Mittwoch, 23. März 2016

23.03. Louisiana Red, Tony McPhee, Jan Hirte, Lee McBee, Quique Gómez, Stick McGhee, Wesley Jefferson * Pete Johnson, Marva Wright, Moody Jones +











1917 Stick McGhee*
1932 Louisiana Red*
1944 Wesley Jefferson*
1944 Tony McPhee*
1951 Lee McBee*
1965 Jan Hirte*
1967 Pete Johnson+
2010 Marva Wright+
Quiqué Gomez*



Happy Birthday

 

Louisiana Red  *23.03.1932

 



Louisiana Red (gebürtig Iverson Minter; * 23. März 1932 in Bessemer, Alabama; † 25. Februar 2012 in Hannover, Deutschland[1]) war ein US-amerikanischer Bluesmusiker, der viele Auftritte in Europa absolvierte.
Louisiana Red wurde mit dem Namen Iverson Minter geboren. Seine Mutter starb eine Woche nach seiner Geburt an einer Lungenentzündung. Als er fünf Jahre alt war, wurde sein Vater vom Ku Klux Klan ermordet. Drei Jahre lebte er in Waisenhäusern, dann bei seiner Großmutter in Pennsylvania. Bluesmusiker wollte er werden, seitdem er Muddy Waters kennengelernt hatte. Weitere Stationen seines Lebens waren zunächst allerdings eine Verurteilung zu Zwangsarbeit wegen Einbruchs und seine Teilnahme am Koreakrieg.
Bluesaufnahmen existieren von Louisiana Red seit 1949 auf den verschiedensten Labels. Ende der 1950er Jahre war er für ca. zwei Jahre in der Band von John Lee Hooker, machte sich dann aber wieder selbstständig. In Europa wurde Louisiana Red durch einen Auftritt beim Jazz-Festival Montreux 1975, eine Aufzeichnung des WDR Rockpalasts 1976 und durch seine Teilnahme beim American Folk Blues Festival (1980/81 und 1983) einem größeren Publikum bekannt.
Der Künstlername Louisiana Red geht auf Iverson Minters Vorliebe für eine rote Chilisauce dieses Namens zurück. Außerdem hatte Red neben afrikanischem auch indianisches Blut in seinen Adern.
1983 erhielt er den Handy Award der Blues Foundation als bester traditioneller Bluesmusiker.
Im März 2001 übergab die Stadt Woodstock, New York, Louisiana Red den begehrten Stadtschlüssel, was der Ehrenbürgerwürde entspricht.
Im deutschsprachigen Raum tourte er bevorzugt mit der Stormy Monday Bluesband aus Essen, der Reutlinger Bluesgruppe Blueskraft, Al Jones, Tin Pan Alley oder den Fantastic Boogaloo Kings bzw. Dynamite Daze, wie sich die letztgenannte Formation inzwischen nennt.
Seit 1981 lebte er in Deutschland (Hannover). 2005 erschien der Dokumentarfilm Red and Blues über ihn.

Happy birthday to the late great blues man Iverson Minter (March 23, 1932 – February 25, 2012), known as "Louisiana Red", was an African American blues guitarist, harmonica player, and singer, who recorded more than 50 albums. He was best known for his song "Sweet Blood Call".Born in Bessemer, Alabama, Minter lost his parents early in life; his mother died of pneumonia shortly after his birth, and his father was lynched by the Ku Klux Klan in 1937. He was brought up by a series of relatives in various towns and cities. Red recorded for Chess in 1949, before joining the Army. He was initially trained with the 82nd Airborne as a parachutist and he went to Korea in 1951. The 82nd airborne didn't go there as a complete unit, only some of soldiers were dispatched and became rangers in 2nd, 3rd and 7th Infantry Divisions. Red said he was assigned to the 3rd Infantry Division.
After leaving the Army, he spent two years in the late 1950s playing with John Lee Hooker in Detroit. He recorded for Checker Records in 1952, billed as Rocky Fuller.
His first album, Lowdown Back Porch Blues, was recorded in New York with Tommy Tucker and released in 1963, with second album Seventh Son released later the same year. Louisiana Red released the single "I'm Too Poor To Die" for the Glover label in 1964. It peaked at number 117 on the US Billboard Hot 100, and number 30 on the Cashbox chart. Billboard did not print a standard R&B chart during 1964.
He maintained a busy recording and performing schedule through the 1960s and 1970s, having done sessions for Chess, Checker, Atlas, Glover, Roulette, L&R and Tomato amongst others. In 1983 he won a W.C. Handy Award for Best Traditional Blues Male Artist. He lived in Hanover, Germany since 1981.
He has also made film appearances in Rockpalast (1976), Comeback (1982), Ballhaus Barmbek (1988), Red and Blues (2005) and Family Meeting (2008).
In 1994, Louisiana Red fused the blues with the urban Greek music of the bouzouki player, Stelios Vamvakaris, on the album, Blues Meets Rembetika.[4] He continued to tour, including regular returns to the US, until his death. In 2011, Louisiana Red released Memphis Mojo to broad public acclaim
He had a stroke and was in a coma. Louisiana Red died in Hanover, Germany,at age 79.


Iverson Minter (March 23, 1932 – February 25, 2012), known as "Louisiana Red", was an African American blues guitarist, harmonica player, and singer, who recorded more than 50 albums. He was best known for his song "Sweet Blood Call".[3]
Biography
Born in Bessemer, Alabama,[3] Minter lost his parents early in life; his mother died of pneumonia shortly after his birth, and his father was lynched by the Ku Klux Klan in 1937.[1] He was brought up by a series of relatives in various towns and cities. Red recorded for Chess in 1949, before joining the Army. He was initially trained with the 82nd Airborne as a parachutist and he went to Korea in 1951. The 82nd airborne didn't go there as a complete unit, only some of soldiers were dispatched and became rangers in 2nd, 3rd and 7th Infantry Divisions. Red said he was assigned to the 3rd Infantry Division.
After leaving the Army, he spent two years in the late 1950s playing with John Lee Hooker in Detroit.[1] He recorded for Checker Records in 1952, billed as Rocky Fuller.[4]
His first album, Lowdown Back Porch Blues, was recorded in New York with Tommy Tucker and released in 1963, with second album Seventh Son released later the same year.[5] Louisiana Red released the single "I'm Too Poor To Die" for the Glover label in 1964. It peaked at number 117 on the US Billboard Hot 100, and number 30 on the Cashbox chart. Billboard did not print a standard R&B chart during 1964.
He maintained a busy recording and performing schedule through the 1960s and 1970s, having done sessions for Chess, Checker, Atlas, Glover, Roulette, L&R and Tomato amongst others.[1] In 1983 he won a W.C. Handy Award for Best Traditional Blues Male Artist.[6][7] He lived in Hanover, Germany since 1981.[8]
He has also made film appearances in Rockpalast (1976), Comeback (1982), Ballhaus Barmbek (1988), Red and Blues (2005) and Family Meeting (2008).[9]
In 1994, Louisiana Red fused the blues with the urban Greek music of the bouzouki player, Stelios Vamvakaris, on the album, Blues Meets Rembetika.[4] He continued to tour, including regular returns to the US,[7] until his death. In 2011, Louisiana Red released Memphis Mojo to broad public acclaim.[10]
Death
Michael Messer, from Michael Messer Music, noted on February 25, 2012: "I am very sorry to be bringer of such sad news that my dear friend, Louisiana Red, died this morning. He had a stroke on Monday and had been in a coma."[11] Louisiana Red had died in Hanover, Germany, aged 79.[3]
Awards
    1983: W C Handy Award for Best Traditional Blues Male Artist
    2009: Grand Prix du Disque (Blues) for Back to the Black Bayou
    2009: German Record Critics Award (2.Quarter) Best New Release (Blues)
    2009: Bluesnews Poll (for Back to the Black Bayou)
    2010: Blues Music Award (Acoustic Artist of the Year)
    2010: Blues Music Award (Acoustic Album of the Year) for You Got To Move

