut his first recording sessions, resulting in two classics for Brunswick in "Wilkins Street Stomp" and the hit “The Dirty Dozens”. The following year, 1930, he recorded again, this time in Chicago, Illinois, resulting in most notably “The Dirty Dozens No. 2,” which was not nearly as successful and the pianist was without a contract or label and again playing making the rounds at Memphis venues and St. Louis bars.

His 1938 session work in Aurora, Illinois with slide guitar player Robert Nighthawk and mandolinist Willie Hatcher for Bluebird Records was steady and long but also unsuccessful, and sometime after during the 1940s moved back to St. Louis and continued his career of playing taverns, as well working the public produce market doing manual labor until the servicemen returned home to heavy lifting jobs.

Revival and death

Charlie O'Brien, a St. Louis policeman and something of a blues aficionado who applied many of his professional investigative methods to track down old bluesmen during the 1950s, "rediscovered" Speckled Red on December 14, 1954, who subsequently was signed to Delmark Records as their first blues artist. He experienced a small revival of interest in his music during the late 1950s and 1960s, his abilities still considerable, and worked around the St. Louis-area jazz scene, regularly as the intermission pianist for the Dixie Stompers, performing concerts with Dixie Mantinee and the St. Louis Jazz Club, played the University of Chicago Folk Festival in 1961, went to Dayton, Ohio, with Gene Mayl's Dixieland Rhythm Kings, and toured Europe in 1959 with Chris Barber. Several recordings were made in 1956 and 1957 for Tone, Delmark, Folkways, and Storyville record labels.

His age, however, had become a factor, and the remainder of the 1960s saw scattered performances. He died on January 2, 1973, of cancer in St. Louis, at the age of 80.

Oh Red! - Speckled Red (Rufus Perryman) 


https://www.youtube.com/watch?v=c_SpxbgMOJg 








Carol Fran    *23.10.1933

 

Henry Gray and guest Carol Fran playing at the Festival International in Lafayette, Louisiana on April 24, 2010


 Carol Fran (born October 23, 1933)[2] is an African American soul blues singer, pianist and songwriter. Fran is best known for her string of single releases in the 1950s and 1960s, and her later musical association with her husband, Clarence Hollimon. She has released five solo albums since 1992, her final collaboration with Hollimon being on JSP Records.
Carol Martin was born in Lafayette, Louisiana, United States.[1][2] Commencing her jump blues singing career with Don Conway, she subsequently relocated to New Orleans. There she married a saxophone player, Bob Francois, which allowed a simple abbreviation to arrive at her stage name of Carol Fran. Establishing a musical presence around Bourbon Street, New Orleans, Fran also undertook a tour of Mexico. Her debut single was "Emmitt Lee", recorded in 1957 and released by Excello Records. Three more singles ensued, but lack of success saw Fran singing with Guitar Slim, and after his death in 1959, she then sang alongside Nappy Brown, Lee Dorsey, and Joe Tex.[2]
Lyric Records then offered a recording contract to Fran. Her next offerings were a swamp pop version of "The Great Pretender" (1962) and a cover version of "Crying in the Chapel" (1964). Despite a subsequent reissue of the latter on Josie Records, her momentum was stalled by Elvis Presley's release of his own version. Her follow-up, "You Can't Stop Me," was enhanced by an arrangement by Sammy Lowe, whilst the Bobby Darin penned "A World Without You", also failed to find sufficient buyers. After another effort, "Any Day Love Walks In," she returned to the concert circuit.[2]
In 1967 she signed to Roulette Records and issued a version of Brook Benton's "So Close." Success still eluded here and many recordings remained unreleased. Downhearted she concentrated on performing in clubs back in Louisiana. In 1982, Fran met the session guitarist Clarence Hollimon, and they went on to marry a year later and relocated to Texas. After appearing together in concert, Black Top Records released their 1992 album Soul Sensation.[2] Elsewhere, in 1993, Fran contributed to Guitar Shorty's album, Topsy Turvy.[3] In 1996, Fran and Hollimon appeared at the Long Beach Blues Festival.
See There! (1994) was her next album release, before another collaboration with Hollimon saw the issue of It's About Time (2000).[2] However, Hollimon died the same year, and Fran moved back to Lafayette, releasing Fran-tastic in October 2001.


