Sonntag, 6. November 2016

06.11. Rory Block, Joe Carter, Michael Kielak, Gianni Massarutto, Roscoe Chenier, Doug Sahm * Washboard Sam +

 





1927 Joe Carter*
1941 Roscoe Chenier*
1941 Douglas Wayne Sahm (Doug Sahm)*
1949 Rory Block*
1966 Washboard Sam+
1977 Michael Kielak*
Gianni Massarutto*

 

 

Happy Birthday


 

Rory Block   *06.11.1949

 

 


Rory Block (* 6. November 1949 in Princeton, New Jersey, eigentlich Aurora Block) ist eine US-amerikanische Blues-Gitarristin, Sängerin und Songwriterin.
Rory Block wurde 1949 in Princeton, New Jersey geboren und wuchs in Manhattan auf. Ihr Vater, Allan Block, betrieb in den 1960er Jahren ein Sandalen-Geschäft in Greenwich Village, das sich dank seiner Aktivitäten als Musiker zu einem der Zentren der dortigen Folk-Musik-Szene entwickelte. Die ständige Anwesenheit von Folk-Künstlern in ihrem Elternhaus machte einen solchen Eindruck auf sie, dass sie bereits als Kind begann, das Gitarrespiel zu erlernen (und zwar zunächst klassische Gitarre). Ungefähr mit 14 fing sie dann an, sich speziell für den Delta Blues zu begeistern und studierte die seinerzeit bereits erhältlichen Langspielplatten mit Vorkriegs-Aufnahmen ihrer schwarzen Vorbilder, indem sie die Stücke transkribierte und auf diese Weise bald Note für Note nachspielen konnte. Mit 15 verließ sie ihr Zuhause, um – zusammen mit Stefan Grossman – den damals gerade „wiederentdeckten“ Bluesmusikern wie Mississippi John Hurt, Reverend Gary Davis und Son House zu begegnen und durch diese Kontakte die traditionelle Spielweise weiter zu perfektionieren. Später zog sie nach Kalifornien, wo sie in Clubs und Kaffeehäusern auftrat.
Nachdem sie ihre Karriere zeitweise unterbrochen hatte, um ihre beiden Söhne großzuziehen, erneuerte sie ihr musikalisches Engagement in den 1970er Jahren mit wenig zufriedenstellendem Erfolg, da die zunächst involvierten Plattenlabel sie dem damals grassierenden Disco-Stil zuordneten. Erst als sie 1981 einen Plattenvertrag mit Rounder Records abschloss, die sie ermunterten, ihrer Vorliebe für den Blues treu zu bleiben, änderte sich das. Seitdem hat sie eine ihr eigene musikalische Nische besetzt, indem sie auf einer Vielzahl von Alben sowohl traditionellen Country Blues – darunter viele Stücke von Robert Johnson – als auch eigene Songs veröffentlichte.
Preise
Rory Block hat insgesamt vier Handy Awards – je zwei als „Traditional Blues Female Artist of the Year“ (1997, 1998) und in der Kategorie „Acoustic Blues Album of the Year“ (1996, 1999) – gewonnen.
Sonstiges
Die Privatdetektivin Carlotta Carlyle, Heldin der Kriminalromane von Linda Barnes, ist ein Fan von Rory Block.
Im Jahr 2004 hat die Firma Martin im Rahmen ihrer Signature-Serie eine in Zusammenarbeit mit Rory Block entwickelte Gitarre vorgestellt, die OM-40 Rory Block.


Aurora "Rory" Block (born November 6, 1949,[1] Princeton, New Jersey, United States) is an American female blues guitarist and singer, a notable exponent of the country blues style.
Contents

Career

Aurora Block was born in Princeton and grew up in Manhattan. Her father, Allan Block, ran a sandal shop in Greenwich Village in the 1960s, and the influence of the Greenwich Village folk music scene, such as Peter Rowan, Maria Muldaur, and John Sebastian,[1] tempted Block to study classical guitar. At the age of 14, she met guitarist Stefan Grossman, who introduced her to the music of Mississippi Delta blues guitarists.[2] Block began listening to old albums, transcribing them, and learning to play the songs. At age 15, she left home to seek out the remaining blues giants, such as Mississippi John Hurt, Reverend Gary Davis, and Son House, and hone her craft in the traditional manner of blues musicians;[1] then she traveled to Berkeley, California, where she played in clubs and coffeehouses.