Louisiana Red plays "Let Me Be Your Electrician" 


https://www.youtube.com/watch?v=RIGBKG9CGXw 

Louisiana Red & Baums Bluesbenders - Valerie 








Tony McPhee  *23.03.1944



Anthony Charles „Tony“ McPhee (* 22. März 1944 in Redlands House bei Humberston, Lincolnshire, England) ist ein britischer Blues-Gitarrist und Sänger.
Während seiner Schulzeit gründete McPhee seine erste Band. Zunächst ein Skiffle-Enthusiast, wurde er Anfang der 1960er unter dem Einfluss von Cyril Davies und Blues Incorporated zum erklärten Bluesmusiker.
McPhee gründete mit John Cruickshank (Gesang), Pete Cruickshank (Bass) und Dave Boorman (Schlagzeug) die Band "The Dollarbills". Mit dem zusätzlichen Mitglied Bob Hall (Piano) nannten sie sich schließlich The Groundhogs, nach dem Ground Hog Blues von John Lee Hooker.
Die Groundhogs erspielten sich in England einen Ruf als solide R&B- und Bluesband. Sie wurden von Champion Jack Dupree und 1964 von John Lee Hooker als Begleitband für ihre Auftritte in England engagiert. Hooker verhalf ihnen auch zu einer Single, die in den USA veröffentlicht wurde, jedoch kommerziell erfolglos blieb.
Mit Hooker nahmen die Groundhogs in England das Album Live at the A-Go-Go Club auf. 1965 machte die Gruppe einige eigene Aufnahmen, die jedoch entweder unveröffentlicht oder ohne nennenswerten Erfolg blieben.
Mit dem Abflauen des britischen Blues-Booms änderten die Groundhogs Ende 1965 ihren Stil und verwandelten sich in eine Soulgruppe mit Bläsersektion. Sie nahmen Titel wie I'll Never Fall in Love Again auf. Aufgrund des ausbleibenden Erfolgs lösten sich die Groundhogs letztendlich auf, und Tony McPhee arbeitete als Sessionmusiker, u.a. für Champion Jack Dupree.
Im August 1966 bildete McPhee mit Pete Cruickshank (Bass) und Mike Meekham (Schlagzeug) die Gruppe "Herbal Mixture", deren Sound dem der Yardbirds ähnelte. Ihr Psychedelischer Rock ließ jedoch immer McPhees Verankerung im Blues erkennen. Sie hatten als Clubband Erfolg und traten sogar als Vorband der Jeff Beck Group auf, doch konnten sie keinen Plattenhit landen. Ende 1967 löste sich die Gruppe auf. Auch gehört er zur Besetzung von The British Blues All Stars .
McPhee spielte weiter den Blues, u.a. in der "John Dummer Blues Band". Es gab eine Wiedervereinigung der Groundhogs, die über die Jahre verschiedene Alben einspielten. 1995 nahm er am Alexis Korner Memorial Concert teil.
http://de.wikipedia.org/wiki/Tony_McPhee 

Tony McPhee (born Anthony Charles McPhee, 23 March 1944, at Redlands House, near Humberston, Lincolnshire) is an English blues guitarist, and founder of The Groundhogs.
The Groundhogs backed Champion Jack Dupree and John Lee Hooker on UK concerts in the mid-1960s,[1] evolving into a blues-rock trio that produced three UK Top 10 hits in the UK Albums Chart in the early 1970s.
McPhee has also released many solo acoustic blues records, as well as duets with Jo Ann Kelly. He is often credited as 'Tony (TS) McPhee'. He was dubbed TS by the producer Mike Vernon in the mid-1960s. Apart from the Groundhogs, McPhee has played with Herbal Mixture, the John Dummer Band, Hapshash and the Coloured Coat, Tony McPhee's Terraplane, Tony McPhee's Turbo, the Tony McPhee Band and Current 93.
In 2009 McPhee suffered a stroke which affected his speech and ability to sing.[2]
The definitive biography & discography of Tony McPhee was published in 2012. Eccentric Man: A Biography & Discography of Tony (TS) McPhee by Paul Freestone. Incompetent Publishing. ISBN 978-0-9568652-0-5

Tony McPhee 'Groundhog Blues' Boardwalk Sheffield July 07 


 https://www.youtube.com/watch?v=5Kqq_R--G34







Jan Hirte  *23.03.1965

(nicht zu verwechseln mit Michael Hirte, das kann zu Traumata führen)







JAN HIRTE... Wer? Gitarrist... aus Berlin... soll eine tolle Band sein! Es ist kurz nach neun und die Jungs kommen auf die Bühne. Die Berlin Blues Session im Yorckschlösschen am ersten Donnerstag im Monat wird traditionsgemäß von Blue Ribbon eröffnet. Die Band spielt und vom ersten Ton an ist das ganze Groove Pur! Du hörst Blues, einen Shuffle der das Herz pulsieren lässt, Songs aus New Orleans, Westcoastswing, Soul, Rock’n’Roll, Wow!
Und alles wie aus einem Guss, dank Jan Hirte’s unverkennbar erdigen Gitarren-spiels. Man merkt die Gruppe legt großen Wert auf stilechte Darbietung und musiziert in angenehmer Lautstärke. Das Publikum schaut begeistert auf die Bühne, der Laden wird immer voller und die ersten Gastmusiker stehen in den Startlöchern. Guitar Crusher kommt auf die Bühne und singt einen Slow-Blues, die Band spielt wie der Teufel, das Publikum tobt. Matthias wechselt vom Piano zum Keyboard und kitzelt feinste Hammond-Sounds hervor, Sebastian und Uli schauen sich beim Spielen an – ohne Worte!
Nach dem Konzert sind alle fix und fertig, Band, Gäste, Wirt, Kellner ... aber sehr
glücklich, und am meisten Jan Hirte, der sich freut, den Leuten etwas gegeben zu haben - mit Hilfe von Blue Ribbon:
Leben, positive Energie und vor allem: Gute Musik!
Bis bald, euer Blue Ribbon
http://www.reverbnation.com/janhirtesblueribbon 

Jan Hirtes Bands und Projekte


Jan Hirte's Blue Ribbon

Haben Sie Lust auf eine musikalische Zeitreise in die 60er Jahre?

Jan Hirte's Blue Ribbon nimmt Sie mit in einen Soul & Blues Club, in dem es bei der Musik noch um Kreativität und Berührung geht! Nachdem Jan Hirte seit den 80er Jahren als Sideman neben Blueslegenden wie Luther Allison, Johnny Copeland, Buddy Ace oder Big Jay Mc Neely glänzte, mit der First Class Bluesband Schallplattenpreise absahnte und mit verschiedensten Künstlern und Bands rund um den Globus tourte, veröffentlicht Jan jetzt mit seiner eigenen Band Blue Ribbon die inzwischen dritte CD, die diese Reise möglich werden lässt!!

Keith Tynes (ex Platters):

„Blue Ribbon kreiert eine Atmosphäre, die dich mitzieht als ob du dabei wärest! … wie damals in den Tagen von Richard Tee und Donny Hathaway. Danke Blue Ribbon für dieses beeindruckende Tribut an die Soul Musik. Glückwunsch!!“

Blues News

"Beim instrumentalen Opener zeigen die Musikanten mit den ersten Soli gleich einmal wo der Hammer hängt. Bei Songs wie "Chain of fools" und "I Just want to make love to you" kann Saengerin Nayeli begeistern. Soul, Blues und R&B im Stil der 60er und 70er Jahre, so machen Partys Spass und diese Band Lust auf mehr! (df)

C·A·SEYDEL SOEHNE GmbH:

„Jan Hirte's Blue Ribbon gehoert sicherlich mittlerweile zu den besten Live-Bands nicht nur der Berliner Blues-Szene. Das kann man wunderbar an "Singing The Blues" nachhoeren. Wenn auf "Singing The Blues" etwas besonders heraussticht, dann ist das die unwahrscheinliche Stimme von Nayeli. Sie fabriziert Ihnen eine Gaensehaut bei Songs wie "Jealous Girl" und "All I Could Do Was Cry", da steht eine große Soulsaengerin zur Entdeckung an.“


Kat Baloun & the Alleycats


Die Alleycats bestehen aus:

Nina T. Davis: p. & voc.
Jan Hirte: git./voc.
Tom Blacksmith: bass/voc.
Carlos Dalelane: drums
Kat Baloun: Harp/voc.

Kat Baloun wurde 1956 in Texas geboren. Aufgewachsen ist sie in Cincinnati, Ohio, wo sie in dem Kirchenchor sang, den ihre Mutter als klassische Pianistin und Organistin leitete. Als Kind lernte sie zunächst Klavier und Violine spielen bevor sie als Jugendliche schließlich zur Mundharmonika griff. 1992, inzwischen in San Francisco, spielte sie in einer Band Bluesharp und fing auch wieder an zu singen.
1994 führte ihr Weg schließlich nach Berlin, wo sie seither in verschiedenen Formationen zu hören ist. Inzwischen ist Kat eine stimmgewaltige Sängerin und macht eine Power los, daß der Takt direkt in die Füße geht. Als Vollprofi gründete sie 2002 zusammen mit Nina T. Davis ihre eigene Band -die Alleycats- von der inzwischen 2 CDs herausgekommen sind.


