Montag, 1. August 2016

01.08. Deitra Farr, Robert Cray, Piano Slim, Ted Mitchell, Werner Vogt * Rod de'Ath +






1928 Piano Slim aka Robert T. Smith*
1942 Jerry García*
1947 Werner Vogt*
1953 Robert Cray*
1957 Deitra Farr*
1964 Chris Brokaw*
1994 Ted Mitchell*
2014 Roderick Morris Buckenham "Rod" de'Ath+
Marius Dobra*
Debbie Luke Baker*
Jackie Scott*
Butch Coulter*
Steve Gatz*





Happy Birthday

 

Deitra Farr   *01.08.1957


Deitra Farr (born August 1, 1957)[1] is an American blues, soul and gospel singer-songwriter.
She was born in Chicago, Illinois, United States, and Farr began singing in the mid-1970s with various soul bands. At the age of 18, Farr recorded the lead vocals on "You Won't Support Me", with the Chicago group Mill Street Depo.[1] That song made the Top 100 R&B list with Cashbox magazine. She began singing the blues in the early 1980s. From 1993 to 1996, she was the lead singer for Mississippi Heat and recorded two albums with them, Learned the Hard Way and Thunder in my Heart.[1]
In 1997, she released her first solo album titled The Search is Over,[1] on the British record label, JSP Records.
In 2005, Farr released her second JSP album, Let It Go. The blues guitarist, Billy Flynn, played on Let It Go.[2]
Since 1990, she has toured internationally, so far performing in over 30 countries. Farr is a graduate of Columbia College Chicago,[1] with a Bachelor's degree in journalism. She has a regular column called "Artist to Artist" in Living Blues magazine.
http://en.wikipedia.org/wiki/Deitra_Farr

Die künstlerisch vielseitige Chicagoer Sängerin Deitra Farr stand einige Jahre lang auch in der "Mississippi Heat"-Band des Bluesharp-Artists Pierre Lacocque, der 2014 am selben Ort gastierte. Auf den südsteirischen Bad Radkersburger Hammond-B3-Zauberer Raphael Wressnig traf die tief im Blues verwurzelte Farr im Rahmen einer "Soul-Gift"-Tournee des Künstlers vor knapp drei Jahren. Zur Soul-Gift-Band zählen neben Wressnig und dem aus New York stammenden Co-Leader, dem Gitarristen Axel Schultz, mit Sebastian Grimus und Posaunist Werner Wurm zwei "Hörner" des "Hot Pants Roads Club" aus Österreich und Drummer Silvio Berger, der mit der "Mojo Blues Band" und dem Ostbahn-Kurti" auf Tour war. Wressnigs zahlreiche Bands transportieren nicht nur dessen unglaubliche Power und Bühnenpräsenz, sie erzählen von einer nie nachlassenden Neugier, Risikofreude und Respekt vor allen KollegInnen.

Deitra Farr gilt unbestritten als eine der größten weiblichen Stimmen des Chicagoblues. Begonnen hat alles in den Siebzigerjahren, als Farrs Talent in lokalen Bands entdeckt und gefördert wurde. 1976, Deitra war 18, da schaffte es ihr Song "You Won’t Support Me" in die Cashbox Top 100.

Die nächste Station war das Trio des Pianisten Erwin Helfer, doch richtig ins Rollen geriet Deitra Farrs Karriere 1993, als sie in die Band Mississippi Heat einstieg und zwei Alben, "Learned The Hard Way" (1993) und "Thunder In My Heart" (1995), aufnahm. Ihr Solodebut "The Search Is Over", produziert vom Gitarristen Johnny Rawls, erschien 1997 und wurde von der internationalen Presse begeistert gefeiert. 2005 knüpfte sie an diesen Erfolg an und veröffentlichte das Album "Let It Go".


Deitra Farr & Top Dogs @ Josef's House Of Blues (2013) #1 


 







Robert Cray   *01.08.1953

 