Carol Fran 
Carol Fran at Little Fox with Mark Hummel, Rusty Zinn, others


https://www.youtube.com/watch?v=6AcEGhltKRU 






Preston Shannon   *23.10.1947

 


 Preston Shannon (born October 23, 1947)[2] is an American electric blues and soul blues guitarist, singer and songwriter.[1]
Allmusic noted that "Shannon's speciality is a blend of Southern-fried soul and blues, and his albums and live shows - always with a horn section - are an eclectic mix of danceable, grooving tunes and slow, soulful ballads".[1] Amongst the songs he has written are "Beale Street Boogaloo" and "Midnight in Memphis".[3]
He was born in Olive Branch, Mississippi, United States. He relocated with his family to Memphis, Tennessee at the age of eight. Despite initial misgiving from his Pentecostal parents, Shannon developed an interest in the blues and played part-time with several local bands, whilst his daytime occupation was with a hardware firm. He began a full-time musical career when he secured a spot in Shirley Brown's backing ensemble.[1]
In 1993, his own Preston Shannon Band played at the Long Beach Blues Festival in Long Beach, California. After being spotted leading his own band in Memphis' Beale Street clubs, he signed to Rounder Records subsidiary, Bullseye Blues, and released his debut solo effort, Break the Ice in 1994. Then followed the Willie Mitchell produced efforts, Midnight in Memphis (1996) and All in Time (1999).[1] However, with no immediate follow-up available, Preston lost momentum.[4]
After moving to Title Tunes, he released Be with Me Tonight (2006).[1]
Shannon played at Memphis in May in both 2008 and 2011. In February 2012, Shannon appeared on season two of The Voice, singing "In the Midnight Hour".
Nowadays, he is a regular performer at B.B. King's Blues Club in Memphis.[5] Shannon's most recent album release was Dust My Broom (2014).



Mr. Preston Shannon MIDNIGHT in MEMPHIS (instrumental) 


https://www.youtube.com/watch?v=hrkY6_4txj0 







Vanesa Harbek  *23.10.

 

http://www.surfingdesign.com/forocompositoras2010/?attachment_id=1660

Vanesa Harbek es cantante, guitarrista, trompetista, tecladista y compositora. Su formación académica la lleva a cabo en la Universidad Católica Argentina siendo egresada de las carreras de Licenciatura en Música con especialidad en Composición y el Profesorado Superior de Música. VANESA tuvo el agrado de compartir escenario y grabaciones con: JAF, Ciro Fogliatta, Diego Mizrahi, Big Joe Manfra (Brasil ), Black Amaya, Yalo Lopez, Semilla Bucharelli, Daniel y Luis Yaria, Cristina Dal, Mariano Tito, Daniel Raffo , Juan Jose Troche y La Cosecha Blues, Luis Robinson, Tomas Gumucio y Gonzalo Araya( Chile) En la actualidad, ademas de su banda VHBB, se desempeña como trompetista de la Orquesta Sinfónica de la Facultad de Medicina de la Universidad de Buenos Aires, tiene su VANESA HARBEK JAZZ QUARTET, y está componiendo nuevos temas para su próximo cd. VANESA HARBEK se presentó en los siguientes lugares y festivales: San Pedro Country Festival, Festival de JAZZ Y BLUES de Ramos Mejía, Festival de JAZZ y otras músicas org por el gob de la ciudad( Carpa el Dorrego), La Feria del Libro, La Feria de las naciones ( coas), Auditorio UCA, HARD ROCK CAFE, Mr Jones, El Condado, Te mataré Ramirez, LRA auditorio de Radio Nacional, La Casona del Teatro, Teatro Coliseo de Zárate, Spell Cafe, Chacarerean Theatre, Down Town Matias, John John, IVO Café (Mar del Plata), Bar Imperio ( La Plata), Teatro Alvear, JamSession en el Canal de Solo Tango, La Forja, Hipódromo de San Isidro, La Vaca Profana, Claps, Auditorio Victoria ( Prov San Juan), etc. http://www.fotolog.com/vanesaharbek 

Originally from Buenos Aires, Argentina, Vanesa Harbek is considered to be one of the finest blues artists working today in Argentina. She is an excellent guitarist, vocalist, trumpet player, composer and arranger. Licentiate in music specialized in composition (UCA, 2002). She spent her whole life on the road as bandleader, lead guitar player and manager of her career.