After retiring temporarily to raise a family, Block returned to the music industry in the 1970s with middling success until signing with Rounder Records in 1981, who encouraged her to return to her love for the classical blues form. Since then she has carved out her own niche, releasing numerous critically acclaimed albums of original and traditional songs, including many Robert Johnson covers, such as "Terraplane Blues" and "Come on in My Kitchen". Block has won five W. C. Handy Awards, two for "Traditional Blues Female Artist" (1997, 1998) and three for "Acoustic Blues Album of the Year" (1996, 1999, 2007).[1] She also won NAIRD awards for "Best Adult Contemporary Album of the Year" in 1994 for Angel of Mercy and again in 1997 for Tornado.[3]

Angel of Mercy, Turning Point, and Tornado included mostly original compositions. However, Mama's Blues, Ain't I A Woman and When A Woman Gets The Blues featured songs written by Tommy Johnson, Robert Johnson, Lottie Beaman, and Mattie Delaney.[4]

In 2010, Block released her autobiography in .pdf format and a limited print run titled When A Woman Gets The Blues.

Rory Block - Crossroads Blues 
Rory Block live at the Happy Days Visitors Center on
Sept. 14,2007. Cuyahoga Falls, Ohio

Filmed by Historic Preservation Video. 



https://www.youtube.com/watch?v=aaK4x7TLQ3E 








Joe Carter   *06.11.1927



http://bobcorritore.com/photos/the-andre-hobus-blues-photo-library-part-2/joe-carter-1/

Joseph J. „Joe“ Carter (* 6. November 1927 in Midland, Georgia; † 15. Juni 2001 in Chicago) war ein US-amerikanischer Blues-Gitarrist und Sänger in der Chicago Blues Szene.
Joe Carter hatte als Jugendlicher Gitarrenunterricht bei Lee Willis in Georgia; 1952 zog er nach Chicago, wo er Muddy Waters kennenlernte. Er gründete dort seine erste Band mit Smokey Smothers an der Gitarre und Lester Davenport an der Mundharmonika, obwohl mit dieser Formation keine Aufnahmen entstanden. Er bekam einen Plattenkontrakt von Cobra Records angeboten, lehnte aber ab, weil er es vorzog, von Clubauftritten zu leben. In den 1950er Jahren trat er regelmäßig im 708 Club auf, einer der damals bekanntesten Bluesclubs an Chicagos South Side, wo er als Joe „Elmore James, Jr.“ Carter bezeichnet wurde, da er Elmore James´ Slide-Gitarrenstil perfekt beherrschte. Lange Jahre arbeitete Carter außerhalb der Musikszene als Packarbeiter; erst 1976 entstand ein erstes Album, das er für Barrelhouse Records aufnahm. Ende der 1980er Jahre trat er gelegentlich in Lilly's Nachtclub an Chicagos North Side auf, begleitet von der Band The Ice Cream Men. Eine Krebserkrankung beendete Anfang der 1990er seine Karriere.

Joe Carter (November 6, 1927 – June 15, 2001) was an American blues guitarist and singer, formerly active on the Chicago blues scene.

Biography

Born Joseph J. Carter in Midland, Georgia, he was taught to play guitar by Lee Willis as a youngster in Georgia. He moved to Chicago, Illinois in 1952, where he met Muddy Waters. He formed his first band with Otis "Big Smokey" Smothers on guitar and Lester Davenport on harmonica, though he never recorded with this band. He was offered a recording contract with Cobra Records, but turned it down because he made more money with his club gigs. In the 1950s he performed frequently at the 708 Club, one of the premier blues clubs on Chicago's south side, often billed as Joe "Elmore James, Jr." Carter because of his mastery of the Elmore James slide guitar style.

Carter worked at the Hormel Meat Packing plant for many years when he was inactive as a musician.

Carter did not begin recording until 1976, when his debut album was issued on Barrelhouse Records. In the late 1980s he performed occasionally at the Lilly's nightclub on Chicago's north side, backed by the band The Ice Cream Men. By the early 1990s he had developed throat cancer and was forced to curtail his career.