 Guitar Crusher & the Mellowtones



Guitar Crusher & the Mellowtones bestehen aus:

Guitar Crusher - voc., git., harp
Jan Hirte - git.
Hans Hoffmann - bass
Klaus Krüger - drums
Ernie Schmiedel - keyboards


Im Anschluss ein kleiner Ausschnitt aus seiner Biographie, sehr beeindruckend! (auf englisch!)

Sidney Selby is a true blues man. He also goes by 'Bone Crusher' and 'Guitar Crusher', names he earned throughout his career.
Born in rural Hyde County N.C. in 1931 during the height of the Depression, he toiled in the cotton fields during his youth but set aside Sundays for exercising his rich baritone in the choir of Mt. Pilgrim Baptist Church, continuing a tradition which gave rise to a whole generation of blues singers of his era.
He moved to New York in the 50s, found a job and started singing in Church again. However. encouraged by his friends, he soon formed his own band, the Midnight Rockers and began attracting a large following.
The year 1960 marked the beginning of a decade of performances with The Drifters, The Isley Brothers, Ben E. King and other major R&B talents which flourished during the 1960's musical renaissance.
Selby was signed by Columbia Records and remained under contract until 1970, when the musical tastes in America began to shift away from blues and soul sounds. So, in the early 80s GUITAR CRUSHER headed for Europe and a more welcoming blues climate. Here his performance on major festivals marked the start of his comeback. The now internationally-known singer and writer has since accorded 4 albums singing his own compositions with force and assurance in his gospel-inflected voice. His transfixing vocal power won him a reputation as 'The Big Voice From New York', a headliner on the european blues-circuit.





Wedding – eine Band


Arens und Behne treffen sich 94 in Brandenburg. Beide haben mit ihren Familien die Ersparnisse zusammengekratzt für ein kleines Stück Pachtland mit einer Holzhütte drauf. Made in DDR. Gut für Familienleben, Nährboden für allerlei kreatives Zeug, Ruhepol, auf gute Nachbarschaft.
In den kommenden Jahren entstehen dort und im Winter an Mittwochabenden in einem eher ursprünglichen Teil von Berlin Mitte, eine Reihe einfacher Lieder. Zwischen kochen, essen und trinken, immer wieder Musik. Einfache Songs über kompliziertes Leben. Die ersten Auftritte bei Freunden, im Gitarrenladen in der Motzstrasse, ein Ständchen bei Familienfeiern. Ein paar Versuche mit befreundeten Musikern, die Sache reift, ist aber noch nicht fertig. Es folgt – eine Pause…
Im Sommer 2010 wird der Mittwochabend wieder lebendig. Die Songs haben sich verändert – der Lauf der Zeit…. Damit nicht verloren geht, was anklingt, beschließen Arens und Behne aufzunehmen. Aus Fragmenten der letzten Jahre entstehen auf einem Dachboden im Wedding 16 Songs.

Im Januar 2011 können sie Nico Lindner aus Chemnitz für die Band gewinnen. Nico ist Tontechniker der besonderen Art. Er arbeitet mit gleicher Leidenschaft für kleine regionale Bands wie für Majorlabel, betreut z.B. Kraftklub. Mit sicherem Instinkt, seinem großen Wissen und seinem Ohr für Wesentliches prägt er den Sound.

Als die Aufnahmen fertig sind, beschließen die Musiker eine Band zu gründen. WEDDING.

Wedding ist ein eher in Ruhe gelassener Hauptstadtbezirk. Oder eben Berlin ungeschminckt. WEDDING ist aber auch das Statement für gemeinsames Tun, der Vorsatz aus mehreren Leben eines zu machen, ohne das Selbe zu werden.

Jetzt treten die Lieder ihre Reise an. WEDDING ist Band.


UWE ARENS

spielt Gitarre, komponiert und textet

Uwe

In seiner Jugend in den 80er Jahren im überdrehten Berlin arbeitet Uwe Arens in diversen Bandprojekten, macht Theatermusik unter anderem für George Tabori. In einer Band die für einige Sommer die angesagten Clubs und Festivals in Bewegung bringt, spielt er Bass: Zatopek war Jazzpunkfunk. Die Geschichten der Songs lustig, konstruiert, quirlig, der Zeit entsprechend bunt. Zatopek war nicht irgendeine Band. Sie war Nährboden für Element of Crime. Nach Schallplattenaufnahmen und einem bescheidenen Medienhype macht er seine zweite große Leidenschaft zum Beruf. Er bleibt dem Musikbusiness treu und fotografiert für die großen Label CD Cover, zunehmend im Klassikumfeld. Vom Traum als Musiker zum Familienmenschen in einem Job der ständige Kreativität einfordert. Der Bass hängt an der Wand und tickt die Zeit weg.


PETER BEHNE

singt, komponiert und textet

Peter

Seit Mitte der 90er ist er Bandleader der Berliner Bluesband Boogie Radio. Nichts großes – aber eine große Liebe. Zwei bis neun Musiker. Fester Bestandteil der Subkultur der wenigen Bluesclubs, die es schaffen zu schwimmen ohne unter zu gehen. Er schreibt Songs, bringt regelmäßig alle paar Jahre eine CD heraus, verkauft 500 Stück. Bluesgeschichten. In den 70ern gehört er zu denen, die in Kreuzberg und Wedding Häuser besetzten und Musik macht. Behne und Ralf Möbius treffen ein paar Mal zusammen und spielen mit Ton Steine Scherben im Audimax der Mensa der TU in Berlin. Das war lange bevor aus Ralf Möbius Rio Reiser wurde….
Und aus Peter Behne ein Teil von WEDDING.


JAN HIRTE

spielt Gitarre

Jan

Wie viele Gitarristen hast du in deinem Leben gehört, die dir mit ein paar Tönen Gänsehaut und Rührung schenken? Jan Hirte ist dort angekommen, wo man einfach weiß, was man weglassen muss, damit es mehr wird.

Im Dunstkreis der europäischen Rythm & Blues Szene hat sich Jan einen Ruf mit Nachhall als Bandleader und Sessionplayer erspielt. Er ist auf unzähligen Studioproduktionen zu hören und seit Jahren auf den großen Bluesfestivals in unterschiedlichsten Konstellationen zu sehen.


BERND KUCHENBECKER

spielt Bass komponiert und textet

Bernd

und ist an seinem Instrument einer der beliebtesten bei Sessions in Berlin. Seine Musikalität und seine Sensibilität für Ensembledynamik brachten ihn mit Jimmy Smith dem Bluespianisten Little Willie Littlefield und Niels von der Leyen ins Studio und auf die Bühnen. Ein Bassist, der sich nicht an Stilrichtungen binden läßt. Ein Seismograf für Klang und Groove. Seit Jahren in unterschiedlichen Konstellationen Abend für Abend in Berlin unterwegs.


TONI NISSL

spielt Schlagzeug

Toni

Mit 18 kam er nach Berlin. Seine erste wichtige Band die X-pectors. Die wurden zu Ideal und den Neonbabies. Im Lauf der Jahre spielte er bei Ton-Steine-Scherben, Trio, Westernhagen, Alphaville, Marian Gold solo, Kevin Coyne. Und tauchte in beyond the sea neben Kevin Spacey auf.
Ok – es war eine kleine Rolle in seinem Leben. David Moss, Hilde Kappes, Cora Frost, Marianne Rosenberg, den Groove Tubes (jetzt Rader) waren weitere Stationen als Drummer. Seit 20 Jahren gibt er im Grips Theater bei alle grossen Stücke den Takt an. Gib ihm eine Melodie und er macht einen Tanz daraus.


SIMON ANKE

spielt auf Tasten

Simon

Der in den 80ern geborene Tastenmusiker aus Berlin spielt Jazz, Blues, Pop & Soul am Piano, Keyboard und Akkordeon. Er arbeitet unter dem Namen „Ein Mann mit Hut“ als Barpianist, spielt Tastenbass mit links und komponiert mit „Unter die Haut“ Musik für bewegte Bilder. Als leidenschaftlicher Bandmusiker hat er u.a. mit Künstlern wie Angelika Weiz, Waldi Weiz (Berliner Blues-Award 2004), YOKO (Deutscher Rock & Pop Preis 2006) und Big Joe Stolle Bühne und Studio geteilt. Simon gilt als manischer Rhythmiker, der an den Tasten den Ausgleich zwischen professionell und emotional findet.


NIKO LINDNER

spielt mit Ton

Niko

Nico ist ein Tontechniker der besonderen Art. Er arbeitet schon seit Langem für Majorlabels als Livetechniker. Mit seiner Leidenschaft und seinem tiefen Wissen ist er derjenige, der den Sound der Band prägt, der Weddingbeat kreiert. Als Musiker findet er den richtigen Draht zu den Vorstellungen der Künstler.



