Samstag, 7. Mai 2016

07.05. Axel Zwingenberger, Bumble Bee Slim, Irek Dudek, Daniel Welbat, Lucile Mikaelian, Bernie Marsden, Lazer Lloyd * Bertha Hill, Blue Lu Barker, Sonny Rodgers +













1905 Bumble Bee Slim*

1926 Kansas City Red*
1950 Bertha Hill+
1951 Irek Dudek*
1951 Bernard John Marsden*
1955 Axel Zwingenberger*
1966 Lazer Lloyd*
1989 Daniel Welbat*
1989 Lucile Mikaelian Bako's*
1990 Sonny Rodgers+ 

1991 Kansas City Red+
1998 Blue Lu Barker+







Happy Birthday

 

Axel Zwingenberger  *07.05.1955

 



Axel Zwingenberger (* 7. Mai 1955 in Hamburg) ist ein deutscher Boogie-Woogie- und Blues-Pianist und -Komponist.
Zwingenberger, Sohn eines Arztes, erhielt ab seinem 6. Lebensjahr Klavierunterricht, kam aber erst mit 17 Jahren mit dem Boogie-Woogie in Berührung. Bis dahin habe er (Zitat) „nicht gewusst, dass man so Klavier spielen kann“. Von diesem Zeitpunkt an stand diese Stilrichtung im Mittelpunkt seiner musikalischen Arbeit.
Im Jahre 1975 erhielt er seinen ersten Plattenvertrag. Im Laufe der Jahre trat er zusammen mit einer Reihe bekannter US-amerikanischer Jazzmusiker (Big Joe Turner, Lionel Hampton, Champion Jack Dupree, Mama Yancey, Jay McShann und viele mehr) auf. Diese Zusammenarbeit führte meist auch zu Plattenaufnahmen. Die Serie der aufgenommenen Sessions umfasst rund 30 Schallplatten oder CDs. Er hat auch an Alben von Bill Wyman’s Rhythm Kings (Just For A Thrill) oder Ludwig Hirsch (In Meiner Sprache) mitgewirkt. Gerne und regelmäßig tritt er auch mit seinem Bruder, dem Jazz- und Blues-Schlagzeuger Torsten Zwingenberger, auf.
Axel Zwingenberger bereichert den Boogie Woogie mit eigenen Kompositionen[1] und auch der Herausgabe von Musikalien[2].
Im Frühjahr 2009 – vermittelt durch den Pianisten Ben Waters – erneuerte Zwingenberger seine musikalische Zusammenarbeit mit Charlie Watts. Seitdem spielen Zwingenberger, Waters, Watts und der Kontrabassist Dave Green zusammen in der Band „The ABC&D of Boogie Woogie“. Der Bandname leitet sich von den Vornamen Axel, Ben, Charlie und Dave ab.
Boogie Woogie und die Dampflok
Auf seinen Konzerttourneen Anfang der 1990er Jahre auf dem Gebiet der ehemaligen DDR fielen ihm viele der dort noch vorhandenen Dampflokomotiven auf, und die akustische Nähe der Dampfmaschinentechnik zur stampfenden Rhythmik des Boogie Woogie. Er belebte sein altes Hobby des Fotografierens wieder und spezialisierte sich auf Blitzlicht-Nachtaufnahmen fahrender Dampfzüge im Stil der Fotos von O. Winston Link. Zwingenberger dokumentierte seine Liebe zu Dampflokomotiven in einem Fotoband (Vom Zauber der Züge, ISBN 3-926398-02-7) mit diesen selbst aufgenommenen Fotografien, ergänzt durch CDs mit Eisenbahn-Boogie-Woogies und Dampflok-Originaltönen. Zwingenberger gründete mit Freunden die „Stiftung Kultur auf Schienen“, um das Überleben und den Betrieb historischer denkmalgeschützter Schienenfahrzeuge wie der 18 201 zu fördern. In seinen Konzerten stellt er gerne Eisenbahnmusik vor.
Pressestimmen
Martin Kunzler schreibt im Jazz-Lexikon, Band 2: Von La Barbera bis Zwingenberger: „Mit enormem Drive und Gespür für den Aufbau von Atmosphäre repräsentiert der Pianist Axel Zwingenberger den Gipfel der europäischen Boogie Woogie-Renaissance.“
Peter Stöbich meint in der Tastenwelt 3/03[3]: „Axel Zwingenberger spielt den Boogie Woogie so authentisch wie seine legendären Lehrmeister… Für viele jüngere Pianisten ist der Hamburger inzwischen selbst zum Idol und Mentor geworden.“
Auszeichnungen
Für das Album Let’s Boogie Woogie All Night Long erhielt Zwingenberger gemeinsam mit Bluesshouter Big Joe Turner den Deutschen Schallplattenpreis in der Kategorie „Traditioneller Jazz“. 2007 wurde Zwingenberger in den USA in die Boogie Woogie Hall Of Fame aufgenommen.
Weiterhin wurde die Titelseite des Wochenend-Journals des Hamburger Abendblattes vom 23. September 2000 mit Fotografien aus seinem Buch Vom Zauber der Züge gestaltet und mit dem European Newspaper Award 2000 in der Kategorie Fotografie ausgezeichnet. Weiterhin erhielt er gemeinsam mit Gottfried Böttger und Torfrock den NORD AWARD 2007.
http://de.wikipedia.org/wiki/Axel_Zwingenberger 