Carter died in June 2001 in Chicago.
https://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Carter_%28guitarist%29

Joe Carter - It Hurts Me Too 


 

 

 

Michael Kielak    *06.11.1977

 

 


Michael "Kalb" Kielak (geb. 6. November 1977 in Posen) - polnischen Blues-Musiker, spielt die Mundharmonika.
Dieses Instrument wurde im Alter von 15 interessiert, ein Jahr später im Jahr 1993 die Perfektionierung Fähigkeiten in Workshops Blues in Zakrzewie. Im Jahr 1995 gründete er mehrere Jahre mit einer Gruppe von Bydgoszcz Green Grass , der in der Veröffentlichung Dance Centre (2001) und One Man Band (2004) geführt. Im Jahr 2002 fand er sich in den Reihen der Inowrocław Team -Spieler , mit dem er die Scheibe ohne dich (2003) und weiter so! (2005), und auch an dem Projekt beteiligt Phono Jaromi & Spieler-Spiel in Pik gibt Ergebnisse (2004, Neuauflage 2009). Das Duo von Jaroslaw "Jaromim" Drażewskim ( Blues Blumen ), die ein Album Reason Veal (2003) enthalten. Während arbeitete diese Periode mit vielen Künstlern aus dem Kreis der Heimat-Blues: Blues Blumen (!, die auf dem Album Genießen Sie debütierte als Sänger auch), Blues-Menü , Double Six , Doktor Blues , Blues Session coolish , K-3 , Jąkpa Blues Band , Adam Kulisch und Magda Piskorczyk . In einem Duett mit der letzteren nahm an der Internationalen Blues Challenge in Memphis. Während seines Aufenthalts in den USA Klapp Fähigkeiten geschätzt, Bob Margolin , einem langjährigen Gitarristen Muddy Waters , einladenden Gemeinschaftsstau.
Im Jahr 2003, zusammen mit dem Gitarristen Jaroslaw Tioskowem und Musiker Gruppe von Spielern bezahlt eine musikalische Hommage an seinen Mentor harmonijkowemu - Richard "Skibie" Skibińskiemu , Solist Gruppe Krankheit , die Aufzeichnung der 20. Jahrestag seines Todes, Michael Veal Kielak CD - Hommage an Richard Skiba Skibinski. Gut erhalten Album besiegelte den Beitritt zum Team Krankheit, die nach Jahren der gelegentlichen Zusammenarbeit, als Vollmitglied. Derzeit in der übergeordneten Gruppe tritt regelmäßig in Projekten: Harpcore (früher: Plissee-Angriff), Kulisch & Kielak Roman Puchowski & Michael Kielak, Riedel & Kielak. Und m.in Gruppen mit Cree und Bush . 


Michał Kielak & The Jan Gałach Band - Biały blues 


https://www.youtube.com/watch?v=37Jj4HO7Bl4 








Gianni Massarutto  *06.11.

 