First Class Blues Band



Wer sich "First Class Blues Band" nennt, legt die Messlatte hoch. Für die fünf Vollblutmusiker ist dies kein Problem: Jeder für sich eine feste Größe der deutschen Bluesszene, haben sie mit dem ersten Album 1991 gezeigt, was geht. Die Kritik war angetan, der "Preis der Deutschen Schallplattenkritik" folgte, genauso wie Tourneen unter anderem mit Buddy Ace, Johnny Heartsman, Johnny Copeland, Big Jay Mc Neely, Angela Brown, Karen Carroll und anderen. Für eine Bluesband liegt die Wahrheit auf der Bühne, und so zeigt besonders die im legendären Franz-Club in Berlin live eingespielte CD die Qualität und Spielfreude der Band.

Gar nicht einfach, diese fünf unter einen Hut zu bekommen, denn jeder ist inzwischen mit eigenen Projekten und verschiedenen Bands unterwegs: Christian Rannenberg ist als Blues & Boogie Pianist jede Reise wert, Jan Hirte hat inzwischen seine eigene Band "Blue Ribbon", Thomas Feldmann ist als Gast bei Bands wie B.B. & The Blues Shacks u.a. am Sax und der Harp tätig und die Rhythm Section mit Kevin DuVernay und Tommie Harris ist ein gern gebuchtes Duo - es besticht durch solide Grooves und Vocal-Akzente. Wie formulierte die Jury des Schallplattenpreises so schön: Prädikat "Besonders wertvoll".

Dieses Jahr feiert die Band ihr 20 jähriges Bestehen und hat beschlossen die alten Zeiten wieder aufleben zu lassen. Im Februar spielte die Band vor einem begeisterten Publikum in Schwalbach, eine neue CD ist in Planung und weitere Festivals folgen. Viel Spaß mit der First Class Blues Band!

Christian Rannenberg (p/voc), Jan Hirte (gt/voc), Thomas Feldmann (sax/harp/voc), Kevin DuVernay (b/voc), Tommie Harris (dr/voc)



Mad Dawgs


Abseits der ausgetretenen Pfade des Blues- und Jazz-Mainstreams haben sich fünf Ausnahmetalente der Berliner Bluesszene zusammengetan. Die Verstärker wurden einfach in die Ecke gepackt und machen einem rein akustischen Instrumentarium Platz.

Den Mad Dawgs geht es weniger um eine historisierende Neuauflage des Country Blues der 20er und 30er Jahre. Die junge Band setzt vielmehr auf einen kompakten, modernen Sound, der auch gewagte Experimente nicht scheut.

Wer sind die fünf?
Kat Baloun: Gesang, Harp

Mit ihrem warmen Alt und ihrer virtuos gespielten Mundharmonika ist die gebürtige Texanerin Kat Baloun eine der Säulen der Formation. Seit sie 1994 von San Francisco nach Berlin umsiedelte, hat Kat mit ihrer Band, den "Alleycats", bereits auf allen wichtigen europäischen Festivals gastiert.
Amy Zapf: Gesang, Mandoline, Klavier, Akkordeon

Der Joker der Gruppe ist die Bandgründerin, Multiinstrumentalistin und Sängerin Amelie Zapf. Zusammen mit Kat ist Amy für den größten Teil der Songs und Arrangements verantwortlich. Durch gekonnten Einsatz von Klavier, Akkordeon und Mandoline verleiht sie jedem Song seinen ureigenen, individuellen Charakter.
Jan Hirte: Gesang, Gitarre

Jan Hirte hat sich in den vergangenen 30 Jahren zu einem der gefragtesten Bluesgitarristen Deutschlands entwickelt. Unter anderem prägten Luther Allison, Johnny Copeland, Angela Brown, Aron Burton und Guitar Crusher seinen musikalischen Weg. Für diese Formation tauschte er die E-Gitarre gegen das akustische Instrument.
Bernd Kuchenbecker: Kontrabass, Gesank

Bernd Kuchenbecker und sein Kontrabass sind das rhythmisch-harmonische Fundament der Mad Dawgs. Seine stilistische Bandbreite reicht von der Bigband bis zu souligem Combojazz, den er bereits mit Größen wie Jimmy Smith zum Besten gab.
Marcel van Cleef: Schlagzeug, Percussion

Am Schlagzeug schließlich sitzt mit Marcel van Cleef aus den Niederlanden einer der flexibelsten, virtuosesten und druckvollsten Schlagwerker der europäischen Szene. Ein Drummer, der es fertigbringt, Solokonzerte zu geben, bei denen dem Publikum vor Erstaunen der Mund offen stehen bleibt, ist eine Ausnahmeerscheinung. Zum Glück für die Dawgs hat der sympathische Percussionist auch ein großes Herz für den Blues.

Zusammen sind die fünf seit vielen Jahren mit verschiedenen Besetzungen auf Tourneen in ganz Europa zu hören.
http://www.janhirte.com/projekte/




http://www.janhirte.com/


 






Jan Hirte & Tommy Schneller Band Lenker Jazztage 2010 
 Jan Hirte on Guitar

https://www.youtube.com/watch?v=IcY90lkjre4 



Jan Hirte's Blue Ribbon - Blue Ribbon Shuffle 






Kat Baloun & The Alleycats Sing The Berlin Blues 




Guitar Crusher & The Mellowtones : The Blues is alright (live Bergmannstraßenfest 2011) 




First Class Blues Band - Medley 14. february 2014
14.02.2014 Yorckschlößchen-Kreuzberg/Berlin,
Christian Rannenberg - piano, voc / Jan Hirte - guitars, voc / Thomas Feldmann - tenor sax, harp, voc / Kevin DuVernay - bassguitar, voc / Tommie Harris - drums, voc





Europe Blues Train Festival 2012 Trailer 
Europe Blues Train Festival

Die Initiatoren
art.e.m artists & event management
Birgit Bogner, Projektleitung
Joe Kučera, künstlerischer Leiter

Das Europe Blues Train Festival (www.blues-train-festival.eu) ist ein junges Festival im Herzen Europas und versteht sich als ein Forum des Kulturaustausches zwischen Musikern und Musikliebhabern verschiedener europäischer Länder.

Das ambitionierte Projekt wurde 2009 von Joe Kučera (Prag/Berlin) als künstlerischem Leiter und Birgit Bogner (Wien/Berlin), Direktorin, ins Leben gerufen und kann auf drei erfolgreiche Konzertreihen zurückblicken.

Zentrales musikalisches Thema ist der Blues.

04.10.12 Berlin Quasimodo / 07.12.12 Prag Jazz Dock

Mad Dawgs (D)
Mad Dawgs sind eine All-Star-Band der Berliner Bluesszene. Sie spielen akustischen Blues vom Country-Blues über Jump-Blues bis hin zu funkigen Exkursionen. Seit jeher lebt der Blues davon, dass Musiker in immer wieder neuen Gruppierungen neue musikalische Ideen entwickeln. Jenseits der engen Grenzen der verschiedenen Bluesstile kreiert das Quintett einen ganz eigenen Akustikblues, der nicht (nur) nach dem Mississippi der 40er Jahre sondern gleichzeitig ganz heftig -- sehr ausgeprägt -- nach der Gegenwart des 21. Jahrhunderts klingt.
Ihr Sound ist wesentlich von zwei Frauen geprägt - der Bandgründerin, Multi-Instrumentalistin und Sängerin Amelie Zapf und der Sängerin und Bluesharp-Lady Kat Baloun.

Line Up:
Kat Baloun (voc, harp), Amy Zapf (cl, mandoline & akk.), Jan Hirte (g), Berndt Kuchenbecker (b), Marcel Van Cleef (dr)
www.maddawgs.de

Kaia Brown & Tonny Blues Band (CZ/US)
Hochkarätige Band um Tony „Blues" Smrčka -- the Boss und E-Bassist, der auch als Godfather des Prager Untergrunds gilt. Die groovige Musik der Band erhält zusätzliche Power durch die Sängerin
Kaia Brown. Die in Washington DC geborene Künstlerin fasziniert das Publikum mit ihrem Temperament, ihrer unverwechselbaren Phrasierung, die ihrer hohen Musikalität Ausdruck verleiht und den tiefen schwarzen Blues atmen lässt.

Line Up:
Kaia Brown (voc), Karel Bárta (g), Tony "Blues" Smrčka (b), Marian Petržela (dr), Joe Kučera (sax)
www.tonnybluesband.cz


05.10.12 Berlin Quasimodo / 08.12.12 Prag Jazz Dock

Waldi Weiz Band
Auf dem Cover seiner CD „Live At Yorckschlößchen Berlin" findet sich ein Satz, der alles erklärt: "Der Blues sucht sich seine Leute. Er braucht jemanden, der weiß, was er tut und der weiß, worum es geht. Waldi weiß es. Er und seine Gitarre sind das richtige Paar für den Blues. Mit seinem Daumenanschlag hat sich ein ganz eigener Stil entwickelt. Nichts steht so zwischen ihm und seiner 'Liebsten'."
Er berührt sie- und gleichzeitig sein Publikum. Die Musik, die er spielt, liegt zwischen Funk und Blues und Jazz. "Der Groove kommt vor den Tönen", das ist die Devise, unter der er sich seine Leute aussucht und ist so mit den Mitgliedern seiner Band bestens bedient.
Blues aus Thüringen von einem Wahlberliner, der auch viele Spielarten des Jazz schätzt und beherrscht. Waldi Weiz gilt als Gitarrenvirtuose und Kultfigur der Szene.

Line Up:
Waldi Weiz (git/voc), Simon Anke (kb), Matthias Stolpe (harp/slide- guit./voc), Sebastian Trupart (dr), Simon Pauli (b)
www.myspace.com/waldiweizband


Stiff Trigger
Die tschechisch- amerikanische Rhythm'n'Blues Band formierte sich 2010 aus professionellen Musikern der 1. Liga der tschechischen Jazz-Blues-Rock Szene. Gemeinsam spielen sie eine Fusion aus Soul, Blues, Funk, Groove, Jazz und Blues Rock. Der besondere Sound der Band wird vor allem durch die beiden Keyboard-Spieler (Piano und Hammond Orgel) geprägt, sowie durch 4 Sänger, die abwechselnd Lead Vocals übernehmen.

Line Up:
Tomas Homuta (p), Jakub Zomer (p, kb), Vladka Svobodova (voc), Dani Robinson (g, USA),
Marek Eichler (b), Tomas Vokurka (dr)
www.stifftrigger.com/en/



06.10.12 Berlin Quasimodo

GUITAR CRUSHER & FRIENDS
Der Sänger, Mundharmonika-Spieler und Gitarrist Sidney Selby, genannt Guitar Crusher, ist unter den „Berliner Amerikanern" der größte und echteste „True Blues Man". In Wahrheit ist er schon jetzt eine Blues-Legende. Er begeistert durch ursprünglichen Blues und fetzigen R&B.
Seine Berliner Band ist ein klassisches Beispiel für die Philosophie des Europe Blues Train Festivals --verschiedene Prägungen des Blues an verschiedenen Orten zu zeigen. Guitar Crusher hat den Berliner Blues geprägt - und das ist gut so.
Line Up:
Sidney GUITAR CRUSHER Selby (voc, harmonica, g) , Erhard Schmiedel (p, kb), Freimuth Fischkal (lead guitar), Daryl Taylor (b), Eddie Dejean (dr) , Special Guest: Joe Kucera (saxes)

www.guitarcrusher.com


https://www.youtube.com/watch?v=V6ThDOz6hQg











Lee McBee  *23.03.1951 

 


http://www.discogs.com/artist/599720-Lee-McBee


Lee McBee (* 23. März 1951 in Kansas City, Missouri; † 24. Juni 2014[1]) war ein US-amerikanischer Bluessänger und -Harmonikaspieler.
McBee wuchs in Kansas City auf, wo er in seiner Teenagerzeit Blues- und Soulplatten sammelte. Nach seinem Umzug nach Lawrence, Kansas, spielte er in zahlreichen Blues- und Bluesrockbands des Mittleren Westens. Überregionale Bekanntheit erlangte er durch seine Zusammenarbeit mit Mike Morgan and The Crawl, wo er 1989 Darrell Nulisch als Sänger und Mundharmonikaspieler ersetzte.[2] Mit dieser Band nahm er sechs Alben auf. 1999 verließ er Mike Morgan und gründete seine eigene Band The Confessors. Mit den Confessors trat er regelmäßig im BB’s Lawnside BBQ auf und wenn Künstler in Mittleren Westen auf Tournee waren, begleitete Lee McBee sie oft.[3] Seit April 2000 und das ganze Jahr 2007 arbeitete er wieder mit Mike Morgan zusammen. 2007 machten sie eine gemeinsame Europatournee, wo sie unter anderem beim 13. Lucerne Blues Festival und beim France Blues Festival in Avignon auftraten.[4] Er ist auf dem Album des Jahres 2008 „Stronger Every Day“ auf einigen Titeln zu hören.
2009 wurde Lee McBee in die Kansas Music Hall of Fame aufgenommen.

Lee McBee (March 23, 1951 – June 24, 2014)[1] was an American electric blues musician, singer and harmonica player from Kansas City, Missouri.
Though he was primarily a regional blues act in the midwest, McBee gained national attention in the late 1980s and early 1990s for his work with Mike Morgan and the Crawl[2] and for his band the Passions. These bands toured the United States, Canada and Europe and recorded on major blues labels. McBee grew up in Kansas City and collected blues and soul records throughout the 1960s. In 1969, he moved to Lawrence, Kansas and worked in many blues and blues rock bands, including Bob Wire and the Worm Ranch Wranglers, Screaming Lee and the Rocktones, Used Parts,[3] and the Lynch-McBee Band, up to 1982. When not engaging in music during this period, Lee had a job as a fat dropper at the Stokely plant in Lawrence and later cooked at the Cornucopia Cafe,[4] in Lawrence.
From 1982 McBee moved to Chicago, Dallas and Los Angeles and recorded and performed with Bonnie Raitt, Jimmy Rogers, Doug Sahm and Johnny Winter. By the mid 1980s, he settled in Dallas and met guitarist Mike Morgan in 1985. They formed the Crawl and they would be together for the next twelve years. In 1994, McBee began a side project with The Passions. This band relocated to Kansas City as its base and soon evolved into Lee McBee and the Confessors. Throughout the 2000s, McBee and his band toured northeast Kansas and northwest Missouri and released two albums.
Lee was inducted into the Kansas Music Hall of Fame in 2009.[5]
McBee died on June 24, 2014.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lee_McBee



Lee McBee and the Confessors @ Uncle Bo's in Topeka, KS 

















Quique Gómez  *23.03.





http://www.gatosbizcos.com/




Der italienische Gitarrist Luca Giordano und der spanische Harpspieler Quique Gómez sind beide verrückt nach traditionellem Chicagoblues. Nachdem sie gemeinsam oder mit ihren eigenen Bands in Europa immer wieder amerikanische Künstler auf Tourneen begleitet hatten, trafen sie sich in Chicago zu Sessions für ein gemeinsames Album. Und da schauten eine Menge amerikanischer Künstler von Billy Branch bis Eddie C. Campbell vorbei und machten die Aufnahmen zu einem Paradebeispiel für den elektrischen Blues Chicagos der 50er bis 70er Jahre.

Madrid-born harmonicist and singer. With a self-taught training, he decides to form his band, Juan Bourbon, Juan Scotch & Juan Beer – one of the top bands in the spanish blues scene in recent years – With This band he’s recorded and toured across Europe, participating in festivals and the most prestigious clubs. Between 2002 till 2012, he runs with his band the Moe Club’s Jam Session, Blues reference Jam of the capital, and that counts with the best musicians every week. While working sporadicly with his band, in 2002 he joins the Tonky Blues Band (one of the pioneer blues bands in Spain), with his friend Juan Bourbon, Juan Scotch & Juan Beer’s guitar player, Curro Serrano…
Together they spend more than two years touring Spain, and once this period is over they start making a name for themselves with Juan Bourbon, Juan Scotch & Juan Beer, currently formed by Curro Serrano, Diego de la Torre and Coke Santos.
In the last years he’s formed Gatos Bizcos, along with Pablo Sanpa, Hector Rojo and Pete Benito, with whom he’s currently preparing their second work. Gatos Bizcos is not a true Blues Band. Original compositions and open minds…….
He goes to Chicago for first time at 2007 and since then he goes every year to the states where he shared stage with artists like Eddie C. Campbell, Tail Dragger, Bob Stroger, Willie “Big eyes” Smith Billy Branch, Billy Boy Arnold, James Wheeler, J.W. Williams, Magic Slim, Guy King, Buddy Miles,Carlos Johnson etc. during his visits to Chicago, where he spends periods of time when possible. It’s in one of these visits to the Windy City when he meets Bob Stroger, renowned blues bass player and singer.
Quique Gómez is considered one of the top young musicians of the international blues scene. He tours Europe with artists like Bob Stroger (bass player to Jimmie Rogers, Ottis Rush, Sunnyland Slim, and nowadays the most important player still active) Zach Prather, , Peaches Staten, Eddie C. Campbell, Jimmy Burns…He also toured with Tail Dragger and Willie Buck in South America 2010,2011. He was part of the Kinsasha Jazz Festival in Congo (Africa) in 2009. In the last years he recorded some Cd´s with his friend the argentinian outstanding guitar player Jose Luis Pardo. Both made some nice Recordings and tours with Willie Buck and Lorenzo Thompson and Tail Dragger.
He is the singer of one of the most prestigious Big Bands in Europe, the Bob Sands Big Band Quique tours since 2008 in Europe with the Blues Legend Bob Stroger’s with the European Band, formed in 2008 with Luca Giordano whom he recorded 2 Cd´s, the second one 3011 Studios Session¨Recorded in Chicago in 2012 whith special Guests as Bob Stroger, Eddie C. Campbell, Jimmy Burns , Billy Branch and a great rythm section with Marty Binder on Drums ( Albert Collins, Junior Wells, Buddy Guy), Harlan Terson on Bass ( Otis Rush, Loney Brooks), and Aryo Sumito on piano ( Billy Branch, Robert Jr, Loockwod, Koko Taylor) 2013.
On 2014 he release a Cd in Brasil with his mate Netto Rockfeller and they release it on a tour around Southamerica and Europe that will go on till march 2015. They will release the cd in Buenos Aires, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Belo Horizonte, Madrid…………and more…
On the Summer of 2014 he tours around Spain with John Primer, Kenny Blues Boss Wayne and Bob Stroger along his mate Luca Giordano.
2015 it will be the year of the new cd of Gatos Bizcos and the 3rd with Luca Giordano….
Quique Gómez is passionate about Delta and Chicago blues, but he is not limited to these fields, as he’s recorded with numerous bands, with styles like Jazz, Pop, Rock, Funky, Soul…
Quique Gomez has played in many Festivals around the world and he has toured with his band and also backing and recording with some of the greatest Blues men in the last years ……

Quique Gomez Discography:
2006-Juan Bourbon, Juan Scotch & Juan Beer. Madrid. Spain
2009- Quique Gómez & Luca Giordano. Dead Mama Blues. Teramo. Italy
2010- Juan Bourbon , Juan Scotch & Juan Beer. Second Floor. Madrid. Spain
2011- Quique Gomez, Lorenzo Thompson, J.L Pardo & Big Yuyu. Doin’ the Siesta. Mallorca. Spain
2012- Quique Gómez & J. L Pardo with Willie Buck. Songs for Muddy. Madrid. Spain
2012-Gatos Bizcos. I can’t believe my eyes. Madrid. Spain.
2013- Quique Gómez & Luca Giordano + Guests: Eddie C. Campbell, Billy Branch, Bob Stroger, Jimmy Burns.                Chicago  3011 Studios. Chicago. USA
2015-Gatos Bizcos. Eurovegas. Madrid. Spain.
http://quiquegomez.com/biografia/


Quique Gómez y Luca Giordano Band + Sami 




John Primer, Bob Stroger with Quique Gómez & Luca Giordano Band - I Called My Baby


https://www.youtube.com/watch?v=3FommXmfSuc 






















Stick McGhee *23.03.1917




http://www.hoyhoy.com/artists/stick.htm

Stick McGhee, auch Sticks McGhee (* 23. März 1917 in Knoxville (Tennessee) als Granville Henry McGhee; † 15. August 1961 in der Bronx, New York City) war ein US-amerikanischer Blues und Rhythm-and-Blues-Gitarrist und Sänger. Er war der jüngere Bruder von Brownie McGhee.
Leben und Wirken
McGhee begann mit dreizehn Jahren Gitarre zu spielen.[1] Nachdem er von der Highschool geflogen war, arbeitete er mit seinem Vater bei Eastman Kodak.[1] 1940 verließ er diesen Job und zog nach Portsmouth, Virginia, danach nach New York. Dort leistete er 1942 seinen Militärdienst ab und war dann während des Zweiten Weltkriegs als Soldat in der Army.[1] 1946 wurde er aus der Armee entlassen und ließ sich in New York nieder. [2].
Bereits während seines Militärdienstes hatte er oft Gitarre gespielt. Schließlich hatte er mit dem Anfang 1949 aufgenommenen Rhythm and Blues-Song „Drinkin’ Wine Spoo-De-O-Dee“ Erfolg. Der Song wurde auch der erste Hit des jungen Labels Atlantic Records. In McGhees Band spielten Wilbert „Big Chief“ Ellis (Piano), Brownie McGhee (Gitarre) und Gene Ramey (Bass).[3]
Drinkin' Wine, Spo-Dee-O-Dee brachte „das neue Lebensgefühl auf den Punkt: Trinken und Schlägereien sind alles, worum es im Leben geht, und wenn jemand Streit sucht, dann gib ihm ’nen Drink aus oder hau ihm eins auf’s Maul,“ beschrieb Greil Marcus die Stimmung dieses Songs, den seine Nachahmer u.a. zu Baby, Let’s Play House (Elvis Presley, 1955) anregte.[4] Die ersten Zeilen lauteten:

Drinkin’ that mess is our delight,
And when we get drunk, start fightin’ all night.
Knockin’ out windows and learnin’ down doors,
Drinkin’ half-gallons and callin’ for more.[1]

Sein Song wurde zu einem der frühesten prototypischen Rock and Roll Songs; er erlebte zahlreiche Coverversionen, etwa durch Jerry Lee Lewis und Mike Bloomfields Electric Flag (als „Wine“). Der Songtitel gab auch einem alkoholischen Fruchtgetränk (spodi) seinen Namen. Zunächst hatten Granville und Brownie McGhee gemeinsam den Song überarbeitet und für Harlem Records eingespielt,[1] wo er im Januar 1947 erschienen war und anschließend in den Radios lief. Landesweit bekannt wurde er dann durch die zwei Jahre spätere aufgenommene Version für Atlantic Records; er kam dann auf Position 3 der Billboard R&B-Chart.[1]
Seine weiteren Songs wurden von vielen Künstlern gecovert, darunter Lionel Hampton, Wynonie Harris die Hillbilly-Formation Loy Gordon & His Pleasant Valley Boys.[1] Populär blieb „Drinkin’ Wine, Spo-Dee-O-Dee” bis Ende der 50er durch die Versionen von Malcolm Yelvington (1954), Johnny Burnette (1957), Jerry Lee Lewis im Jahr 1959[1] und schließlich 1962 Larry Dale.
McGhee nahm dann noch weitere Schallplatten für Atlantic auf und schrieb populäre Songs wie den „Tennessee Waltz”, „Drank Up All the Wine Last Night”, „Venus Blues”, „Let’s Do It” und „One Monkey Don’t Stop No Show”, jedoch blieb der kommerzielle Erfolg aus.[1] McGhee wechselte von Atlantic zu Essex Records, um das Album My Little Rose einzuspielen, jedoch ohne größere Resonanz, woraufhin er 1953 zu King ging. Für das label nahm er eine reihe von Rock and Roll-Songs auf wie „Whiskey, Women and Loaded Dice," „Head Happy With Wine," „Jungle Juice," „Six to Eight," „Double Crossin' Liquor,” „Dealin’ from the Bottom” und „Get Your Mind Out of the Gutter”.[1] Nachdem auch bei King der Erfolg ausblieb, nahm er noch 1955 letzte Aufnahmen für Savoy Records auf; danach zog er sich aus dem Musikgeschäft zurück.[1] Er starb im August 1961 im Alter von 44 Jahren an Lungenkrebs. 


Granville Henry McGhee, also known as Stick (or Sticks) McGhee,[2] (March 23, 1917 – August 15, 1961) was an African-American jump blues guitarist, singer and songwriter, best known for his blues song, "Drinkin' Wine, Spo-Dee-O-Dee".

Early life

He was born in Knoxville, Tennessee, United States,[1] and Granville received his nickname during the early years, when he was pushing his older brother, Brownie McGhee, who was stricken with polio, in a wagon with a stick.[3] Granville began playing the guitar when he was thirteen years old. After his freshman year, Granville dropped out of high school and worked with his father at Eastman Kodak. In 1940, Granville quit his job and moved to Portsmouth, Virginia, and then he relocated to New York. There he entered the military in 1942 and served in the Army during World War II.[3] In 1946, Granville was discharged and settled in New York.[4]

Entertainment career

In the military, Granville often played his guitar. One of the songs, that McGhee was best known for, was "Drinkin' Wine, Spo-Dee-O-Dee". The original lyrics of the song were as follows:

Drinkin’ that mess is our delight, And when we get drunk, start fightin’ all night. Knockin’ out windows and tearin’ down doors, Drinkin’ half-gallons and callin’ for more. Drinkin’ wine motherfucker, drinkin’ wine! Goddam! Drinkin’ wine motherfucker, drinkin’ wine! Goddam! Drinkin’ wine motherfucker, drinkin’ wine! Goddam! Pass that bottle to me![3]

This song was one of the earliest prototypical rock and roll songs, and was covered by Jerry Lee Lewis and Mike Bloomfield's Electric Flag (as "Wine").[1] The song lent its name to the alcoholic fruit drink, spodi. In 1946, Granville and Brownie McGhee collaborated and modified the song into a clean cut version for Harlem Records.[3] The song was released a year later in January 1947 at the price of 49 cents. The song did not get much airplay time until two years later, when Granville recreated the song for Atlantic Records.[1] As a result, it rose to Number 2 on the Billboard R&B chart, where it stayed for 4 weeks, spending almost half a year on the charts overall.[3]

His songs attracted countless covers over the years. The first cover was by Lionel Hampton featuring Sonny Parker, then Wynonie Harris, and lastly, Loy Gordon & His Pleasant Valley Boys with their hillbilly-bop rendition. His song "Drinkin' Wine, Spo-Dee-O-Dee" maintained its popularity throughout the 1950s by various artists, including Malcolm Yelvington in 1954, Johnny Burnette in 1957, and Jerry Lee Lewis in 1959.[3]

McGhee continued to make records for Atlantic and created popular songs such as "Tennessee Waltz Blues",[1] "Drank Up All the Wine Last Night", "Venus Blues", "Let's Do It", and "One Monkey Don't Stop No Show" but his music career overall was not successful.[3] McGhee moved from Atlantic to Essex to create a record called "My Little Rose". The record failed so he moved to King in 1953.[1] There he recorded a number of rock and roll songs such a "Whiskey, Women and Loaded Dice", "Head Happy With Wine", "Jungle Juice", "Six to Eight", "Double Crossin' Liquor", "Dealin' from the Bottom", and "Get Your Mind Out of the Gutter". However, he was unable to make money out of his records so he left King to record for Savoy in 1955, but retired from the music industry in 1960 because he lost his passion for music.[3]

Death

McGhee died in The Bronx, New York, on August 15, 1961 of lung cancer, at the age of forty-four,[5] and he left his old guitar to Brownie's son before he died.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stick_McGhee

Stick McGhee - Drinkin' Wine Spo-Dee-O-Dee 










Wesley Jefferson  *23.03.1944

 




Bassist, vocalist, and bandleader Wesley Jefferson has been a stalwart of the Clarksdale blues scene since the mid-1960s. He was born in Roundaway in Coahoma County on March 23, 1944, the oldest boy of thirteen children. As a youth he picked and chopped cotton, plowed with mules and later with a tractor, and lived in extreme poverty.

He recalls being influenced by his grandfather, Claude Jefferson, who played guitar at his home in Clarksdale. He also furtively listened to records by “deep blues” artists at a juke joint run by his mother “way out in the field,” where they sold catfish and moonshine made by his stepfather. Local musicians who he saw playing at small venues in the country included the one-man-band “Popeye,” guitarist Ernest Roy—“the best guitarist I ever seen,” and the band led by Tutwiler’s Lee Kizart, who hauled his piano from gig to gig.

Jefferson first played blues on a diddley bow on the wall of his house, and was first able to buy a guitar after he moved to Memphis to work around age 18. He soon moved on to drums, and began playing in Memphis juke joints and house parties. After several years he returned to the Clarksdale region, where he found work as a mechanic on Hopson Plantation, a job he held for 22 years. He soon formed his first band, playing drums behind guitarist/vocalist David Porter and bassist “A.C.” at Smitty’s Red Top Lounge in Clarksdale. The band lasted for about three or four years, and Jefferson then formed a new band—now having switched to the bass—with guitarist J.C. Holmes, drummer C.V. Veal, and Veal’s wife Marian on vocals, a grouping that lasted seven or eight years.

For about a decade Jefferson worked regularly across the Delta with drummer Sam Carr and guitarist/keyboardist/harmonica player Frank Frost. He also played with Big Jack Johnson, Little Jeno Tucker, Robert “Bilbo” Walker, and Willie Foster. “I kind of was with all of them for a while,” he says, and explains that he was the organizer of these groups, doing the booking and providing much of the equipment.

He also played in groups called the Scalpers and Creative Funk, which performed more modern soul blues. In the ‘90s the Wesley Jefferson band featured guitarist/vocalist James “Super Chikan” Johnson, and more recently Willie “Rip” Butler, Michael “Dr. Mike” James, and Gladys Kyles. The group also features Earnest Boone on double trumpet, and drummer Joe Williams. In the late ‘90s Jefferson was involved in a serious automobile accident and also had heart problems, which resulted in a temporary hiatus from performing. Since returning he has performed regularly in the Clarksdale area, and has traveled to a festival in Canada.

Jefferson’s first recordings appeared on the Clarksdale-based Rooster Blues’ 1990 cassette-only compilation, Clarksdale, Mississippi—Coahoma The Blues. As Wesley “Mississippi Junebug” Jefferson he sings the song "(Hey Theresa) Don't throw Your Love on me so Hard (Strong)", and backs fellow band members Willie “Rip” Butler, Lorenzo Nicholson, and C.V. Veal on five other songs.

In 1996 the Repap paper company underwrote the cost for the CD, The Wesley Jefferson Band: Delta Blues Live from the Do Drop Inn. Over half the songs are originals by vocalist James “Super Chikan” Johnson, who recorded his debut CD the following year. Jefferson’s most recent recording is Meet Me in the Cotton Field, a collaboration with Clarksdale guitarist Terry "Big T" Williams, released in Spring 2007 on St. Louis-based Broke & Hungry Records.

Jefferson died on July 22, 2009 from complications due to lung cancer.


Wesley Jefferson 





















R.I.P.

 

Pete Johnson  +23.03.1967

 



Peter „Pete“ Johnson (* 24./25. März 1904[1] in Kansas City; † 23. März 1967 in Buffalo) war ein US-amerikanischer Boogie-Woogie-Pianist.
Er begann seine musikalische Karriere 1922 als Schlagzeuger in Kansas City (Missouri) und lernte erst mit 18 Jahren das Klavierspiel. Von 1926 bis 1938 arbeitete er als Pianist, oft zusammen mit Big Joe Turner. 1938 traten die beiden in der New Yorker Carnegie Hall auf. Dieses Konzert löste ein Boogie-Woogie-Fieber aus, und Johnson gehörte von da an mit Meade Lux Lewis und Albert Ammons, die ebenfalls bei dem Konzert gespielt hatten, zu den führenden Pianisten seiner Zeit. Die drei Musiker traten häufig auch als Trio auf. Im Gegensatz zu den zwei anderen fühlte er sich aber als Mitglied einer Band wohler als Solist.[2]
Johnson war zudem ein hervorragender Stride-, Swing- und Blues-Pianist, was zahlreiche Veröffentlichungen nachhaltig beweisen.
Im Mai 1949 trat er auf dem Pariser Festival International 1949 de Jazz auf. 1950 zog Johnson nach Buffalo und trat trotz gesundheitlicher Probleme weiterhin auf, vor allem mit Jimmy Rushing und Big Joe Turner. 1958 erlitt er einen Schlaganfall, der ihn teilweise lähmte. Als der deutsche Jazzfan H. Maurer, dessen The Pete Johnson Story 1965 herauskam, Geld für ihn sammelte, war er ziemlich verarmt. Pete Johnson starb im März 1967 in Buffalo, New York im Alter von 62 Jahren.
http://de.wikipedia.org/wiki/Pete_Johnson 

Pete Johnson (March 25, 1904 – March 23, 1967)[1] was an American boogie-woogie and jazz pianist.
Journalist Tony Russell stated in his book The Blues – From Robert Johnson to Robert Cray, that "Johnson shared with the other members of the 'Boogie Woogie Trio' the technical virtuosity and melodic fertility that can make this the most exciting of all piano music styles, but he was more comfortable than Meade Lux Lewis in a band setting; and as an accompanist, unlike Lewis or Albert Ammons, he could sparkle but not outshine his singing partner".[2] Fellow journalist, Scott Yanow (Allmusic) added "Johnson was one of the three great boogie-woogie pianists (along with Lewis and Ammons) whose sudden prominence in the late 1930s helped make the style very popular".[1]
Biography
Johnson was born in Kansas City, Missouri.[1] He was raised by his mother after his father deserted the family. Things got so bad financially, Pete was placed in an orphanage when he was three. He became so homesick, however, that he ran away and returned living at home. By the age of 12, he sought out work to ease some of the financial burden at home. He worked various jobs; in a factory, a print shop, and as a shoe-shiner. He dropped out of school in the fifth grade as a result of his efforts.[3]
Johnson began his musical career in 1922 as a drummer in Kansas City.[2] He began piano about the same time he was learning the drums. His early piano practices took place in a church, where he was working as a water boy for a construction company.[4] From 1926 to 1938 he worked as a pianist, often working with Big Joe Turner.[1] An encounter with record producer John Hammond in 1936 led to an engagement at the Famous Door in New York City. In 1938 Johnson and Turner appeared in the From Spirituals to Swing concert at Carnegie Hall. After this show the popularity of the boogie-woogie style was on the upswing. Johnson worked locally and toured and recorded with Turner, Meade Lux Lewis, and Albert Ammons during this period.[1] Lewis, Ammons, and Johnson appeared in the film short Boogie-Woogie Dream in 1941.[2]
The song "Roll 'Em Pete" (composed by Johnson and Turner),[5] featuring Turner on vocals and Johnson on piano, was one of the first rock and roll records. Another self-referential title was their "Johnson and Turner Blues." In 1949, he also wrote and recorded "Rocket 88 Boogie," a two-sided instrumental, which influenced the 1951 Ike Turner hit, "Rocket 88".
In the late 1940s, Johnson recorded an early concept album, House Rent Party, in which he starts out playing alone, supposedly in a new empty house, and is joined there by J. C. Higgenbotham, J. C. Heard, and other Kansas City players. Each has a solo single backed by Johnson, and then the whole group plays a jam session together. On this album Johnson shows his considerable command of stride piano and his ability to work with a group.
At a nightclub in Niagara Falls, the piano was on a platform above the bar, and Johnson had to climb a ladder to get there.[2]
In 1950 he moved to Buffalo.[6] He encountered some health and financial problems in this period, including losing part of a finger in an accident and being partially paralyzed by a stroke. Between January and October 1953 he was employed by an ice cream company washing trucks, but supplemented his income by performing in a trio which played at the Bamboo Room in Buffalo on weekends. Johnson experienced more of the same the following year, 1954. He washed cars at a mortuary for $25 a week. In July, however, a nice job came his way at the St. Louis Forest Park Hotel, a six-week engagement as resident pianist at the Circus Snack Bar. Some broadcasts were made on Saturday afternoons in a program called Saturday at the Chase. Johnson was also privately recorded July 20 and August 1 at a pair of house parties arranged at the home of Bill Atkinson, a close friend (in print as of this writing). Things remained somewhat bleak for the next four years, except for three appearances in 1955 at the Berkshire Music Barn in Lenox, MA.[7] But he continued to record, and toured Europe in 1958 with the Jazz at the Philharmonic ensemble, despite the fact that he was not feeling well.[1][2][8] While in Europe he received an invitation to appear at the Newport Jazz Festival, which he did upon his return to the States, accompanying Big Joe Turner, Chuck Berry and Big Maybelle. Johnson underwent a physical examination in August which revealed a heart condition as well as diabetes. Several strokes followed, resulting in complete loss of mobility in both hands. Four years after the series of strokes he was still disabled and was beginning to lose his eyesight. Jazz Report magazine ran a series of record auctions to raise money for Pete. In 1964, a longtime correspondent of Johnson's, Hans Maurer, published The Pete Johnson Story. All sales proceeds went to Pete. After an article appeared in a 1964 issue of Blues Unlimited detailing Johnson's difficulty in receiving royalty payments other than from Blue Note and Victor, in June Pete was accepted as a member of ASCAP, which finally ensured that some of the royalties would be received on a regular basis.
His final live appearance was the Spirituals to Swing concert at Carnegie Hall in January 1967, his eighth and final appearance at this event.[9][10] A review of the concert by Dan Morgenstern of Down Beat: "Then for the concert's most moving moment, Lieberson (the MC) escorted Pete Johnson on stage and introduced him as one of the participants in the original Spirituals to Swing and the greatest boogie-woogie pianist. Johnson had suffered a series of paralytic strokes and had not played piano for many years. His old buddy, Turner, took him by the hand, and for a moment the two middle-aged men looked touchingly like little boys. Turner dedicated 'Roll 'Em Pete' to his old friend, as Lieberson and Johnson were about to leave the stage. Instead, they stopped and the pianist seated himself next to Bryant at the piano and began to play the treble part of his old showpiece, Bryant handling the bass. Johnson was a bit shaky but game, gaining in confidence as the number built in intensity."[11] Pete Johnson died two months later in Meyer Hospital, Buffalo, New York, in March 1967, at the age of 62.

Boogie Woogie Dream : Albert Ammons & Pete Johnson 


https://www.youtube.com/watch?v=mIVJw8yX6GY 






Marva Wright  +23.03.2010

 

Marva Wright (March 20, 1948 – March 23, 2010)[1] was an American blues singer.
Born in New Orleans, Louisiana,[1] Wright's first public singing efforts were heard in church, with her mother the late Mattie Gilbert, a piano player and gospel singer as her accompanist. Top honors in a school-sponsored singing competition followed. Mahalia Jackson, the esteemed gospel singer, was an early friend of the family.[2]
Wright did not turn professional until 1987, when she was almost forty years old. Even then, she only began singing as a way to support her family with a second job. Early in 1989 during a live set at Tipitina's in New Orleans, Wright made her first recording, Mama, He Treats Your Daughter Mean. She made her debut on national television in 1991, when her hometown was the setting for a special that revolved around the Super Bowl where she met CBS news anchorman Ed Bradley, in which at that time he thought she only sang Gospel, it wasn't until the same year that he rediscovered her at the New Orleans Jazz and Heritage Festival, and from that day on had been introducing her every year. Heartbreakin' Woman, Wright's first full-length release, appeared later that year. Wright's 1993 album Born With The Blues was originally released in France, then three years later the major-label imprint Virgin picked it up for the rest of the world. Her 2007 effort, After The Levees Broke, addressed the devastation of Hurricane Katrina - which destroyed her house and all her belongings - by repurposing songs like Willie Nelson's "Crazy," Sam Cooke's "A Change Is Gonna Come," and Bruce Hornsby's "The Way It Is.".[2] In August 2008, she performed with the Louisiana Wetlands All Stars at both the Democratic National Convention in Denver, Colorado as well as the Republican National Convention in Minnesota.
Marva is well known all over Europe where she had many of fans and frequent visits overseas, doing festivals in places like France, Italy, Germany, Australia to name a few.
She also sang backup for such artists as Allen Toussaint, Glen Campbell, and Joe Cocker, and the long list of others Wright performed with includes Cyril Neville, Harry Connick, Jr., Bobby McFerrin, Aaron Neville, Fats Domino, Lou Rawls, and Marcia Ball.[2]
In May and June 2009, Wright suffered a pair of strokes from which she never fully recovered, and on March 23, 2010, she died a few days after her 62nd birthday at her eldest daughter's home in New Orleans.




Marva Wright - Born With The Blues 


 




Moody Jones  +23.03.1988






http://sundayblues.org/?tag=moody-jones



Moody Jones (April 8, 1908 - March 23, 1988) was an American blues guitarist, bass player, and singer, who is significant for his role in the development of the postwar Chicago blues sound in the late 1940s.

Life and career

Jones was born in Earle, Arkansas, on April 8, 1908.[1] Raised in the church, he developed an interest in music at an early age and learned to play the guitar after his brother bought an old broken one for $3. When he was proficient enough, he started playing for country dances. By 1939 he had arrived in Chicago,[2] where he was one of numerous musicians performing on Maxwell Street and in nonunion venues who played an important role in the development of the postwar Chicago blues sound. He often performed with his first cousin, the singer and guitar player Floyd Jones.[3] By the late 1940s he was capable of playing any kind of music requested and had learned to play the piano, banjo and bass (including a homemade bass fashioned from of a washtub, a broom handle and a clothesline),[3] in addition to guitar. He was regarded by his contemporaries as the best guitar player on the Chicago scene,[4] and was warned by noted slide guitar player Muddy Waters not to "fool with that slide" when he sat in with Waters's band one night.[5]

Jones is most significant and best known for his association with his cousin, Floyd Jones, and the harmonica player Snooky Pryor and the singles he recorded with them in 1948,[6] which were among the first recorded examples of the new style. The track "Snooky and Moody's Boogie" is said to have been the inspiration for Little Walter's 1952 hit "Juke".[1] Jones made further recordings for JOB Records in the early 1950s, backing musicians such as Snooky Pryor and Johnny Shines. He sang three numbers on a 1952 session, but these were not released at the time, according to Jones because label owner Joe Brown thought his voice was "too rough".[6] One of the songs, "Rough Treatment", was recorded and released by the singer and guitarist Little Hudson (Hudson Shower) for the same label the following year.[7]

After 1953 Jones stopped playing blues and joined a gospel group,[6] and by 1955 he had become a pastor of a Sanctified church.[8]

Jones died in Chicago, on March 23, 1988.







Moody Jones - Rough Treatment











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