Robert Cray (* 1. August 1953 in Columbus, Georgia) ist ein US-amerikanischer Blues-Gitarrist und -Sänger. Zusammen mit anderen innovativen Blues-Musikern und Songschreibern wie Stevie Ray Vaughan und George Thorogood wurde er in den 1980er-Jahren einem größeren Publikum bekannt.
Bereits in jungen Jahren begann Cray, Gitarre zu spielen. Auf der Highschool entdeckte er seine Liebe zum Blues. Im Alter von zwanzig Jahren hatte er Konzerte seiner Idole Albert Collins, Freddie King und Muddy Waters gesehen und beschloss, seine eigene Band zu gründen. Mit dieser spielte er Konzerte an der Westküste der USA. 1978 brachte Cray seine erste Aufnahme auf den Markt. Vier seiner Alben, darunter Strong Persuader, wurden mit einem Grammy ausgezeichnet.[3] Die Single Smokin’ Gun lief sehr erfolgreich in den Radios, und sein Song I Was Warned wurde 1993 mit dem Living Blues Award ausgezeichnet. 2006 spielte er im Vorprogramm auf der Back-Home-Tour von Eric Clapton. 2011 wurde er in die Blues Hall of Fame der Blues Foundation aufgenommen. Im Laufe seiner Karriere kam es zu verschiedenen Gastspielen bei Veröffentlichungen anderer Musiker, darunter so bekannte Stars wie John Lee Hooker, B.B. King, Eric Clapton und Keb’ Mo’.
http://de.wikipedia.org/wiki/Robert_Cray 

Robert Cray (born August 1, 1953, Columbus, Georgia, United States) is an American blues guitarist and singer.[2] A five-time Grammy Award winner, he has led his own band, as well as an acclaimed solo career.[3]

Career

Cray started guitar in his early teens. He attended Denbigh High School in Newport News, Virginia. By the age of twenty, Cray had seen his heroes Albert Collins, Freddie King and Muddy Waters in concert and decided to form his own band; they began playing college towns on the West Coast.[2] In the late 1970s he lived in Eugene, Oregon, where he formed the Robert Cray Band and collaborated with Curtis Salgado in the Cray-Hawks. In the 1978 film National Lampoon's Animal House, Cray was the uncredited bassist in the house party band Otis Day and the Knights.[2] After several years of regional success, Cray was signed to Mercury Records in 1982. Two albums on HighTone Records in the mid-1980s, Bad Influence and False Accusations, were moderately successful in the United States and in Europe, where he was building a reputation as a live artist.[2] His fourth album release, Strong Persuader, produced by Dennis Walker, received a Grammy Award, while the crossover single "Smokin' Gun" gave him wider appeal and name recognition.[2]

He was invited by Keith Richards to join the backing band for Chuck Berry in the 1987 film, Chuck Berry: Hail! Hail! Rock 'N' Roll, directed by Taylor Hackford.[2]

By now, Cray was an opening act for such major stars as Eric Clapton and sold out larger venues as a solo artist.[2] Cray has generally played Fender guitars (Telecasters and Stratocasters) and there are two signature Robert Cray Stratocasters models available from Fender. The Robert Cray Custom Shop Stratocaster is made in the United States in the Fender custom shop and is identical to the guitars that Cray currently plays, while the Robert Cray Standard Stratocaster is a less-expensive model made in Fender's Ensenada, Mexico plant.

Cray had the opportunity to play alongside John Lee Hooker on his album Boom Boom, playing the guitar solo in the song "Same Old Blues Again". He is also featured on the Hooker album, The Healer; he plays a guitar solo on the song "Baby Lee". The entire Robert Cray Band backs Hooker on the title track of Hooker's 1992 album Mr. Lucky, where Cray plays lead guitar, sings, and banters with Hooker throughout the song.[2]

Cray played with Eric Clapton, Buddy Guy, Jimmie Vaughan, and Stevie Ray Vaughan at the Alpine Valley Music Theatre in East Troy, Wisconsin, performing "Sweet Home Chicago". This was Stevie Ray Vaughan's final performance before he died in a helicopter accident later that night.

Cray was invited to play at the "Guitar Legends" concerts in Seville, Spain at the 1992 Expo, where he played a signature track, "Phone Booth".[2] Albert Collins was also on the bill on this blues night of the "Legends" gigs.

Cray continues to record and tour. He appeared at the Crossroads Guitar Festival, and supported Eric Clapton on his 2006-2007 world tour. In Fargo, North Dakota, he joined Clapton on backup guitar for the Cream song "Crossroads". In 2011, Cray was inducted to the Blues Hall of Fame.[4]

Robert Cray Band

    Robert Cray - guitar/singer
    Les Falconer - drums
    Dover Weinberg - keyboards
    Richard Cousins - bass guitar


Robert Cray - Montreux Jazz Festival 2008 
Track list:
1. Phone Booth
2. Our Last Time
3. Right Next Door (Because Of Me)
4. Bad Influence
5. Twenty
6. Time Makes Two
7. Sittin' On Top Of The World
8. I'm Walking