In addition to her own shows she  shared the stage and opened up for José Luis Pardo and Mojo Workers, JAF, Diego Mizrahi, Big Joe Manfra, Big Gilson (Brazil), Ciro Fogliatta (ex-Los Gatos), Yalo Lopez , Black Amaya, Semilla Bucharelli (Los Redondos), Mariano Tito, Cristina Dall (Blacanblus), Daniel Raffo (King Size), Luis Robinson (Pappo), Yulie Ruth (Pappo), Tomas Gumucio (Chile) & Gonzalo Araya (Chile), Freddy Muñoz and many more. She participated in many Blues International Festivals in Ecuador, sharing stage with David Tanganelli (Brazil), Sugar Blue (USA), Antonio Vergara (Ecuador).  She was also invited to The Londrina Blues Festival in Brazil, where she played with Decio Caetano, Igor Prado and Omar Coleman (USA). She had the honor to play with Kenny “Blues Boss” Wayne (Canada) in Bebop Club in Buenos Aires. He has published today one disc “No es simple vivir” – Vanesa Harbek Blues Band and a DVD “Munrock” 2012.

Interview by Michael Limnios

What do you learn about yourself from the blues and what does the blues mean to you?

I started playing the piano when I was six years old, because my father plays the piano, and there was a piano at home. I studied with a classical teacher. I played Beethoven, Bach, and Schuman.

I discovered the blues at the age of 12 when I listened to Eric Clapton’s “Slowhand”. Then I fell in love with the blues and the guitar. I investigated Eric Clapton's influences and started to listen to Freddie King, Albert Collins, BB King, T-Bone Walker, and SRV.

Blues means everything to me, a style of life. Thanks to the blues I played in many countries in different Blues Festivals. I knew a lot of people, musicians, and different cultures. I played in Ecuador, Brazil, Chile, and Uruguay.

How do you describe Vanesa Harbek sound and songbook? What characterize your music philosophy?

I think my sound is a mixture of different influences. I have been listening and studying a lot of styles: blues, rhythm & blues, jazz, tango, rock, swing…

About philosophy I'm always listening to music, composing and trying to improve and learn.

C5N - MUSICA EN VIVO: VANESA HARBEK BLUES BAND EN DE0A5 










Marcel Scherpenzeel  *23.10.1970

 


Marcel Scherpenzeel(links) und Gerry McAvoy

https://www.facebook.com/marcel.scherpenzeel.77


http://www.bandoffriends.eu/index.html

Marcel Scherpenzeel (Guitar/Vocals) grew up with Rory's music and Gerry promises, "This is the closest guitarist to Rory you will ever hear".
For over twenty years Marcel has carried the torch for blues and rock all over the world.
His former bands are Marcel Scherpenzeel Band and Wolfpin.  

So ist die Band Of Friends sicherlich wesentlich mehr als eine reine Coverband. Die undankbare Aufgabe, den seligen Rory zu ersetzen, fiel dem in Amsterdam geborenen Marcel Scherpenzeel zu, der schon seit dem zarten Alter von zwölf Jahren Gitarre spielt und mit der Musik von Rory Gallagher groß wurde. »Keiner kommt so nah an Rorys Gitarrenspiel heran« sagt McAvoy, und der muss es ja wissen, denn schließlich war er von 1971 bis 1991 ganz eng an der irischen Gitarrenlegende dran. Und auch Ted McKenna kann das sicher beurteilen, denn er war von 1978 bis 1981 Mitglied in Rorys Band. Man durfte also gespannt sein, wie sich der Niederländer auf der Bühne präsentieren und die Gallagher-Songs rüberbringen würde.

Es ist der 23. Oktober 2013. Die Bühne des Spirit of 66 in Verviers steht bereit für die Band of Friends, mit der Marcel Scherpenzeel, Gerry McAvoy und Ted McKenna die Musik des 1995 verstorbenen Rory Gallagher feiern.

Scherpenzeel, der heute seinen 43sten Geburtstag feiert, weiß mit Rory’s Songs bestens umzugehen. Es ist keineswegs ein purer Abklatsch, wie manche Kritiker meinen. Und bei dieser Gruppe handelt es sich auch nicht um eine der vielen Tribute Bands, sondern um eine legitime Nachfolgeformation, schließlich waren Gerry McAvoy und Ted McKenna Wegbegleiter der irischen Bluesrock- Legende.