Gianni Massarutto Debüt im Jahr 1991 spielt die Mundharmonika in der Akustik-Duo "Blues lebt."
Später trat er in die "Iatitaia Blues Band", eine historische Bildung von Friaul, mit dem er die CD "Juke Joint".
In '97 beinhaltet das akustische Repertoire und bilden das Duo "Yazoo" mit Andrea Fiore.
Im gleichen Jahr trat er in die "Doctor Love zwei Harfen Band", ein Original-Blues-Band mit zwei Oberschwingungen, die eine ungewöhnliche Blues hat: Lieder schwingen, klassische und neu angeordnet, um die Vorteile des dualen Präsenz des Akkordeons zu nehmen.
Im Jahr 1999 sie ihre CD "Swingin 'Blues Party" veröffentlicht und die Band macht eine Tour in den Vereinigten Staaten.
Später erweitert seine Interessen zu rocken und arbeitete mit Musiker Davide Toffolo, die Aufnahme der CD "Monsters und Normal" mit den "Drei fröhliche Teenager tot ist."
Im Jahr 2001 war er in Instant-Buch + CD "Notes from the Frontier" mit dem Original-Song präsentieren "Haben Sie eine gute Reise." Schauspieler und Musiker in dem Stück "Geliebte", Blues Variationen auf dem Buch von Toni Morrison mit Claudia Contin von Ferruccio Merisi gerichtet.
Januar 2003 sieht die Veröffentlichung der ersten CD des akustischen Trio Yazoo "Blues und Roots" live aufgenommen.
Kennt die große Howard Levy, der ihn Privatunterricht in Chicago geben wird und von dem es inspiriert, um die Möglichkeiten durch die Technik der "Überblasen erweitern diatonischen Mundharmonika.
Nehmen Sie seine Mundharmonika im Studio für Massimo De Mattia und Bobby Solo.
Seit April 2006 begann er ein Projekt Blues / Swing mit dem Pianisten Alberto Zorzi und Bassist Maurizio Moschini: Honky Tonk Trio.
Im November 2006, beteiligt sich an der "Hohner Mundharmonika Meister in Trossingen (Deutschland), wo er in den Seminaren von den besten Meistern der Mundharmonika (Baker, Filisko, Barrett und Del Junco) teil.
Im Jahr 2007 die "Tätigkeit" Lehre begann er auf "Mundharmonika mit: Essays, Kurse und beteiligt sich auch als Referent bei verschiedenen harmonischen Treffen.
Macht Videos auf Youtube, wie man das Instrument, um das Potenzial '(Tuning, klaffende, overblow Setup, etc ...) zu verbessern arbeiten.
Ist Teil der Non-Profit-Blues-Band, die in Gruppe Treviso Konzerte der Solidarität führt.
Im Jahr 2011 veröffentlichte er die CD "Honky-Tonk-Trio" Blues & Beyond ". Werden Sie ein Teil der "Armonauti" einzigartige Trio von Oberschwingungen in das italienische Repertoire reicht von Blues, Folk und Tango.
Im selben Jahr spielte er die Mundharmonika in der niedrigen cd Mauro Ottolini "Ich Separaristi Bass"-Projekt, das ein Orchester von Instrumenten von der Bass-Register beinhaltet.
Claudio Cojaniz nennt ihn in seinem Orchester "Red Devils"-Projekt, das mehrere Jazz-Musikern aus der Region Friaul geht.
Im Jahr 2013 veröffentlichte er die CD von ARMONAUTI "Geschichten aus ARMONAUTI'S LAND" und werden an der National Harmonica League of Bristol (UK) mit dem Duo Blues Naffis & Massarutto gewinnt die italienische Auswahl in der Internationalen Blues Challenge in Memphis in Januar 2014 teilnehmen eingeladen, im gleichen Jahr.
Die amerikanische Erfahrung zutiefst geprägt haben das Duo, dass er die Gelegenheit hatte, mehrere Spuren in Clarksdale (Mississippi) in der Studie von Bill Able aufzeichnen, die CD wird bald veröffentlicht werden: 



Jimi Barbiani Band "Boogie Man" Live at Brudstock
Jimi Barbiani Guitar-Vocals
Ian Zavan-Drums
Daniele Vicario Bass
Gianni Massarutto-Harmonica (Special Guest)
Piero Pattay-Backing Vocals (Special Guest)








Roscoe Chenier  *06.11.1941

 



Roscoe Chenier (* 6. November 1941 in Louisiana; † 7. Februar 2013 in Opelousas, Louisiana[1]) war ein Sänger und Gitarrist im Bereich des Blues und des Rhythm and Blues.
Roscoe Chenier war ein Großcousin des Zydeco-Musikers Clifton Chenier und wuchs in Louisiana auf, wo er bereits als Jugendlicher 1957 in einer Band namens Rockin' CD & the Blues Runners spielte. 1959 gründete er seine erste eigene Band; 1961 nahm er für das Label Reynaud die Single Born for Bad Luck/Annie Mae's Yo-Yo auf. Chenier, stilistisch von B. B. King und Fats Domino beeinflusst, trat bis in die 1990er Jahre vor allem im Bundesstaat Louisiana auf; erst 1993 entstanden weitere Aufnahmen, als er für Avenue Jazz ein Album einspielte. In Europa wurde Chenier durch seine Auftritte von 1992 bis 2001 beim Blues Estafette in den Niederlanden bekannt; 1994 gastierte er beim North Sea Jazz Festival in Den Haag und weiteren Bluesfestivals.

A second cousin of the late zydeco/blues legend Clifton Chenier, Roscoe Chenier is an expressive blues/R&B singer and guitarist who isn't nearly as well known as his famous relative. Roscoe was born and raised in Louisiana, where he joined a band called Rockin' CD & the Blues Runners as a teenager in 1957. Chenier formed his own band in 1959, and in 1961, he recorded the 45-rpm single "Born for Bad Luck" and its B side. "Annie Mae's Yo-Yo." for Reynaud. The single didn't do a lot nationally, although it was played on local jukeboxes in southern Louisiana and eventually became a collector's item. Chenier (whose influences range from B.B. King to Fats Domino) continued to play the Louisiana circuit into the '90s, but not until 1993 would he record again, and not until 1993 would he actually record an album. That year, a 52-year-old Chenier recorded his self-titled debut album for Avenue Jazz. The CD was good enough to make one wish that Chenier wasn't so obscure, but when the '90s were coming to a close, he had yet to come out with a second album or become better known outside of Louisiana. 