Biography
of Axel Zwingenberger
1955
May 7th: born in Hamburg
1961
first piano lessons
1973
Axel listens to Boogie Woogie on a shellack for the first time
1974
studies law at university
September: 1st Blues- and Boogie Woogie-Festival, Cologne, with WDR-Radio
1975
signs his recording contract with Frank Dostal
1976
May: 1st Boogie Woogie-Festival, Vienna; first recording sessions »Boogie Woogie Breakdown«, »Boogie Woogie Session `76«
1977
TV-appearances in Germany and Austria;
»B.W.Session `76« number 8 in LP-charts (A)
1978
February: tour with Monty Sunshine, Max Collie
May: Los Angeles, recording session with Big Joe Turner »Let`s Boogie Woogie All Night Long« at Johnny Otis' studio (German Record Award)
July: Jazz Festival Westerland / Sylt (first encounter with Lionel Hampton
1979
March: tour with Alexis Korner
November: Blues Festival Utrecht, Netherlands; recording of  »Power House Boogie«
1980
March: 2nd »Stars of Boogie Woogie«-Festival, Vienna
April - May: European tour with Lionel Hampton;
2nd Blues- and Boogie Woogie-Festival, Bonn, for WDR-Radio
October: tour with Champion Jack Dupree
November: 3 pages article in Jazz Podium
1981
January - February: 2-months East-Asia-tour for the Goethe-Institut (India, Sri-Lanka, Hong Kong, Philippines, Malaysia, Indonesia, South-Chorea, Bangladesh, Nepal, Pakistan)
May: Los Angeles, recording session »Boogie Woogie Jubilee» at Big Joe Turner's birthday party
May: recordings with Lloyd Glenn, Hollywood
October: »Stars of Boogie Woogie«, Vienna
1982
January: recordings with Joe Newman, Hamburg
January - May: New York / NL, recording session with Lionel Hampton (Quartet and Orchestra)
June: 3rd Blues- and Boogie Woogie-Festival, Bonn (WDR)
September: 2-weeks tour for the Goethe-Institut (Indonesia and Malaysia)
October: Chicago, recordings with Mama Yancey and shooting of a 2-episodes TV-documentary »Chicago Melodie», ARD (shown on TV August 1983)
1983
January: tour with »Hot Jazz Meeting»
January: »Stars of Boogie Woogie«, Vienna
February: North Africa-tour for the Goethe-Institut (Morocco, Tunisia, Algeria)
March: »ZDF-Teleillustrierte« TV show (regularly till 1991)
April: »Bei Bio« ARD-TV with Lionel Hampton
May + July: concerts with Lionel Hampton , a.o. JazzFestWiesen (A)
August: Detroit, recording session with Sippie Wallace und Chicago, recordings with Mama Yancey
1984
January: »Stars of Boogie Woogie«, Vienna; "Hot Jazz Meeting" tour, both with Sippie Wallace
October: tour with Sippie Wallace, a.o. SWF-Bluesfestival Lahnstein and live-LP
1985
January - February: »Stars of Boogie Woogie« with Big Jay McNeely, Katie Webster, Little Willie Littlefield, Mojo Blues Band (6 weeks European tour);
LP »Boogie Woogie Live«
1986
January: London, »Southbank Show» TV: »A Left Hand Like God« with Charlie Watts (dr.), Big Joe Duskin (p) a.o. - broadcasted in USA, UK, Germany, Austria a.o.; publishing of Axel's sheet music; concerts in France, Belgium, Denmark a.o.
1987
several-pages article in Frankfurter Allgemeine Zeitung Magazin; concerts in Paris a.o.
December: start of the now annual series of concerts at the Bösendorfer-Concert-Hall, Vienna
1988
February: recording session with Champion Jack Dupree, Vienna
May: »Stars Of Boogie Woogie«-tour with Jay McShann, A.C.Reed, Vince Weber, Mojo Blues Band
Aug. 8th: 1st »Hamburg Boogie Woogie Connection« festival (role model for festivals all over Europe)
September: Berlin, HdK, solo
June - November: England-tour
December: Berlin, Philharmonie (= Philharmonic Concert Hall) with Vince Weber, Torsten Zwingenberger
1989
May: Lisbon and Porto, Coliseo
June: England-tour
June: Berlin, Philharmonie
September: »Rudi Carrell Show« ARD-TV
December: Berlin, Philharmonie
1990
March: recording session with Jay McShann;
»ZDF-Jazzclub« TV appearance; start of his series of solo-concerts at Hamburg Schauspielhaus (later Musikhalle/Laeishalle)
1991
August - September: England-tour;
recording of  »Boogie Woogie Classics«
1992
TV / Radio: ZDF »Länderjournal«; NDR-TV »Sport III«; Zurich RTL-TV »Peter's Musikrevue»;
Hamburg: Jazzwelle Plus Radio (2 hrs);
July: CD-recording of »Heat It Up«;
October: solo-concert at Salle Cortot, Paris;
December: Great Britain-tour
1993
May: Bonner Sommer; »Boogie Time« ORB-Radio (2 hrs); start of series of solo-concerts in Berlin, Philharmonie / Chamber Music Hall
1994
NDR Radio »Sonntakte« with Vince Weber; concerts in France, Switzerland a.o.; several NDR-TV appearances
1995
April + October: New York; live-recording »Boogie Back To New York City« (= CD number 20!)
1996
January - February: tour through West and Central Africa for the Goethe-Institut with Torsten Zwingenberger (Senegal, Burkina Faso, Côte d'Ivoire, Togo, Ghana,. Nigeria, Cameroon, Republic of Central Africa)
April: New York, »Int. Fest de Boogie Piano«, Carnegie Hall;  Vienna, Musikverein / Brahmssaal
August: »Long Night of Boogie Woogie«-Festival, Hamburg, with TV (4,5 hrs.)
October: New York, »2nd Boogie Fest«, Carnegie Hall; New Jersey
1997
January: »Hot Jazz Meeting« festival-tour
March: Vienna, 25th anniversary of Jazzland;
New York, 3rd Boogie Fest, Carnegie Hall;
2-pages article in »Mississippi Rag«, USA
1998
February: 25th anniversary of performing Boogie Woogie Piano;  for the 10th time at »Les Nuits du Jazz et Boogie«-Festival, Paris
March: France-tour
July: Great Britain- and Ireland-tour including 2 Radio-shows
1999
April an July (Cincinnati Blues Fest): USA concerts
May: Middle East tour for the Goethe Institut with Torsten Zwingenberger (Egypt, Lebanon, Jordania, Syria)
release of 3 new CDs:  »Brothers in Boogie« Axel & Torsten Zwingenberger, »Red Hot Boogie Woogie Party« with Red Holloway & Mojo Blues Band live and
»The Boogiemeisters« with Vince Weber
October: Seoul (South Korea); Great Britain and Ireland tour with Duffy Jackson (dm)
2000
April: CD Nr. 25 »Kansans City Boogie Jam« issued, with Big Joe Duskin, Sammy Price, Jay McShann
August: Great Britain tour with Duffy Jackson (dr)
September: photo book »The Magic Of Trains« »Vom Zauber der Züge« with 2 CDs and sheet music »Thundertrain« is released
2001
Jan.: Hot Jazz-Festival-Tour with Big Joe Duskin and Jean-Pierre Bertrand's Jumpin´ Boogie Band
May/June: Presentation of the exhibition »Vom Zauber der Züge» in Braunschweig and Hamburg
June: concerts in Poland
July: Cincinnati »Piano stage, Blues Festival»
Feb. and October: India: concerts with Gottfried Boettger
2002
Jan.: London, CD recordings with »Bill Wyman´s Rhythm Kings« for »Just For A Trill«
April/May: concerts in Switzerland, Austria, Sweden
July: England tour
2003
March: Konzerthaus am Gendarmenmarkt (Berlin) with Lyambiko
July: Portugal; August: Wales
2004
Jan.: release of  CD #27: »Groovology« with Gottfried Boettger
Dec.: Austrian mail publishes a series of stamps »Axel Zwingenberger plays Boogie Woogie«
2005
concerts in Spain, Germany, Austria
May: Axel celebrates his 50. birthday with a 5-days party; big article in »Jazz Podium«
2006
Axel sets up a foundation for the preservation of steam engine 18 201 (the fastest operable steam locomotive in the world)
2007
first concerts to South America
Juli: in the US Axel gets inducted into the »Boogie Woogie Hall Of Fame«
Sept.: 1st concert tour in Japan
2008
February: 35th anniversary of playing Boogie Woogie on stage together with brother Torsten on drums
March: CD with Big Jay McNeely is released: »Saxy Boogie Woogie«
Sept.: La Paz - 1st Boogie concert at around 12000 ft!
2009
Jan/Feb/fall: Europan tours with singer Lila Ammons
March: CD release: »Lady sings the Boogie Woogie« with Lila Ammons
from April on: Concerts in the UK »The ABC&D of Boogie Woogie« with Axel, Ben Waters, Charlie Watts, Dave Green
2011
solo concerts, as well as concerts with Lila Ammons, Torsten Zwingenberger, »The ABC&D of Boogie Woogie«; first tour in Brazil!
2012
new CD (recorded and issued in Japan) together with Keito Saito; New York City: concerts and CD release with „The ABC&D of Boogie Woogie«
2013
Feb. 3rd: 40th anniversary of playing Boogie Woogie on stage together with brother Torsten Zwingenberger
April: US tour with singer Lila Ammons