Nein, hier ist mehr drin. Hier flammt das alte musikalische Fieber längst vergangen geglaubter Tage wieder auf. Rory’s Musik lebt weiter und dank dieser Band auch wieder live auf den Bühnen dieser Welt und wir somit auch der nachrückenden Generation nahe gebracht, die niemals die Gelegenheit hatte, Rory Gallagher im Konzert hautnah zu erleben.

Diese Musik zählt für mich genauso zu Weltkulturerbe wie der Kölner Dom oder der Tower von London.

Und wenn sie dann von der Bühne schallt, direkt in Ohr und Seele, dann ist sie so frisch wie eh und je. Nostalgie? Von mir aus auch das. „They don’t make them like you anymore, that’s for sure“, so ein Song von Mr. Gallagher. Und es ist wahr, so einen wie Rory gibt’s nicht noch einmal. Bis auf Marcel Scherpenzeel, denn der ist verdammt nah am Original.

Fazit: Wer Titel wie „Calling Card“, „Philby“, „Shadow Play“ oder „Tattoo’d Lady“ (noch) mal live erleben möchte, nix wie hin zum nächsten Konzert der Band of Friends. Somit: Unbedingt nicht verpassen! 
https://bluesfocus.net/tag/marcel-scherpenzeel/

Band Of Friends@Rock & Blues Festival 2013 









Mat Walklate  *23.10.1970

 

Mathew Walklate

Mat ist professioneller Musiker seit 1993. Er spielt diatonische, chromatische und Tremolo Mundharmonikas und singt. Er hat Blues, irische Volksmusik und eine Portion Jazz im Repertoire.

Er hat bisher zwei Solo-Alben mit irischer Musik und vier Blues-CDs aufgenommen. Er ist Autor des Lehrbuchs/CD-ROM aus der NoExcuses Lehrbuch Serie. Er tourt in England, Irland und Europa mit unterschiedlichen Bands und spielt regelmäßig bei Sessions für Filme oder Werbespots. 2008 schrieb und spielte er die Tetelmelodie für "Happy&Maried?" (von dem South Bank Show Award Gewinner Madani Younis).

Mat erteilt Privatunterricht, lehrt aber auch Schulen und Gefängnissen. Im Jahre 1992 gewann er den Wettbewerb "British Blues Harp Championship" und 1993 gewann er "All-Britain Fleadh Cheoil" auf der Mundharmonika.  

My name is Mat Walklate. I'm a professional musician and music teacher and this website will provide details of the many bands and musical ventures with which I am involved.

My main instrument is the harmonica. I play diatonic, chromatic and tremolo in all styles of music, but predominantly Blues and Irish traditional music.

I sing and play harp in a blues duo with Sicilian guitarist Paolo Fuschi www.walklateandfuschi.com and I play harp with Tom Attah & The Bad Man Clan

In Irish traditional / Bluegrass band The House Devils I sing and play harmonica, flute & uilleann pipes www.thehousedevils.co.uk

I play harmonica and flute in the band Rosenblume

I teach harmonica privately, including via Skype and I have recently filmed two harmonica courses, available online Here 


Mat Walklate and friends NHL National Harmonica League Band on the Wall 




Mat Walklate & Paolo Fuschi - As Long As I Have You





Mat Walklate and Paolo Fuschi playing the Blues.






Melvia "Chick" Rodgers  *23.10.1958

 




Melvia “Chick” Rodgers-Williams, to give her her full name, was born in Memphis. She began to sing in church with her father then grew musically in the 80's, becoming soloist in the group Clockwise. In 1989 she moved to Chicago, home of the blues and here her fame grew thanks to her strong soul voice. She began to be known outside the United States with tours in Europe and Japan. She performed as supporter of the great Koko Taylor and participated in many important international blues festivals. Not content with singing only blues (in 2000 she won an important award in the States dedicated to Bessie Smith) she began to gain familiarity with jazz repertoires and participated in important American television musicals...


Chick Rodgers "Ain't No Way" 




Chick Rodgers, Porretta Soul Festival 2011 









Pete „Bombay“ Liebers  +23.10.2009 





 Gerd Meier (b) - Tom Schrader (git, voc) - Udo Wolff (voc, harp) - Bombay Liebers (drs)


Udo Wolff und seine Band “Das Dritte Ohr” - Mehr als drei Jahrzehnte deutsche Bluesgeschichte

1968 gründete Udo Wolff Deutschlands Ur - Bluesband, die seitdem neben diversen Funk - und TV - Auftritten rund 3000 Konzerte in Europa, den USA und Mittelamerika gab.
Die rauhe Stimme des singenden Mundharmonikaspielers Udo Wolff, seine deutschen Texte und sein direkter Publikumskontakt, der selbst bei Festivals über die Rampe kommt, sind das Markenzeichen der Pionierband des deutschen Blues.