ROSCOE CHENIER TOMCAT BLUES.wmv 









Douglas Wayne Sahm  (Doug Sahm)  *06.11.1941

 



 http://www.laventure.net/tourist/sdq_hist.htm

Douglas Wayne Sahm (* 6. November 1941 in San Antonio, Texas; † 18. November 1999 in Taos, New Mexico) war ein US-amerikanischer Country-, Blues- und Rockmusiker. Er gilt als wichtigste Figur des sogenannten Tex-Mex-Stils und war vor allem bekannt als Leader des Sir Douglas Quintet und später der Texas Tornados.

Biografie
Anfänge

Doug Sahm begann seine Karriere als Wunderkind der Countrymusik. Schon im Alter von 6 Jahren trat er in lokalen Radioshows auf. Im Dezember 1952 stand der 11-jährige Sahm mit Hank Williams auf der Bühne, nur wenige Wochen vor dessen Tod. Mit 13 Jahren machte er als Little Doug Sahm seine erste Plattenaufnahme (A Real American Joe) und spielte bereits Gitarre, Steel-Gitarre, Mandoline und Geige. Es heißt, Sahm sei schon damals ein regelmäßiger Auftritt in der Grand Ole Opry angeboten worden, doch seine Mutter habe darauf bestanden, dass er zuerst die Schule beendet. Ab 1957 gründete Sahm diverse Bands mit Namen wie The Markays, The Spirits, The Knights und The Pharaos, spielte in den Clubs San Antonios und nahm für einige lokale Labels Singles auf, u.a. Crazy Daisy (1959), Can't Believe You Wanna Leave (1959) und Sapphire (1961) für das Label Harlem.

Das Sir Douglas Quintet und die 70er Jahre

Auf Anregung des Produzenten Huey Meaux gründete Sahm 1964 das Sir Douglas Quintet, das mit She’s About A Mover und The Rains Came erste Hits hatte. Nach dem Umzug in die Hippie-Metropole San Francisco folgten beim Label Mercury Records mit Mendocino (1969), Dynamite Woman (1969), Nuevo Laredo (1970) weitere Hits. Unter dem Pseudonym Wayne Douglas veröffentlichte Sahm 1970 die in Nashville eingespielte Country-Single Be Real.

1973 nahm Produzent Jerry Wexler Sahm für Atlantic Records unter Vertrag – ohne sein Quintet. Das dort mit den Gastmusikern David „Fathead“ Newman, Dr. John, Bob Dylan, David Bromberg und Flaco Jimenez eingespielte Album Doug Sahm And Band gilt – obwohl es nur Platz 125 der US-Charts erreichte – als Meilenstein des Tex-Mex. Mit Texas Tornado folgte unter dem Bandnamen Sir Douglas Band ein zweites Album für Atlantic, danach veröffentlichte Sahm bei verschiedenen Labels Platten mit unterschiedlichen stilistischen Schwerpunkten. Das rockige Groover’s Paradise (1974) mit Stu Cook und Doug Clifford von Creedence Clearwater Revival, das Country-Album Texas Rock For Country Rollers (1975), eine erneute Zusammenarbeit mit Produzent Huey P. Meaux und die Bluesplatte Hell Of A Spell (1980), ein Tribute an sein Vorbild Guitar Slim.

Die 1980er und 1990er Jahre

In den 1980er Jahren reformierte Sahm sein Sir Douglas Quintet für Veröffentlichungen beim schwedischen Label Sonet, nahm weiterhin Solo-Material auf und gründete die Rockabilly-Formation Texas Mavericks und mit Amos Garrett und Gene Taylor die Formerly Brothers.