Robert Cray - vocals, guitar
Jim Pugh - keyboards
Karl Sevareid - bass
Kevin Hayes - drums

Robert Cray: Live at Montreux Jazz Festival
Montreux, Switzerland, July 09, 2008


 






Piano Slim aka Robert T. Smith *01.08.1928



b. Robert T. Smith, 1 August 1928, La Grange, Texas, USA. Slim began singing and playing saxophone in clubs in the late 40s, but after being shot in the chest he switched to drums, playing behind Lightnin’ Hopkins for a spell. He became a pianist when working with a band in Odessa, Texas, and on moving back to Houston, Henry Hayes taught him about music; he also claims to have recorded around this time. Don Robey recommended Slim to Bobbin Records in St. Louis, and they released a single by him in the late 50s. He remains based in St. Louis, and has played in innumerable bars and clubs. In 1981, he recorded his first album, mostly solo, although with guitarist Amos Sandford on some titles, then two years later he made an album with a band that included two horns. Reviewing these two records, both issued by Swingmaster, Living Blues stated: ‘whether you prefer solo piano blues or rocking horn-backed material, Robert T. Smith can deliver the goods’.

Piano SlimBorn Robert T. Smith, a resident of St. Louis where he is known as Piano Slim. He paid his dues way back in the '40s and '50s in Houston, Texas working among such first rate bluesman as Gatemouth Brown, Little Willie Littlefield, and Henry Hayes. It was there that he made his first record for a small label that also starred Smokey Hogg.
In 1959 he moved to St. Louis and recorded '"Workin' Again" for the local Bobbin label, released along with the works of Albert King and Little Milton. In St. Louis Slim played in about any club or bar worth mentioning and today there are no signs of him slowing down.
His first album for the Swingmaster label, "Mean Woman Blues", was recorded in August of 1981. Other recordings and singles followed, such as the 1983 album, "Gateway To The Blues". This led to six European tours featuring Piano Slim as either a headliner, supporting act, or sideman. When home in St. Louis, he continued to play the local clubs and work with some of the areas notable bluesmen, such as Tommy Bankhead and J.R. Reed. In 1991, Slim was featured on a compilation of St. Louis' blues artists on the Wolf Records label, called "St. Louis Blues Today". Besides Piano Slim, this album included songs and performances by Tommy Bankhead, Doc Terry, J.R. Reed, Oliver Sam and Johnny Johnson.
During this period, Slim began using a popular local St. Louis band, Blues Inquisition, as his backup band. They performed together at regular engagements and special events through the mid nineties. In 1993 they recorded an album together, "Minnie Skirt", his best produced album to date. Shortly after that album was finished, Slim took another "real job" driving a cab, to help raise his grandson. After being "retired" from that job in 2003, he's playing the blues again. Don't miss his latest CD, "Sneaky People", on the Swingmaster label.
Piano Slim is back, and this time to stay. He will get everyone's feet moving and faces smiling, and is again available for hire with his own combo, or backed by Blues Inquisition. Don't miss this opportunity to have one of the "Living Legends" of the blues boogie down at your venue. For booking and further information, please visit Slim's website or call 636-946-5815.


Piano Slim Whammy in the Gizmo 







Ted Mitchell 01.07.1994

 

https://www.facebook.com/

ZED & TED MITCHELL
Acoustic live tour
Zed Mitchell on Acoustic Live Tour: Gemeinsam mit seinem Sohn Ted Mitchell nehmen Zed & Ted ihre Zuhörer auf eine gefühlvolle Blues Reise mit. Dabei stellt sich Ted Mitchell als ein hochbegabtes Talent heraus: Der Gewinner von diversen Musikwettbewerben wie Jugend Musiziert spielt einen mal rockig, mal entspannten akustischen Gitarren-Traum. Sein einmaliges Talent stellte Ted Mitchell bereits auf vielen Bühnen mit großem Erfolg zusammen mit Zed Mitchell unter Beweis.