Ihr musikalisches Handwerk lernten die Mitglieder der Band noch aus erster Hand auf Tourneen mit schwarzen Bluesmusikern der stilbildenden Generation aus den Bands von Muddy Waters, Howling Wolf, Bo Diddley und anderen. Deutschlands Ur-Bluesband ist von erstaunlicher Beständigkeit auf der schnellelbigen Musikszene. Sie erspielte sich ein Publikum über Generationsgrenzen hinweg, das Musik für Kopf und Körper schätzt.
Die musikalische Spannweite umfasst alten Deltablues ebenso wie rollende Boogies und elektrischen Big-City-Blues. Udo Wolffs Partner ist seit mehr als zwei Jahrzehnten der Gitarrist Tom Schrader. Pete “Bombay” Liebers ersetzte vor ca. einem Jahr den langjährigen Drummer Ferdi Peters. Bassist ist seit kurzem Gerd Meier, ebenfalls ein alter Hase.

Manfred Miller, Autor der “Geschichte der Popmusik”, in einem Bandportrait des Südwestfunks: “Mit immer noch minimalem technischem Aufwand verbindet “Das Dritte Ohr” auf eigenständige Art Intensität mit Abgeklärtheit in der Tradition des echten Blues.”

Der “Stern”: Das Dritte Ohr - die deutsche Blues - Institution.” Blues Unlimited: “Germany´s oldest and best bluesband.” ME/Sounds: “Die unverwüstlichen Pioniere des deutschen Blues.”

Radio Luxemburg: “Tief, schwarz und deutsch gesungen mit einer Stimme, die Gänsehaut macht.” Die letzte CD “Negerküsse”, eingespielt im bandeigenen Studio und gemastert in New York, hat die Kritiker abermals überzeugt.  