1989 gründete Sahm mit Freddy Fender, Flaco Jimenez und Augie Meyers die Tex-Mex-Supergroup Texas Tornados, mit denen er bis 1999 vier Studioalben, eine Live-Platte und eine Best-Of-Zusammenstellung veröffentlichte. Dazwischen kam es 1994 zu einer erneuten Reunion des Sir Douglas Quintet. Ebenfalls 1994 wurde Sahms Album The Last Real Texas Blues Band, eine erneute Hommage an den Texas Blues eines T-Bone Walker, für den Grammy nominiert.

Doug Sahm starb am 18. November 1999 während eines Aufenthalts in Taos, New Mexiko in seinem Hotelzimmer an einem Herzinfarkt. Im Jahr darauf erschien posthum sein letztes Album The Return Of Wayne Douglas, das stilistisch eine Rückkehr zu seinen Country- und Western Swing-Wurzeln war.

Doug Sahms Söhne sind ebenfalls im Musikgeschäft tätig. Shawn Sahm, der schon in den 80er Jahren Gitarre im Sir Douglas Quintet spielte, wandelt mit seiner Band Tex-Mex Experience stilistisch auf den Spuren des Vaters und veröffentlichte die Solo-CD (Shawn Sahm, 2002). Shandon Sahm, der jüngere Bruder, war als Schlagzeuger Mitglied der Rockband Meat Puppets und veröffentlichte das Soloalbum (Good Thoughts Are Better Than Laxatives, 2002).

Douglas Wayne Sahm (November 6, 1941 – November 18, 1999), was an American musician from Texas. Born in San Antonio, Texas, he was a child prodigy in country music but became a significant figure in roots rock and other genres.[2] Sahm is considered one of the most important figures in what is identified as Tex-Mex music. He was the founder and leader of the 1960s rock and roll band, the Sir Douglas Quintet. He would later co-found the Texas Tornados with Augie Meyers, Freddy Fender, and Flaco Jiménez as well as Los Super Seven.

Sahm was proficient on multiple musical instruments and was a lifelong baseball fan.

Country prodigy: 1940s and 1950s

Sahm began his musical career singing and playing steel guitar, mandolin and violin. He made his radio debut at the age of five.[1] He released his first record "A Real American Joe" at age eleven. On December 19, 1952, still eleven years old, he played on stage with Hank Williams Sr. at the Skyline Club in Austin, Texas. It was Hank Williams's very last performance. Williams died on New Year's Day of 1953, on the road to his next show in Canton, Ohio. Sahm was offered a permanent spot on the Grand Ole Opry at age thirteen but his mother wanted him to finish junior high.[1]

One of Sahm's earliest recordings was rejected by Mercury Records in 1953. Also in the mid-1950s, he started sneaking into San Antonio rhythm and blues clubs, such as the Tiffany Lounge and the Ebony Lounge, and he was soon performing in them. Sahm formed his first band, the Knights, in 1957. Later in the decade, Sahm joined up with Spot Barnett's band playing mostly black San Antonio blues clubs. In 1960, Sahm travelled across the country promoting a record.[3] He met Freddy Fender during 1958 and met Roy Head, of Roy Head and The Traits from San Marcos, Texas, in 1959 when they shared the stage at a sock hop in San Antonio's Municipal Auditorium.

Sir Douglas Quintet: 1960s

In 1965, prompted by record producer Huey Meaux, Sahm formed the Sir Douglas Quintet with childhood friend Augie Meyers.[1] They chose the group's name in an effort to make the band seem British to benefit from the British invasion.[1] This image had its problems, particularly Sahm's Texas accent and that two of five band members were Hispanic. Some early publicity photos were shot in silhouette to hide this fact.

The band had a top 20 US hit with "She's About a Mover"[4] and a lesser hit with "The Rains Came,"[1] the former also reaching the Top Twenty in the UK Singles Chart.[5] The band broke up after a bust for marijuana possession in Corpus Christi, Texas. Sahm moved to San Francisco and formed the Honkey Blues Band, then later re-formed the Sir Douglas Quintet with a new lineup. Eventually Augie Meyers rejoined the quintet and they released the successful single and album Mendocino. The record contained the song "At the Crossroads" with the Sahm line "You just can't live in Texas if you don't have a lot of soul."