Axel Zwingenberger - Jump and Jive - High Class Boogie Woogie 


https://www.youtube.com/watch?v=X17QV0fNcfM 








Bumble Bee Slim  *07.05.1905

 


Bumble Bee Slim (* 7. Mai 1905 in Brunswick, Georgia; † 1968 in Los Angeles, Kalifornien), eigentlich Amos Easton, war ein US-amerikanischer Blues-Gitarrist, Sänger und Songschreiber, einer der erfolgreichsten Blues-Musiker der 1930er und früher Vertreter des Chicago Blues.
Nach einer unruhigen Jugend, zeitweise bei einem Zirkus, kam Easton 1928 nach Indianapolis, wo er Leroy Carr kennenlernte, der mit Scrapper Blackwell das angesagteste Blues-Duo der Zeit bildete. Easton trat unter dem Namen Bumble Bee Slim auf. 1931 machte er in Chicago seine erste Aufnahme Chain Gang Bound. Im Jahr darauf hatte er mit B&O Blues einen Hit.
Zwischen 1934 und 1937 nahm Bumble Bee Slim über 150 Titel auf, wobei er von so bekannten Musikern wie Big Bill Broonzy, Memphis Minnie und Peetie Wheatstraw begleitet wurde.
1937 kehrte Slim nach Georgia zurück. Anfang der 1940er ging er nach Los Angeles, wo er hoffte, im Filmgeschäft Fuß fassen zu können. Bald wandte er sich wieder dem Blues zu. Er nahm noch einige Alben auf und trat bis zu seinem Tod in der Gegend um Los Angeles auf, konnte jedoch nicht mehr an seine früheren Erfolge anschließen.
Bumble Bee Slim starb vermutlich 1968.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bumble_Bee_Slim 

Amos Easton (May 7, 1905[1] – June 8, 1968), better known by the stage name Bumble Bee Slim, was an American Piedmont blues singer and guitarist.
Biography
Easton was born in Brunswick, Georgia, United States. Around 1920 he joined the Ringling Brothers circus before returning to Georgia, marrying briefly, and then heading north on a freight train to Indianapolis where he settled in 1928. There he met and was influenced by pianist Leroy Carr and guitarist Scrapper Blackwell.[1]
By 1931 he had moved to Chicago, where he first recorded as "Bumble Bee Slim" for Paramount Records. The following year his song "B&O Blues" was a hit for Vocalion Records, inspiring a number of other railroad blues and eventually becoming a popular folk song. Over the next five years he recorded over 150 songs for the Decca, Bluebird and Vocalion labels,[2] often accompanied by other musicians such as Big Bill Broonzy, Peetie Wheatstraw, Tampa Red, Memphis Minnie, and Washboard Sam.
In 1937, he returned to Georgia, then relocated to Los Angeles, California, in the early 1940s; he apparently hoped to break into motion pictures as a songwriter and comedian. During the 1950s he recorded several albums, but these had little impact.[1] His last album came out in 1962 on the Pacific Jazz label.[3]
He continued to perform in clubs around Los Angeles until his death in 1968.