ZED & TED MITCHELL 







Werner Vogt  *01.08.1947





Werner Vogt ist ein gestandener Musiker, der seit vielen, vielen Jahren mit seinen Bands durch Deutschland zieht und immer wieder auch mit Platten kleinere Erfolge erzielen konnte. Die progressive Formation Virus aus den siebziger Jahren beispielsweise läuft mit ihrem Hit „King Heroin“ und der LP „Thoughts“ auch heute noch um die Welt und gerade erst ist bei der französischen Firma „Longhair Records“ eine Neuauflage auf den Markt gebracht worden. Eine fantastische Rezension erschien kürzlich im Magazin „Eclipsed Nr. 9/2013.“ Er hat mit Skyline und George Kochbek 1975 die LP „Louise for one night“ aufgenommen, die ebenfalls erst vor einigen Jahren bei Garden of Delights als CD neu aufgelegt wurde. Von Klangmix, dem von Udo Lummer und Werner Vogt gegründeten Duo, erschien 2013 die 28-Titel-CD „Mach mal Licht“ bei Bellaphon. Ebenfalls bei Bellaphon kam im September 2012 die CD „Rock `n` Roll Denkmal“ heraus, die Werner Vogt mit Mickey Meinert zusammen produziert hat, mit dem er gleichzeitig auch recht erfolgreich als Duo auftritt.

Aber er hat immer noch nicht genug!

Weit über 40 Jahre auf den Brettern, die angeblich die Welt bedeuten, haben Spuren, Bilder, Sprachfetzen und ein ganzes Bündel voller Eindrücke hinterlassen, die unaufhörlich wirken, drücken und zumeist als Songs wieder in die Luft wollen…
Mit seiner nagelneuen Tanglewood-Gitarre erschien er vor gut 2 Jahren im Maschinenraum-Studio von Tino Bubig und nahm ganz allein das, was er eigentlich schon immer wollte, nur die Gitarre mit seinem Gesang und einer leichten Computerdrum-Unterstützung, auf. Das Ergebnis war besser als er erwartet hatte und mit der filigranen künstlerischen Unterstützung von Gitarrist Peter Weihe und Keyboarder Achim Meier (Helene Fischer) entstanden jüngst so drei wunderbare Stücke, die sich hören lassen können.
Er nuschelt und sprechsingt gekonnt, fast schon lyrisch, vor sich hin und die Melodien und Stücke, die dabei entstehen, haben mehr als nur das gewisse Etwas. Es geht um die Aufarbeitung der eigenen Geschichte, um Liebschaften, um den grauen Alltag und andere Banalitäten des täglichen Lebens, mit denen letztlich jeder so oder anders irgendwann mal zu tun hat. Vergleichbares in deutscher Sprache gibt es nicht. Die Songs haben etwas so radikal Eigenständiges, wie man es lange nicht mehr gehört hat. Es ist kein Mainstream, beileibe nicht, aber auch wieder nicht so abseitig, dass man es als avantgardistisch bezeichnen müsste. Alles lässt sich gut anhören und bleibt hängen. Die Formulierungen sind geschliffen und manches kriegt man nicht mehr aus dem Kopf.
Alle Stücke haben überdies diesen poetischen Ansatz, der nichts von uns will, und nur aus sich selbst heraus Ästhetik generiert.
Vielleicht hängt diese Herangehensweise an Musik und Text mit seinem Beruf zusammen. Werner Vogt ist seit vielen Jahren als Verwaltungsrichter am Mindener Verwaltungsgericht tätig und die Arbeit mit Texten ist sozusagen sein täglich Brot. Nun ist es allerdings schon ein gewaltiger Unterschied, ob man sich mit dem Leben schlechthin oder mit Straßenbaukosten, Nachbarstreitigkeiten, Kindergartenbeiträgen oder ähnlichen Materien beschäftigt. Andererseits macht es durchaus Sinn, das alles zusammenzufügen und zu einem großen, griffigen Bild der Welt zusammenzustellen.Nicht mehr und nicht weniger sollen die Versuche in Musik sein. Sie gehören einfach dazu, zu seinem Leben als Verwaltungsrichter, als Vater von inzwischen sechs Kindern (vier Jungen, zwei Mädchen – der jüngste Sohn ist gerade drei Jahre alt) und fügen sich für ihn irgendwie völlig selbstverständlich ein in das, was Leben ausmacht.

 I forgot to mention Klangmix, a project with the fantastic guitarist Udo Lummer who played during the German Star Club Aera - the 60s - as a professional lead guitarist in a lot of bands and even with Skyline. Skyline was much fun but it was not me. It was a band under the government of George Kochbek. Then I played about 26 years in a band called Kakadu Combo and that was party music. I didn't like that very much but it was bringing us a little money. After that started Klangmix with a double CD "Mach mal Licht" and 28 songs on Bellaphon. Then under my name "Rock 'n' Roll Denkmal" and "Ein Mann"... At the moment I work with Peter Weihe guitar and Achim Meier keyboard on my next album.