Auch Deutschland hat seine Bluesklassiker: Udo Wolff und seine Band “Das Dritte Ohr” - Mehr als drei Jahrzehnte deutsche Bluesgeschichte: 1968 gründete Udo Wolff Deutschlands Ur - Bluesband, die seitdem neben diversen Funk - und TV - Auftritten rund 3000 Konzerte in Europa, den USA und Mittelamerika gab. Die rauhe Stimme des singenden Mundharmonikaspielers Udo Wolff, seine deutschen Texte und sein direkter Publikumskontakt, der selbst bei Festivals über die Rampe kommt, sind das Markenzeichen der Pionierband des deutschen Blues. Ihr musikalisches Handwerk lernten die Mitglieder der Band noch aus erster Hand auf Tourneen mit schwarzen Bluesmusikern der stilbildenden Generation aus den Bands von Muddy Waters, Howling Wolf, Bo Diddley und anderen. Deutschlands Ur-Bluesband ist von erstaunlicher Beständigkeit auf der schnelllebigen Musikszene. Sie erspielte sich ein Publikum über Generationsgrenzen hinweg, das Musik für Kopf und Körper schätzt. Die musikalische Spannweite umfasst alten Deltablues ebenso wie rollende Boogies und elektrischen Big-City-Blues. Udo Wolffs Partner ist seit mehr als zwei Jahrzehnten der Gitarrist Tom Schrader. Pete “Bombay” Liebers ersetzte vor ca. einem Jahr den langjährigen Drummer Ferdi Peters. Bassist ist seit kurzem Gerd Meier, ebenfalls ein alter Hase. Manfred Miller, Autor der “Geschichte der Popmusik”, in einem Bandportrait des Südwestfunks: “Mit immer noch minimalem technischem Aufwand verbindet “Das Dritte Ohr” auf eigenständige Art Intensität mit Abgeklärtheit in der Tradition des echten Blues.” Der “Stern”: Das Dritte Ohr - die deutsche Blues - Institution.” Blues Unlimited: “Germany´s oldest and best bluesband.” ME/Sounds: “Die unverwüstlichen Pioniere des deutschen Blues.” Radio Luxemburg: “Tief, schwarz und deutsch gesungen mit einer Stimme, die Gänsehaut macht.” Die letzte CD “Negerküsse”, eingespielt im bandeigenen Studio und gemastert in New York, hat die Kritiker abermals überzeugt. NDR: “Und wieder sind eigenwillige Ohrwürmer im Ohr-typischen rauhen Sound dabei.”
Bereits 1981 hatte Das Dritte Ohr als erste deutsche Bluesband den Sprung in die USA gewagt und bestand den Härtetest mit Konzerten in der Bluesmetropole Chicago. Es folgte ein weltweit vertriebener Sampler des legendären “Chess” - Labels, auf dem Das Dritte Ohr vertreten ist neben Muddy Waters, den Rolling Stones, John Lee Hooker, Eric Clapton und B.B.King. Diese CD wurde zum weltweit bestverkauften Sampler in der Geschichte der Bluesmusik. Schon 1979/80 wurde eine vielbeachtete Blues-LP mit eigenen deutschen Texten eingespielt. Für dieses Novum erhielt die Gruppe als erste deutsche Bluesband den Preis der Deutschen Schallplattenkritik. Diese LP mit dem Titel “Zahltag” ist bis heute immer noch die jemals bestverkaufte deutsche Blues-LP. Der Nachfolger “Himmel oder Hölle” erschien 1981. Alte Originalexemplare der LPs der Gruppe erzielen auf Sammlerbörsen seit einigen Jahren schon Spitzenpreise. Udo Wolff und Tom Schrader sind seit mehr als zwei Jahrzehnten ein Komponistenteam mit mehr als 150 eigenen Stücken. Über 250 Blues - und R & B - Bands gibt es inzwischen in Deutschland. Bilanz des Fachblatts “Musiker”: “Udo Wolff hat mit dem Dritten Ohr der deutschen Blues-Szene den Boden bereitet.” Der Bandleader auf die Frage eines jungen Rundfunkmoderators, wie lange die Gruppe noch spielen werde: “Wir spielen noch an deinem Grab.”
Lang ist die Liste der schwarzen Musiker, mit denen Das Dritte Ohr in Europa unterwegs war. Mundharmonika-Legende Sonny Terry war nach einer Begegnung sichtlich erstaunt, dass man in Deutschland so Blues spielte. New Orleans - Bluespianist James Booker nach seiner Europa-Tournee in einem Interview mit dem US - Bluesmagazin “Living Blues”: “Die beste Bluesband, die ich in Europa gehört habe!” Bereits Anfang der 70er Jahre sang Udo Wolff den Blues auch in seiner Muttersprache Deutsch und machte damit seinen Zuhörern Bluesinhalte direkt zugänglich “ mit einer Vulkanstimme” (Frankfurter Rundschau), “ die bei aller Rauhheit rauchzarte Zwischentöne kennt.” (FAZ), “mit lakonischem Witz, Härte und Gefühl” (TAZ). Rowohlts Folk-und Blueslexikon: “Höhepunkt deutscher Bluestexte zu kompetent gespielter schwarzer Musik”, “in einer Mischung aus Zuhör - und Mitgehmusik”(tip, Berlin), ohne Klischees und Klamauk (Hamburger Morgenpost). “Getragen von einer geradezu raffiniert einfach spielenden Rhytmusgruppe steht hier die Story im Vordergrund. Die Soli werden wie Sahnehäubchen eingesetzt und bleiben dabei songdienlich.”(Hannoversche Allgemeine). “Hier sprechen die Instrumente miteinander und kommentieren Wolffs Gesang, der aus einer Mundharmonika Töne holt, die klingen, als hinge sein Leben davon ab. Tom Schrader ist auch auf der Slidegitarre ein ebenbürtiger Partner in dieser traumwandlerisch eingespielten Gruppe” (Westdeutsche Zeitung). “ Während heute zu viele Bands den Blues modisch parfümieren wollen, was oft zu belangloser Instrumentalartistik führt, ist hier der pure Extrakt gefragt. Das Dritte Ohr kopiert nicht im Retro-Stil. Dies ist gewachsene Musik auf eigene Art, in tiefem Verständnis der Essenz dessen, was echten Blues ausmacht: die gesungene Story.


Das Dritte Ohr - Rita Rita (Studio LP Zahltag - 1979) 





Das Dritte Ohr - "Plapper Popper & Boogie bist Du brennst" 



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