'Slave Man Blues' BUMBLE BEE SLIM (1936) Georgia Blues Legend 
" Slave Man Blues " (1936, Chicago)
Guitar, Vocal : Bumble Bee Slim
Guitar : Big Bill Broonzy
Piano : Back Bob
Clarinet : Arnett Nelson 



https://www.youtube.com/watch?v=FM7B9NB01X8 




Irek Dudek  *07.05.1951

 



He started learning to play violin at age of 7. He was 15, when he got his first harmonica. At the end of 60's he started playing with Silesian Blues Band (after a few years, already without Dudek, the band transformed into famous SBB). During studies he cooperated with blues band Hall (1972), and in 1974 with one of the most famous Polish blues performer, Tadeusz Nalepa.
The experiments
He started serious blues adventure with founding Apokalipsa band in 1975. Later, since 1977 he created Irjan duo with Juno Janowski, and finally in 1981 he organized first edition of Rawa Blues Festival.
    Irek Dudek yet again confirmed his talents, creativity and great feeling of blues. He performed New Orleans-like show  (...) Great blues feast in masterful execution, full of fun, rhythm, colours, verve and expressiveness.
During third edition of this festival in 1983 he presented Sesja Bluesowa, blues big-band performing with break till today, being the only such a formation in Europe. One year later Shakin’ Dudi appeared – witty comment about Polish reality of that times (with Darek Dusza lyrics), wearing punk rhytms (Dudek's compositions). This band brought him the most famous hits, including „Au sza la la la”, „Och Ziuta” or „Za dziesięć minut trzynasta”.
No. 1 & Big Band
    One must enjoy extraordinary respect and deference in "the business" in order to gather so many excellent musicians in a single orchestra. Irek managed to do that. He proved to be fantastic bandleader, able to make a common joy with a company of instrumentalist.
    Gazeta Poznańska, 1985
Irek Dudek activity gave him a title of „musician of the year 1985” in prestigous Jazz Forum magazine survey. In 1986 Blues-Rock Top tour took place, very important one for making blues and boogie popular in Poland. During this tour Dudek led huge formation, performing in large cities and little towns. Since 1988 he lived in Netherland for a few years, coming to Poland just to prepare for next Rawa Blues Festival editions. Event today he presents on Rawa his next, often premiere artistic projects.
Symphonic Blues
    Polish Irek Dudek Symphonic Blues orchestra performance was a sensation during Blues Days in Roth. He fascinated with his visionary project of blues band, complemented with full-range string orchestra, creating symbiosis between blues music and Polish melancholy. This new way of artistic exploration, exceptional one in blues, has been enthusiastically received by the festival audience.
    Rother Bluestage, 1996
In 1993 he presented his another project Symphonic Blues, merging blues elements with symphonic substance of string instruments. This enterprise was very well received also in Germany, Austria and Netherlands, and show in "Subway" club in Cologne was recorded and sold in Europe.
Shakin' Dudi
Dudek's fascination about neo swing brings three LPs, issued under name of Shakin Dudi, with music mixing rock`n`roll and swing.
    I'm wondering now for many years where the secret of Irek Dudek perfomances lies. Regardless of whether he proposes Symphonic Blues or Shakin’ Dudi version, the joy temperature is equally high (...) Dudek in a flash catches contact with an audience, involves them in the party, sings, plays and conducts. Also this time he ruled flawlessly on the stage.
Jazz Forum, 2005
The band reactivates in 2004, and in 2008, with a new members (but still with Darek Dusza) Shakin Dudi releases LP: "Złota płyta - ciąg dalszy". In October 2008 "Ziuta Blues", Irek Dudek biography by Marcin Babko is released.
Today
In May 2010 he issued first clearly blues LP since 15 years - "Dudek Bluesy", recognized by i.a. Fryderyk award. The album's title references to "jazzy" term by no accident...
Irek Dudek Big Band - RBF 2012 - Autor: Łukasz Rak Dudek Bluesy - RBF 2010 - Autor: Łukasz Rak Dudek Bluesy - RBF 2010 - Autor: Łukasz Rak Irek Dudek & James Blood Ulmer - RBF2013 - Autor: Łukasz Rak
His latest LP so far is released in 2011 "Bo ładnym zawsze lżej", signed by Shakin' Dudi. What impacts on first hearing of this album, is energy. There are almost no ballads on it. Most tracks are fast and rhytmic. It's hard to believe Irek Dudek recorded it for his 60th birthday.


Irek Dudek Big Band - Rawa Blues Festival 2012











Daniel Welbat  07.05.1989

 