I wrote the songs and the lyrics are like little poems in German.  I'm a little bit proud of. I developed my song ideas first with Achim Meier who is a fantastic keyboarder and plays for a lot of German superstars and the Sardic band I Muvrini. He contacted Peter Weihe and the session was at the 30. April this year. What comes after I don't know but I'm full of hope. Besides I promote the old Virus and I am the father of six children. The youngest is two and a half. Now I am a judge pensionist but I work a little bit as an advocate.

I have no real contact to the other Virus members but I've got their numbers. I don't know if there are any unreleased recordings. But there were some old Virus numbers we recorded in our cottage studio, but I think the Shamrock tapes are now no more useable.

Thank you for your interest and here's the message: "Please only do what you like and not what others tell you."


Kanal 21 Backstage - Werner Vogt




Rock´n Roll Denkmal || Werner Vogt (Official Video) 




Fernsehkonzert: Werner Vogt aus Herford
Live-Musik - präsentiert von Kanal 21, Bielefeld


https://www.nrwision.de/programm/sendungen/ansehen/fernsehkonzert-werner-vogt-aus-herford.html 







Roderick Morris Buckenham "Rod" de'Ath  +01.08.2014





Beitrag von 2012

Rod De Ath hat einen ganz besonderen Namen.
Und galt als tot. Man vermutete, er sei bei einem spektakulären Unflaa irgendwann in den 80gern ums Leben gekommen; denn er verschwand völlig von der Bildfläche.
Rod De Ath galt irgendwie als Mysterium, eine geheimnisvolle, unheimliche Geschichte irgendwie.

Und -- nein, da ist nichts dran. Rod lebt und gab dem Classic Rock- Magazin unlängst ein Interview, er ist auch abgebildet.

Alles war eigentlich ganz profan; er stolperte bei dem Versuch, einen Zug zu erreichen und stürzte so schwer, dass er erhebliche bleibende Schäden zurück behielt, die ihm das Musikmachen unmöglich machen.
Lest das verlinkte Interview selber und freut Euch mit mir, dass es dem besten Drummer von Rory den Umständen entsprechend gut geht.
Thumbs up, Rod!! 

Roderick Morris Buckenham "Rod" de'Ath /dɨˈɑt/ (18 June 1950 – 1 August 2014) was a Welsh musician, best known for his role as drummer with Irish guitarist Rory Gallagher in the 1970s.

Career
With Rory Gallagher

De'Ath was playing with the band Killing Floor when, at short notice, he was offered the job as a temporary substitute for Rory Gallagher's drummer Wilgar Campbell for a leg of a European tour in 1972. When Campbell left permanently, de'Ath was asked to join full-time. He stayed with Gallagher, performing on several albums, until 1978 when he and keyboard player Lou Martin left the band.[1]:203 Gallagher's bass guitarist Gerry McAvoy stated that de'Ath "was the most undrummer-like drummer I ever played with. His technique was so strange that it added a whole new dimension to Rory's sound."[1]:121

Later career and accident

After leaving Gallagher's band, de'Ath joined Ramrod (with Martin) and then he played with the Downliners Sect before moving to the United States. In the mid-1980s, he returned to the UK to produce an album for a band called Road Erect. Around this time, he suffered a serious accident while running to catch a train, which led to the loss of one eye and some brain damage.[2] Deciding to return to the UK permanently, he eventually made a near-complete recovery, although he was no longer able to play.[3] He had also been told by doctors that his brain damage would kill him within four years, and although this prognosis proved incorrect, he did not want to contact friends only to tell them that he was terminally ill.[2]

Later life

When Gallagher died in 1995, many obituaries claimed that de'Ath was also dead,[1]:304 and for this reason he stayed away from Gallagher's funeral. McAvoy had heard that de'Ath had been killed in an accident in 1987.[1]:304 However, he appeared at a memorial service a few months later, having "waited for a suitable moment" to show that he was still alive.[2][3] McAvoy remembered that de'Ath looked very frail and walked with the aid of a stick.[1]:304

Little or nothing was known of de'Ath's whereabouts after 1996,[3][4] until an interview with him was published in Classic Rock magazine in May 2012, within a feature about Rory Gallagher.[2] A few months later in August, de'Ath attended the funeral of former Rory Gallagher and Ramrod band member Lou Martin.[5]

Death

De'Ath died on 1 August 2014, aged 64, after a long illness.



Rod de'Ath ● A Simple Tribute 




RORY GALLAGHER - Bullfrog Blues ! [HDadv] [1080p] 





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