Bob Dylan stated, "Look, for me right now there are three groups: Butterfield, The Byrds and the Sir Douglas Quintet."[6]

Atlantic years: 1970s

In 1973, Jerry Wexler of Atlantic Records bought Sahm's contract and produced his solo debut Doug Sahm and Band;[1] an album featuring Bob Dylan, Dr. John, David Bromberg and Flaco Jiménez. "Then in October 1972, Dylan was in the studio with Doug Sahm... Dylan having been friendly with Sahm since the mid-sixties and having expressed enthusiasm for the Sir Douglas Quintet on more than one occasion"[6]

Sahm continued recording both as a solo artist and with the Sir Douglas Quintet. During this period, Sahm also had a couple of minor motion picture roles. In 1972, he and the Quintet appeared with Kris Kristofferson in Cisco Pike and in 1979 he was featured in More American Graffiti. Sahm was also a sought-after session musician, appearing on releases of other artists, including The Grateful Dead and Willie Nelson.

During 1975 Sahm played a pivotal role in the musical resurgence of fellow Texan Roky Erikson, who had been struggling to survive on the Austin music scene after being released from his infamous period of court-enforced confinement in a psychiatric hospital. Through Craig Luckin, Sahm's San Francisco tour manager at the time, Erickson came to San Francisco and performed a brief four-song set over three nights, backed by Sahm with the reformed Sir Douglas Quintet. Sahm also funded and produced Erikson's first 'comeback' single "Starry Eyes/Two-Headed Dog" for Erikson's new band Bleib Alien (later renamed The Aliens). Sahm had earlier worked with former Creedence Clearwater Revival members Doug Clifford and Stu Cook - Clifford produced the Sir Douglas Quintet's 1974 LP Groover's Paradise (on which Cook played bass) - and this in turn led to Cook and Luckin jointly producing The Evil One, the first album by Roky Erikson & The Aliens, whose lineup included guitarist Duane Aslaksen, who was Doug Sahm’s touring sound mixer and guitar technician at the time.[7]

About a Mover: 1980s

In 1983, Sahm and Meyers signed with the Swedish Sonet label, and made several extensive European tours that revitalized their careers. The single "Meet Me In Stockholm" from their Midnight Sun LP went platinum and was one of the biggest selling records ever in Scandinavia. After an accident in 1985, Doug moved to Canada and then returned to Texas in 1988.

A Texas Tornado and more: 1990s

In 1989, Sahm formed the Tex-Mex supergroup, the Texas Tornados, with Freddy Fender, Augie Meyers, and Flaco Jimenez.[1] The original group recorded seven albums (including two live ones, and a "Best of" collection). Their first album won a Grammy for Best Mexican-American Performance for the song "Soy de San Luis", in 1991. [1] Throughout the late 1980s and 1990s, besides touring and recording with The Texas Tornados, Sahm also played and recorded with several other bands including The Sir Douglas Quintet, The Texas Mavericks, The Last Real Texas Blues Band, The Amos Garrett – Doug Sahm – Gene Taylor Band, Doug Sahm & Sons, The Mysterious Sam Dogg and The Cosmic Cowboys, and others, including his last band, The Cherry Ridge Riders. In 1990 Sahm and his sons Shawn and Shandon joined forces to record a powerful version of the 13th Floor Elevators song "You're Gonna Miss Me" for the all-star compilation album Where the Pyramid Meets the Eye: A Tribute to Roky Erickson. Sahm also appears on the 1993 Uncle Tupelo album Anodyne on the song "Give Back the Key to my Heart". Sahm recorded a Grammy-winning solo album, The Last Real Texas Blues Band and recorded with yet another new formation of the Sir Douglas Quintet for SDQ '98.

Death and legacy

Sahm died of a heart attack in his sleep in a motel room in Taos, New Mexico, on November 18, 1999.[1] He is buried in Sunset Memorial Park in San Antonio.[1]

A posthumous album, The Return of Wayne Douglas, was released in 2000.[1] Sahm's son, Shawn Sahm, continues in his father's footsteps as the leader of his band, Shawn Sahm & The Tex Mex Experience. Father and son appeared together on the cover of Rolling Stone in 1968.[8]

The surviving members of the Texas Tornados (Augie Meyers and Flaco Jimenez) reunited with Shawn Sahm on the 2010 release, Está Bueno. Doug Sahm's other son, Shandon Sahm, played drums for the Meat Puppets from 1999 to 2002, and is their current drummer as of 2010.