https://www.facebook.com/daniel.welbat1


Tom Waits Stimme, Joe Cockers Aussehen, Willie Dixons Gene: Diese Kombination einer Verjüngungskur unterzogen – heraus käme „WellBad“. Am 29. Mai 2015 veröffentlicht der 26-jährige Hamburger Daniel Welbat beim Label Blue Central Records „Judgement Days“, sein zweites Studioalbum. WellBads markante Kratzstimme ist staubtrocken wie der Boden im Death Valley, der Vollbart stachelig wie ein Wüstenkaktus, die Atmosphäre seiner Songs erinnert an Filmszenen von Jim Jarmusch, Quentin Tarantino oder David Lynch. Für die Umsetzung seiner musikalischen Vision befreit der aus Hamburg stammende Singer-Songwriter Daniel Welbat „den Blues aus seinen engmaschigen Genregrenzen und verpackt emotionale Geschichten frei von musikalischem Schubladendenken in Dur- und vor allem Mollakkorde“. Die englischsprachigen, von Schriftstellern wie Edgar Allan Poe, Dylan Thomas, Charles Bukowski, Rainer Maria Rilke und Bertolt Brecht beeinflussten Texte thematisieren klassische Motive wie Liebe, Hoffnung, Genesung, Schmerz, Verlust und Tod. Diese werden auf Basis persönlicher Erfahrungen entfremdet, überspitzt oder ins Gegenteil verkehrt. Für die Umsetzung seiner Soundvision greift der experimentierfreudige Multiinstrumentalist und Klangästhet, der im Studio und live von Bassist Stefan Reich, Gitarrist Dr. Victor Schüttfort, Pianist Simon Andresen und Schlagzeuger Basti Meyer unterstützt wird, auch selbst zu Mundharmonika, Maultrommel, Kazoo, irischem Banjo, Akustik-, E- und Baritongitarre, Percussion, Orgel oder Klavier. Anschließend gibt Produzent, Freund und Mentor Stephan Gade (Udo Lindenberg, Niels Frevert, Wingenfelder) den in Bandbesetzung veredelten Rohversionen im Hamburger Hafenklang-Studio ihren finalen Schliff. Im Alter von 16 Jahren kommt Daniel Welbat durch den Umzug eines Freundes in den Besitz seiner ersten Akustikgitarre. WellBad, wie er schon zu Schulzeiten gerufen wird, nimmt die Herausforderung an. Er lernt erste Akkorde, beginnt intuitiv eigene Texte dazu zu singen und tingelt durch die Clubs der Hansestadt. Unter dem Eindruck der Musik von Leonard Cohen, Muddy Waters und Blind Willie Johnson reift die Erkenntnis, „dass intensiver Ausdruck nicht notgedrungen perfektes Spiel voraussetzt“. Als für das Songwriting förderlich erweist sich das familiäre Umfeld des Mannes mit der Reibeisenstimme. Bereits als Kind wird der Sohn von Filmproduzent Douglas Welbat („7 Zwerge“) und Schauspielerin/Synchronsprecherin Katja Brügger (Edie Falcos Stimme in „Die Sopranos“) motiviert, kreative Ideen in Eigenregie umzusetzen. Er entwickelt Drehbücher, verfilmt diese, kümmert sich um den Schnitt und unterlegt die fertigen Filme musikalisch. Dabei lernt der kreative Kopf von der Pike auf jene technischen und dramaturgischen Fähigkeiten, die ihm heute bei seiner Arbeit als Synchronsprecher, Drehbuchautor, Regisseur, Cutter sowie bei der Umsetzung eigener Musikvideos helfen. 2011 erscheint das Debütalbum „Beautiful Disaster“ beim eigens für die Auswertung des WellBad-Soundtracks zur Christian-Ulmen-Komödie „Vater Morgana“ gegründeten Indie-Label „Blue Central Records“. „Lieber selber machen!“ und „Sich immer neu erfinden!“ lauten bereits damals zwei Leitsätze von WellBad. Dessen bluesinfizierter Singer-Songwriter-Sound spricht ergraute Motorrad-Rocker, Tom-Waits-Fans und junges Indie-Publikum gleichermaßen an. Eine glückliche Fügung, kein Kompromiss: „Wir wollen nicht allen gefallen, aber ich habe nichts dagegen, wenn es allen gefällt.“ Der Hamburger hat beim kreativen Prozess gerne das letzte Wort und schreibt in seinem Heimstudio fast täglich einen neuen Song: „Meist habe ich eine Sache fertig, bevor die anderen erstmal anfangen Kaffee zu kochen!“ Zwischen Erstling und Folgealbum vergehen dennoch vier Jahre – eine produktive Zeit, die dem organischen Zusammenwachsen der Band dient. Im Rahmen von Support-Shows für US-Blueser Robert Cray sowie UK-Gitarrist Oli Brown, beim internationalen Nachwuchs-Bandcontest „Emergenza“ (Deutschland-Sieger 2012) und durch diverse Festivalauftritte reift das Quintett schnell zu einem temperamentvollen Live-Act. Ende Mai 2015 steht mit „Judgement Days“ WellBads Zweitling in den CD-Regalen. Den Albumtitel versteht der Paolo Nutini-, The Black Keys- und Everlast-Sympathisant durchaus programmatisch: „Es gibt nicht den einen Tag des Jüngsten Gerichts, an dem abgerechnet wird. Ich muss mich jeden Tag aufs Neue entscheiden, wer ich bin, wie ich mich verhalte und welche Konsequenzen mein Handeln für mich und andere hat. Letztlich ist jeder Tag im Leben ein ‚Judgement Day’!“
Am 29. Mai veröffentlich der 26-jährige Hamburger Singer-Songwriter Daniel Welbat sein zweites Studioalbum „Judgement Days“. Vorbestellungen innerhalb Deutschlands direkt bei der Band für 18Euro incl Versand an: info@bcrmusic.de Am 12.05.15 findet das erste Releasekonzert in Hamburg (KNUST) statt. Tickets gibt es online oder direkt beim KNUST an der Abendkasse! Bereits über sein Debüt im Jahr 2011 hieß es: „Kaum zu glauben, dass ‚Beautiful Disaster’ das Erstlingswerk eines jungen Mannes sein soll“ (Bluesnews). Und auch auf „Judgement Days“ (Label: Blue Central Records, Vertrieb: Membran) verschleiern markante Reibeisenstimme und tiefe Verwurzelung im Blues das tatsächliche Alter des 26-Jährigen. Sein im Hamburger Hafenklang-Studio aufgenommenes und von Stephan Gade (Udo Lindenberg, Niels Frevert, Wingenfelder) produziertes Album erscheint auf dem eigenen Indie-Label Blue Central Records. Es klingt so geradeheraus wie variantenreich: Der Opener „A Little Pain“ preist die Vorzüge der Schmerzempfänglichkeit, im kauzigen Titeltrack „Judgement Day“ ist Gott kurzzeitig abgemeldet und „Coffin For Two“, ein Duett mit Bluesröhre Jessy Martens, beschwört die bedingungslose Liebe – bis in den Sarg. In „Good World“ wird zwischen Orgelpassagen, Trip-Hop-Groove und WellBads kratzbürstiger Stimme die Dialektik von Leben und Tod verhandelt. Bei „Poor Mary“ hingegen scheint es, als blickte der Filmkomponist, Synchronsprecher Drehbuchautor und Regisseur dem Musikerkollegen Chris Rea über die Schulter. Für den schleppenden, spartanisch instrumentierten Sound des gemeinsam mit dem Gitarristen Nazim Kilic komponierten „Three Legged Dog“, das die Verarbeitung eines Beziehungsendes am Tresen zum Thema hat, stehen neben Tom Waits auch Tito & Tarantula Pate. Auf die Pianoballade „Rockin’ Chair“ folgt das funkige „One Kiss Too Late“ und nach „Compliment“ entführt der Endzeitsong „Talking French“ in die Gefühlswelt eines Ennio-Morricone-Westerns, bevor „Don’t Go Back To The Coal Mine“ zum Abschluss 300 Fuß tief in eine Kohlemiene lockt. Binnen elf Songs legt der extrovertierte Vollbartträger, der bereits mit 16 Jahren durch die Live-Clubs der Hansestadt zieht und später für Robert Cray und UK-Gitarrist Oli Brown Support-Shows spielt, Fährten zu verschiedensten Inspirationsgebern. Dabei bewahrt er sich aber seinen im besten Sinne eigenbrötlerischen Stil. Bewahrheiten könnte sich damit auch WellBads Selbsteinschätzung: „Wir wollen nicht allen gefallen, aber ich habe nichts dagegen, wenn es allen gefällt.“
http://www.wellbad.de/home/ 

Daniel Welbat (* 7. Mai 1989 in Hamburg) ist ein deutscher Blues-Rock-Musiker, Filmkomponist und Synchronsprecher. Er ist auch unter dem Pseudonym WellBad (Kunstwort aus dem Zusammenzug engl. Well=Gut + Bad=Schlecht) bekannt.

Leben

Daniel Welbat ist der Sohn von Filmproduzent Douglas Welbat und Schauspielerin Katja Brügger. Welbat erlernte nach einigen Jahren Klavier- und Gitarrenunterricht, die Musiktheorie autodidaktisch. Mit 16 Jahren nahm er nach erfolgreichem Abitur bei sich zu Hause selbst komponierte Lieder auf, mit 20 Jahren gründete er zusammen mit seinem Cousin Jonathan Lehmann das Indie-Label Blue Central Records. Seine Vorbilder waren Willie Dixon, The Black Keys, Eels und Tom Waits.

WellBad komponierte den Soundtrack zu dem 2010 produzierten Film Vater Morgana. Die Aufnahmen wurden im Hafenklang-Tonstudio in Hamburg gemacht, zusammen mit dem Musikproduzenten Stephan Gade. Er hat in Hörspielproduktionen über Musikprojekte und Schauspiel bis zu Regie und Drehbuch von Kurzfilmen mitgewirkt. Sein Debütalbum Beautiful Disaster erschien am 11. November 2011.

Für den 2014 erscheinenden Film Der 7te Zwerg schrieb Daniel Welbat den Soundtrack und wirkte außerdem als Drehbuchautor mit.

Daniel Welbat (born 7 May 1989 in Hamburg, Germany) alias WellBad (coinage: Well+Bad), is a German blues rock musician and soundtrack composer.

Life

Daniel Welbat is the son of the German producer Douglas Welbat and the actress Katja Brügger. WellBad had recorded his first own songs when he was 16 years old. He was 20 years old when he founded the label Blue Central Records, together with his cousin. His models were Willie Dixon, The Black Keys, Eels and Tom Waits.

WellBad composed the soundtrack to the 2010 produced German film Vater Morgana. The records were made in the Hafenklang-Studios in Hamburg. He contributed in audio drama productions, music projects, worked as an actor and directed films and wrote screenplays for short movies.

WellBad - Judgement Day LIVE 











Lucile Mikaelian Bako's  *07.05.1989








Bako's Family I'm a Woman 








Bernie Marsden *07.05.1951

 



Bernard John Marsden (* 7. Mai 1951 in Buckingham, Buckinghamshire) ist ein englischer Gitarrist.

Marsdens Stil orientiert sich an Bluesmusikern wie Peter Green und Eric Clapton. In den frühen 1970er Jahren war Marsden Mitglied u.a. bei Juicy Lucy, UFO und Babe Ruth.

1976 meldete sich Bernie Marsden auf eine Zeitungsanzeige und spielte bei Paice Ashton Lord. Von 1978 bis 1983 war Marsden Mitglied von Whitesnake.

1984 gründete Marsden die kurzlebige Band Alaska.

In den 1990er Jahren tauchte er zusammen mit Whitesnake-Kollege Mick Moody als Moody Marsden Band wieder auf. Die Gruppe spielte auch die alten Hits; ein Konzept, das mit der 2000er-Gründung von Company of Snakes (inzwischen war der dritte Ex-Whitesnake-Musiker, Neil Murray, dabei) weitergeführt wurde.

Während dieser Jahre nahm Marsden gelegentlich eigene und Tribute-Stücke auf und arbeitete hin und wieder an Soundtracks.

Daneben war er an einer 3teiligen TV-Serie, The Delta Blues 1926 - Urban Blues 1960, in vielfacher Funktion beteiligt.

Bernard John "Bernie" Marsden (born 7 May 1951) is an English rock and blues guitarist. He is primarily known for his work with Whitesnake, having written or co-written with David Coverdale many of the group's hit songs, such as "Fool For Your Loving" and "Here I Go Again."[1]

Early career

After playing with a Buckinghamshire band called Skinny Cat,[citation needed] Marsden got his first professional gig with UFO. He next played with Glenn Cornick's Wild Turkey in 1974, before he joined Babe Ruth in 1975, and played on two releases, Stealin' Home (1975) and Kid's Stuff (1976), before moving on to Paice Ashton Lord in 1977, with Tony Ashton and ex-Deep Purple members, Ian Paice and Jon Lord.[2]

Whitesnake

After Paice Ashton Lord folded, in 1978, Marsden joined the hard rock band, Whitesnake, playing on eight albums, from Snakebite (1978) to Saints and Sinners (1983). He reportedly turned down the possibility of playing with his boyhood hero, Paul McCartney, in Wings, to join Whitesnake.[2]

Alaska

Following his departure from Whitesnake, Marsden formed a new band, initially called Bernie Marsden's SOS, which featured Marsden (guitar), Tommy Jackson (vocals), Brian Badham (bass), Richard Bailey (keyboards) and John Marter (drums). Shortly after, Jackson was replaced by Rob Hawthorn and the band was renamed Bernie Marsden's Alaska. They released two melodic rock albums, Heart of the Storm (1984) and The Pack (1985), before splitting.