Sahm also has been named into in the South Texas Music Walk of Fame.[1] In 2008, he was an inaugural inductee into the Austin Music Memorial.[1]

In 2008, Austin, Texas approved the naming of Doug Sahm Hill, in a park near Lady Bird Lake, in Sahm's honor.[1]

In October 2012, a group of musicians—including Dave Alvin, Steve Earle, Delbert McClinton, Boz Scaggs, and Jimmie Vaughan among others—played a tribute to Sahm at Hardly Strictly Bluegrass Festival in Golden Gate Park. The group, performing under the name "Doug Sahm's Phantom Playboys," commemorated Sahm's lasting impact on the Americana music scene by playing several of his songs.

A documentary film,Sir Doug & the Genuine Texas Cosmic Groove", premiered at South by Southwest on March 19, 2015.



Doug Sahm - She's About A Mover (Live From Austin TX) 













R.I.P.

 

Washboard Sam   +06.11.1966 

 


Washboard Sam (* 15. Juli 1910 in Walnut Ridge, Arkansas; † 6. November 1966 in Chicago, Illinois), geboren als Robert Brown, war ein US-amerikanischer Blues- und Hokum-Musiker. Er war der populärste Waschbrett-Spieler im Chicago der späten 1930er und 1940er, ein ausdrucksstarker Sänger und herausragender Songschreiber, wovon hunderte von Aufnahmen zeugen.
Brown, angeblich ein Halbbruder von Big Bill Broonzy, zog in den 1920ern nach Memphis, wo er mit Sleepy John Estes und Hammie Nixon als Straßenmusiker spielte. 1932 ging er nach Chicago und trat dort regelmäßig mit Broonzy auf. Er begleitete Broonzy, Memphis Slim, Tampa Red und etliche andere bei zahlreichen Aufnahmen für Lester Melrose von Bluebird Records.
Ab 1935 machte er Aufnahmen unter eigenem Namen für Bluebird und Vocalion Records, oft begleitet von Broonzy. Bald war er einer der angesagtesten Stars der Chicagoer Blues-Szene. Nach dem Zweiten Weltkrieg ließ der Erfolg nach. Brown zog sich zurück, hatte jedoch in den 1960ern ein Comeback, das ihn auch nach Europa führte.
Washboard Sam starb 1966 nach längerer Krankheit an Herzversagen.

Robert Brown (July 15, 1910 – November 6, 1966),[1] known professionally as Washboard Sam, was an American blues singer and musician.[1]

Biography

Born in Walnut Ridge, Arkansas, United States, and reputedly the half-brother of Big Bill Broonzy,[1] Brown moved to Memphis, Tennessee in the 1920s, performing as a street musician with Sleepy John Estes and Hammie Nixon.[2] He then moved to Chicago in 1932, performing regularly with Broonzy, and appearing with him and other musicians including Memphis Slim and Tampa Red on innumerable recording sessions for Lester Melrose of Bluebird Records.[2]

In 1935, he began recording in his own right for both Bluebird and Vocalion Records,[3] becoming one of the most popular Chicago blues performers of the late 1930s and 1940s, selling numerous records and playing to packed audiences. He recorded over 160 tracks in those decades.[4] His strong voice and songwriting talent overcame his stylistic limitations.

By the 1950s, his audience began to shrink, largely because he had difficulty adapting to the new electric blues.[2] His final recording session for RCA Victor was held in 1949, he retired from music for several years, and became a Chicago police officer.[5] He recorded a session in 1953 with Broonzy and Memphis Slim, and in 1959 Samuel Charters included his "I've Been Treated Wrong" on the compilation The Country Blues for Folkways Records. Brown made a modest but short-lived comeback as a live performer in the early 1960s.[2]

He died of heart disease in Chicago, in November 1966,[1] and was buried in an unmarked grave at the Washington Memory Gardens Cemetery in Homewood, Illinois.

Memorial

A September 18, 2009 concert held by executive producer, Steve Salter, of the Killer Blues organization[6] raised monies to place a headstone on Washboard Sam's grave. The show was a success and a headstone was placed in October 2009. The concert was held at the Howmet Playhouse Theater[7] in Whitehall, Michigan. It was recorded by Vinyl Wall Productions and filmed for television broadcast in the mid-Michigan area by a television crew from the Central Michigan University.[8] The concert featured musical artists such as Washboard Jo,[9] R.B. and Co. and was headlined by the Big House Blues Band.
https://en.wikipedia.org/wiki/Washboard_Sam

 
Washboard Sam - Diggin' My Potatoes 


 

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