Bernie Marsden - Live at Big Easy Covent Garden 







Lazer Lloyd  *07.05.1966

 





WHO IS LAZER LLOYD? Lazer Lloyd is an Israeli singer/songwriter and an international recording artist influenced by blues, gospel, southern rock, and the great guitar traditions of power and groove from Hendrix to Wes Montgomery. He has opened for such artists as Johnny Winter, Prince, Snowy White, and Olie Brown as well as headlining weekly in clubs and festivals in Israel, North America, and Russia.


"Exuberant Vocals and Razor Sharp Guitar Work"
- Downbeat Magazine
"Reminds of Santana's Best" - Elmore Magazine
"An Almost Spiritual Force" - Gonzo

Roots singer/songwriter and guitar virtuoso Lazer Lloyd has had explosive success with the Number #3 blues rock album and #2 single for his 2015 self-titled "Lazer Lloyd" CD and song "Burning Thunder". 2016 ushered in a massive Lazer Lloyd Facebook breakthrough with viral videos in millions of views, over 40K shares and an avalanche of emotional comments on his "New Years Blues (Tears for Dikla)", "Living Is To Struggle", his new Americana single entitled "America" (recorded with Grammy nominated producer David Ivory) and many more.

  One of the best-known blues musicians in Israel, American singer/songwriter/guitarist Lazer Lloyd (born Lloyd Paul Blumen) carved a career for himself by promoting the blues genre in the Middle East, where it was lesser known than at home. A soulful singer and guitarist, he was born in New York and raised in Madison, Connecticut on blues, folk, rock, and jazz by a musician father, having access to his extensive record collection. Eventually developing a style that incorporated all of these genre influences into his emotive blues, he was playing lead guitar along the East Coast with his band Legacy by age 15. He started singing and writing songs while a music major at Skidmore College in upstate New York, where he studied under the tutelage of musicians including jazz bassist Milt Hinton and Blood, Sweat & Tears' Randy Brecker. After graduating, he formed the Last Mavericks and had a brief dalliance with Atlantic Records, who planned to take him to Nashville. Instead, he was moved to accept an invitation by singer/songwriter Shlomo Carlebach (aka Reb Schlomo) to go to Israel after they played a show together in Manhattan.

Higher Ground
Arriving in his adopted country in 1994, he joined the psychedelic jam band Reva L'Sheva (under his Hebrew name Eliezer Blumen) and spent the next ten years touring and recording with them until he self-released his solo debut album, the folk-rock-influenced Higher Ground, in 2004. He then established the roots rock trio Yood, which issued two albums, 2007's Passin' Over and 2008's Real People, and toured in Israel and the U.S. In 2011 he released the acoustic Lazer Lloyd Unplugged, Blues in Tel Aviv, and a collection of Hebrew songs titled Haneshama. A collaboration with David Orbach titled King of Blues and the solo My Own Blues followed in 2012. The next year, Blues Leaf Records issued an acoustic Lazer Lloyd album, Lost on the Highway, and the bluesman continued to tour Israel and North America under his own name. In the summer of 2015, he released a self-titled electric album on his own Chicago-based Lots of Love Record label. 



Lazer Lloyd All Along The Watchtower 







R.I.P.

 

Bertha Hill  +07.05.1950

 



Bertha „Chippie“ Hill (* 15. März 1905 in Charleston, South Carolina; † 7. Mai 1950 in New York City, New York) war eine amerikanische Blues-, Jazz- und Vaudeville-Sängerin und -Tänzerin.
Bertha „Chippie“ Hill wurde als eines von sechzehn Kindern geboren und wuchs in New York auf. Sie begann ihre Karriere als Tänzerin in Harlem und arbeitete 1919 bei Ethel Waters. Im Alter von 14 Jahren erhielt sie den Spitznamen „Chippie“ bei ihrem Auftritt im Leroy’s, einem damals bekannten New Yorker Nachtclub, wegen ihres jugendlichen Alters. [1] Sie trat auch mit Ma Rainey als Mitglied der Rabbit Foot Minstrels auf, danach etablierte sie sich mit ihrer eigenen Show in Tourneen der Theater Owners Booking Association zu Beginn der 1920er Jahre.

Um das Jahr 1925 ließ sie sich in Chicago nieder und arbeitete in verschiedenen Revuen, unter anderem mit King Olivers Jazz Band. Ihre ersten Aufnahmen entstanden 1925 für das Label Okeh Records, wo sie von Louis Armstrong und dem Pianisten Richard M. Jones bei den Songs „Pratt City Blues“, „Low Land Blues“ und „Kid Man Blues“ begleitet wurde. 1926 wurden in gleicher Besetzung die Titel „Georgia Man“ und „Trouble in Mind“ aufgenommen. 1927 entstanden mit Lonnie Johnson im Duett „Hard Times Blues“, „Weary Money Blues“, „Tell Me Why“ und „Speedway Blues“. 1928 sang sie mit Tampa Red die Vokal-Duette „Hard Times Blues“, „Christmas Man Blues“, und 1929 mit „Scrapper“ Blackwell & The Two Roys, Leroy Carr am Klavier, den Song „Non-skid Tread“.[2] In der Zeit von 1925 bis 1929 nahm Bertha „Chippie“ Hill insgesamt 23 Titel auf.

In den 1930er Jahren zog sie sich aus dem Musikgeschäft zurück, um ihre Kinder groß zu ziehen. Im Jahr 1946 hatte Bertha Hill ein Comeback mit Lovie Austins Blues Serenaders; für Rudi Bleshs Label Circle Records nahm sie einige Titel auf, wie den „Blues Around the Clock“. Sie sang auch in Bleshs Radioprogramm „This is Jazz“ und gab Konzerte in Clubs in New York, wie 1947 im Village Vanguard und 1948 in der Carnegie Hall mit Kid Ory; außerdem trat sie noch auf dem Pariser Jazz Festival auf und arbeitete mit Art Hodes in Chicago. Ihre erfolgreiche Karriere wurde 1950 für immer unterbrochen, als sie in New York von einem Auto überfahren wurde und dabei tödliche Verletzungen erlitt. Sie starb in einem Harlemer Krankenhaus und wurde auf dem Lincoln Cemetery in Blue Island, Cook County (Illinois) beerdigt.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bertha_Hill

Bertha "Chippie" Hill (March 15, 1905 – May 7, 1950), was an American blues and vaudeville singer and dancer, best known for her recordings with Louis Armstrong.[1]
Career
Hill was born in Charleston, South Carolina, one of sixteen children,[2] but in 1915 the family moved to New York. She began her career as a dancer in Harlem, and by 1919 was working with Ethel Waters. At age 14, during a stint at Leroy's, a noted New York nightclub, Hill was nicknamed "Chippie" because of her young age.[3] She also performed with Ma Rainey as part of the Rabbit Foot Minstrels, before establishing her own song and dance act and touring on the TOBA circuit in the early 1920s.
She settled in Chicago in about 1925, and worked at various venues with King Oliver's Jazz Band. She first recorded in November 1925 for Okeh Records, backed by the cornet player Louis Armstrong and pianist Richard M. Jones, on songs such as "Pratt City Blues", "Low Land Blues" and "Kid Man Blues" that year, and on "Georgia Man" and "Trouble in Mind" with the same musicians in 1926. She also recorded in 1927, with Lonnie Johnson on the vocal duet, "Hard Times Blues", plus "Weary Money Blues", "Tell Me Why" and "Speedway Blues". In 1928, came the Tampa Red vocal duets, "Hard Times Blues", "Christmas Man Blues", another version of "Trouble in Mind" for Vocalion, and in 1929 with "Scrapper" Blackwell & The Two Roys, with Leroy Carr on piano, the song "Non-skid Tread".[4] Hill recorded 23 titles between 1925 to 1929.
In the 1930s she retired from singing to raise her seven children.[1] Hill staged a comeback in 1946 with Lovie Austin's Blues Serenaders, and recorded for Rudi Blesh's Circle label. She began appearing on radio and in clubs and concerts in New York, including in 1948 the Carnegie Hall concert with Kid Ory, and she sang at the Paris Jazz Festival, and worked with Art Hodes in Chicago.
She was back again in 1950, when she was run over by a car and killed in New York at the age of 45. She is buried at the Lincoln Cemetery, Blue Island, Cook County, Illinois.

Bertha "Chippie" Hill Feat. Louis Armstrong (coronet) ~ Trouble In Mind 1926 


https://www.youtube.com/watch?v=-dldmgeYc6o 






Blue Lu Barker  +07.05.1998

 



Blue Lu Barker (* 13. November 1913 in New Orleans als Louisa Dupont; † 7. Mai 1998 ebenda) war eine US-amerikanische Jazz- und Bluessängerin.
Blue Lu Barker war bereits seit ihrem 14. Lebensjahr mit Danny Barker verheiratet, mit dem sie 1930 nach New York City zog. In den 1930er und 1940er Jahren stand sie häufig mit Cab Calloway und Jelly Roll Morton auf der Bühne. Sie machte zwischen 1938 und 1939 und danach wieder in den 1940er Jahren mit dem Orchester ihres Mannes Plattenaufnahmen, bei denen auf einer Session auch Charlie Parker beteiligt war. Ihre bekanntesten Titel waren I Got Ways Like The Devil, New Orleans Blues, He Caught The B And O und Don't Make Me High (von 1938). Die Sängerin konnte nur zwei Hits in den Billboard Top 30 landen, im November 1938 „Don't Make Me High“ (#15) für Decca, begleitet von Benny Carter, Buster Bailey, Sam Price, Danny Barker und Wellman Braud, sowie erst wieder im Dezember 1948 mit „A Little Bird Told Me“ für Capitol (#4).
1997 wurde sie in die Louisiana Blues Hall of Fame aufgenommen. Ihr Begräbnis wurde im Fernsehen übertragen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Blue_Lu_Barker 

Louise "Blue Lu" Barker (née Dupont) (November 13, 1913[1] – May 7, 1998)[2] was an American jazz and blues singer. Her better known recordings included "Don't You Feel My Leg" and "Look What Baby's Got For You."[2]
She was born in New Orleans, Louisiana,[2] and often sang and performed with her husband Danny Barker, a regular of the New Orleans music scene.[3]
The recording of "A Little Bird Told Me" by Barker was released by Capitol Records as catalog number 15308. It first reached the Billboard chart on December 18, 1948 and lasted 14 weeks on the chart, peaking at #4.
Barker was inducted into the Louisiana Blues Hall of Fame in 1997, one year before she died in New Orleans at the age of 84.


Blu Lu Barker Don't You Feel My Leg (1946) 








Sonny Rodgers  +07.05.1990






b. Oliver Lee Rodgers, 4 December 1939, Hughes, Arkansas, USA, d. 7 May 1990. Rodgers learned guitar from his father and was influenced by B.B. King, Robert Nighthawk and Muddy Waters. After forming his first band at the age of 17, he recorded as accompanist to Forest City Joe Pugh in 1959. Two years later, Rodgers settled in Minneapolis, beginning a long association with Mojo Burford. He also recorded with Lazy Bill Lucas. In the early 70s Rodgers had a spell as guitarist in Muddy Waters’ band, and after some years out of music, he formed his own band in the 80s, winning several music awards in Minnesota. His Blue Moon single ‘Big Leg Woman/Cadillac Blues’ was voted ‘Blues Single Of 1990’ in the international W.C. Handy awards. Rodgers only made one full album, which was highly acclaimed on its release, and tragically coincided with his death on 7 May 1990, just prior to a tour of the UK. 




Sonny Rodgers ~ ''Black Nights Are Falling''&''Walkin' Thru The Park'' 1987 - 1990


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen