1940 Sonny Rhodes*
1959 Mary Ann Redmond*
1964 John Henry Barbee+
1982 Henrik Freischlader*
Mike Kossak*
1959 Mary Ann Redmond*
1964 John Henry Barbee+
1982 Henrik Freischlader*
Mike Kossak*
Happy Birthday
Henrik Freischlader *03.11.1982
Henrik Freischlader (* 3. November 1982 in Köln) ist ein deutscher Bluesgitarrist und -sänger.
Bereits in früher Kindheit begann Henrik Freischlader Gitarre und Schlagzeug zu spielen. Darüber hinaus spielt er auch Bass und diverse andere Instrumente, deren Beherrschung er sich autodidaktisch aneignete. Erste Erfolge als Gitarrist und Sänger verzeichnete Henrik Freischlader mit diversen Blues-Bands, darunter Lash und Bluescream, vor allem im Bergischen Land und am Niederrhein. Seine Hauptwirkungsstätte war sein damaliger Wohnort Wuppertal. Der Durchbruch auf nationaler Ebene gelang ihm mit dem im März 2006 bei ZYX Music erschienenen Album „The Blues“ der 2004 gegründeten Henrik Freischlader Band, deren Mitglieder außerdem bis zum März 2009 Oliver Schmellenkamp (Bass) und Dirk Sengotta (Schlagzeug) waren. Zu dieser Zeit trennte sich die Band aus verschiedenen Gründen (Näheres ist auf der offiziellen Website angegeben). Aktuelle Mitglieder sind Theofilos Fotiadis (Bass), Björn Krüger (Schlagzeug) und Moritz Fuhrhop (Hammond-Orgel). Musikalische Einflüsse stellen u. a. Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix und Gary Moore dar. Heute lebt Henrik Freischlader nach einigen Jahren in Kiel wieder in seiner Heimatstadt Wuppertal.
Das zweite Studioalbum der Henrik Freischlader Band, „Get Closer“, wurde am 20. April 2007 veröffentlicht. Seit dem 26. September 2008 ist ein Live-Album der Band erhältlich („Henrik Freischlader Band Live“).
An Equipment spielt Freischlader seit seinem ersten Album „Realtone“-Verstärker, deren Entwickler Andreas Breuhaus Freischlader ein Signature-Modell widmete. Freischladers Hauptgitarre ist eine Haar-Stratocaster in der Farbe Sunburst, auf deren Kopfplatte trotz der eigentlichen Marke „Haar“ ein Fender-Aufkleber klebt. Des Weiteren greift Freischlader hauptsächlich auf Stratocaster-Modelle der Marke Fender zurück, spielt allerdings gelegentlich auch Fender Telecasters (so auf dem Album „Rorymania“ mit Richie Arndt & the Bluenatics), oder eine rote Gibson ES-335, die er auf dem Album der Gruppe 5live ausschließlich spielt. Erwähnenswert ist noch die Tatsache, dass er einige Gibson Les Pauls sein Eigen nennt und mit diesen auch auf Tour spielt. Selten spielt Freischlader auch Akustik-Gitarren der Marke Ovation oder Martin. Henrik Freischlader baut nur begrenzt Effektgeräte in sein Spiel ein, er benutzt den „Holy Grail“, ein Hallgerät der Marke Electro-Harmonix, verschiedene Modelle der Tubescreamer-Serie von Ibanez und WahWah-Pedale von Vox. Außerdem verwendet Freischlader Kabel der Marke George L und Saiten der Marke Dean Markley (Stärke .010 -.052) .
Henrik Freischlader is a workaholic when it comes to music. For the self-taught multi-instrumentalist, singer, songwriter, producer, and label owner, the stages in Europe have been a second home for many years now. His extensive discography already contains six studio albums and three live albums. On his own music label Cable Car Records, which he founded in 2009, Henrik has been able to realize his musical projects and experiments. The albums “Recorded by Martin Meinschäfer”, “Still Frame Replay” with a guest appearance by Joe Bonamassa, and “Night Train to Budapest” were recorded single-handedly. The two live albums “Tour 2010 Live” and “Live in Concerts” as well as „House in the Woods“, which was recorded together with his band, were also released on his own label.
For a few years now, Henrik has devoted his talent as a multi-instrumentalist and composer to other artists as well. He has already produced three albums for Canadian artist Layla Zoe, two for well-known sax player and singer Tommy Schneller as well as one album for Italian folk and blues musician Linda Sutti.
A tour with his friend and fellow musician Joe Bonamassa gave the young artist the opportunity to play in front of a bigger audience. Through numerous shows all over Europe, amongst them, performances with legends such as BB King, Peter Green, Gary Moore, and Johnny Winter, Henrik has gained a steadily increasing number of fans. Today, the German singer & guitarist is one of the most sought-after musicians of his genre worldwide.
Henrik Freischlader
20. Oktober 2010 - Crossroads - Bonn, Harmonie
Sonny Rhodes *03.11.1940
Sonny Rhodes (* 3. November 1940 als Clarence Edward Smith in Smithville (Texas)) ist ein amerikanischer Bluessänger, Bassist und Lap-Steelgitarrenspieler.
Rhodes wurde als sechstes und letztes Kind eines Pächterehepaares in Smithville, Texas, geboren. Seine erste Gitarre bekam er mit acht Jahren zu Weihnachten, aber erst mit zwölf begann er sich dem Blues zuzuwenden. In den späten 1950er-Jahren trat er mit seiner ersten Band, Clarence Smith & the Daylighters, in Smithville und im nahegelegenen Austin auf. Als seine musikalischen Einflüsse bezeichnete er T-Bone Walker, Pee Wee Crayton und B. B. King.[1] Nach dem Abschluss der Highschool ging er zur Marine, wo er in Kalifornien stationiert war. Hier arbeitete er beim Radio und als Discjockey auf den Marineschiffen. Zu dieser Zeit lernte er Bassgitarre zu spielen, die er auch als Begleitmusiker von Freddie King und Albert Collins spielte. Nach seiner Marinezeit nahm er für verschiedene Plattenfirmen, darunter auch seiner eigenen Firma Rhodesway Records, Alben auf. 1976 kam er nach Europa und nahm Platten bei verschiedenen Firmen auf, war aber wenig erfolgreich. 1989 spielte er für die Dokumentation "Living Texas Blues" (Regie: Les Blank, Alan Govenar) seinen Cigarette Blues.[2]Andere Arbeiten
Rhodes nahm die Titelmelodie (The Ballad of Serenity) für die amerikanische TV-Serie
Firefly – Der Aufbruch der Serenity auf.
Sechsmal trat er beim San Francisco Blues Festival auf, auf dem Musicamdo Jazz and Blues
Festival 2005 und dem Fresno Blues Festival 2007.
Auszeichnungen
Elf Nominierungen für die Blues Music Awards
Sonny Rhodes (born Clarence Edward Smith, November 3, 1940) is an American blues singer and lap steel guitar player.[1] He has recorded over two hundred songs. "I'm what you call a self-proclaimed Disciple of the Blues!" said Rhodes about his years playing and singing for fans of blues around the world.[2] He has been nominated 15 times for the Blues Music Awards winning the Instrumentalist-Other category in 2011.[3]
Biography
Influences
Born in Smithville, Texas, United States, Rhodes was the sixth and last child of sharecropper parents, Le Roy and Julia Smith.[1] He received his first guitar at the age of eight as a Christmas present and really became serious about the blues at age 12. He credits his uncle as his source of inspiration. Rhodes began performing around Smithville and nearby Austin in the late 1950s, while still in his teens. Rhodes listened to a lot of T-Bone Walker's music when he was young, and other guitarists he credits as being influences include L. C. Robinson, Percy Mayfield, Pee Wee Crayton and B. B. King.[4] Rhodes's first band, Clarence Smith and the Daylighters, played the Austin area blues clubs before Rhodes joined the Navy after high school graduation.[1]
In the Navy, he was stationed in California, where he worked for a while as a radio man and closed-circuit Navy ship disc jockey, telling off-color jokes in between the country and blues records he would spin for the entertainment of the sailors. Rhodes recorded a single for Domino Records in Austin, "I'll Never Let You Go When Something Is Wrong" in 1958, and also learned to play the bass guitar. He played bass behind Freddie King and his friend Albert Collins. After his stint in the Navy, Rhodes returned to California while in his mid-20s, and lived in Fresno, California for a few years before signing a recording contract with Galaxy Records in Oakland, California. In 1966, he recorded a single, "I Don't Love You No More" and another single for Galaxy in 1967 and then in 1978, out of total frustration with the San Francisco Bay Area record companies, he recorded "Cigarette Blues" on his own label, Rhodes-Way Records in 1978.[1]
Rhodes toured Europe in 1976 and released numerous recordings on European labels including I Don't Want My Blues Colored Bright and the live album, In Europe. In 1985, he released Just Blues on his own label, Rhodes-Way Records. In the late 1980s, he began recording first for Ichiban Records and later for Kingsnake Records which included Ichiban's Disciple of the Blues (1991) and Living Too Close to the Edge (1992).
Other work
Television
Rhodes recorded the theme music for the Firefly television series, "The Ballad of Serenity", which was written by the series' creator, Joss Whedon.[5]
Festivals
Rhodes has played at the San Francisco Blues Festival six times; Italy's Musicamdo Jazz and Blues Festival in 2005; and the Fresno Blues Festival in 2007.
Mary Ann Redmond *03.11.1959
https://www.facebook.com/maryann.redmond.12
Mary Ann Redmond (* 1958 in Richmond, Virginia) ist eine US-amerikanische Sängerin, Gitarristin und Komponistin.
Mary Ann Redmond wurde in Richmond, Virginia als jüngstes von vier Kindern geboren. Sie besuchte die konfessionell gebundene St. Elisabeth Parochial School. Redmond studierte an der Virginia Commonwealth University Gesang und spielte nebenbei in der Jack Diamond Band. Als ihre Karriere voranschritt, verließ sie die Universität und widmete sich ganz der Musik. Sie sang in verschiedenen Bands und widmete sich neben der Popmusik auch dem Jazz und dem Blues.
Mitte der 1990er nahm Redmond mit dem Saxophonisten Al Williams ihr erstes Album Prisoner of the Heart auf, dass 2002 in einem Remix noch einmal in die Plattenläden kam. Um diese Zeit erhielt Redmond einen Plattenvertrag bei Motown. In einem Interview (vgl.: 'all about jazz', 2003) mit Judith Schlesinger nahm sie dazu Stellung: Die Zusammenarbeit wurde initiiert durch Steve Mc Keever, der Mary Ann Redmond bei einer Live-Performance sah und in Verbindung mit David Sonnenberg von Goth Communications für Motown den Deal, drei Stücke aufzunehmen und zu promoten, machte. Mc Keever wurde aber durch Motown-interne Differenzen schließlich ausgehebelt. Daraufhin gründete Redmond ihr eigenes Plattenlabel, Spellbound Music. Dort erschienen bisher alle Werke Redmonds bis auf Here I Am.
1995 stellte Mary Ann Redmond eine eigene Band zusammen und spielte hauptsächlich in Washingtoner Clubs und auf privaten Partys. Redmond sang u. a. auf dem Georgetown benefit für ihre an Krebs erkrankte Freundin Eva Cassidy. Nach Cassidys Tod im Jahr 1996 schnitt Redmond ihren Gesang in Cassidys Lied Hear und machte aus dem Lied ein Duett, dass bei Fans beider Frauen sehr begehrt ist. Nach einem Treffen mit Jon Carroll, einem Bandmitglied von Mary Chapin Carpenter, produzierte Carroll die CD Here I am. Ein weiteres Bandmitglied, John Jennings produzierte die 2005 veröffentlichte CD Send the Moon. Redmond trat außerdem 1999 bei einer Show für die US-Army-Soldaten in Bosnien auf. Auch als Autorin trat Mary Ann Redmond bereits in Erscheinung: In der Washington Post (Dec/13/2001) publizierte sie "Life Is Short: Autobiography as Haiku".
Mary Ann Redmond wurde in Richmond, Virginia als jüngstes von vier Kindern geboren. Sie besuchte die konfessionell gebundene St. Elisabeth Parochial School. Redmond studierte an der Virginia Commonwealth University Gesang und spielte nebenbei in der Jack Diamond Band. Als ihre Karriere voranschritt, verließ sie die Universität und widmete sich ganz der Musik. Sie sang in verschiedenen Bands und widmete sich neben der Popmusik auch dem Jazz und dem Blues.
Mitte der 1990er nahm Redmond mit dem Saxophonisten Al Williams ihr erstes Album Prisoner of the Heart auf, dass 2002 in einem Remix noch einmal in die Plattenläden kam. Um diese Zeit erhielt Redmond einen Plattenvertrag bei Motown. In einem Interview (vgl.: 'all about jazz', 2003) mit Judith Schlesinger nahm sie dazu Stellung: Die Zusammenarbeit wurde initiiert durch Steve Mc Keever, der Mary Ann Redmond bei einer Live-Performance sah und in Verbindung mit David Sonnenberg von Goth Communications für Motown den Deal, drei Stücke aufzunehmen und zu promoten, machte. Mc Keever wurde aber durch Motown-interne Differenzen schließlich ausgehebelt. Daraufhin gründete Redmond ihr eigenes Plattenlabel, Spellbound Music. Dort erschienen bisher alle Werke Redmonds bis auf Here I Am.
1995 stellte Mary Ann Redmond eine eigene Band zusammen und spielte hauptsächlich in Washingtoner Clubs und auf privaten Partys. Redmond sang u. a. auf dem Georgetown benefit für ihre an Krebs erkrankte Freundin Eva Cassidy. Nach Cassidys Tod im Jahr 1996 schnitt Redmond ihren Gesang in Cassidys Lied Hear und machte aus dem Lied ein Duett, dass bei Fans beider Frauen sehr begehrt ist. Nach einem Treffen mit Jon Carroll, einem Bandmitglied von Mary Chapin Carpenter, produzierte Carroll die CD Here I am. Ein weiteres Bandmitglied, John Jennings produzierte die 2005 veröffentlichte CD Send the Moon. Redmond trat außerdem 1999 bei einer Show für die US-Army-Soldaten in Bosnien auf. Auch als Autorin trat Mary Ann Redmond bereits in Erscheinung: In der Washington Post (Dec/13/2001) publizierte sie "Life Is Short: Autobiography as Haiku".
Mary Ann Redmond (born 1959) is an American singer known for her soulful and wide-ranging vocal style in popular and jazz music. She is based in the greater metropolitan Washington, D.C. area, but has performed in several locations in the United States and in other countries. Both her live performances and her five CDs to date have earned her acclaim from audiences and recognition from the music industry, although she has never achieved national fame on a par with many of the performers she has worked with, such as Mary Chapin Carpenter. She is primarily a regional artist and has won 24 Washington Area Music Awards (Wammies).
Beginnings
Redmond was born in Richmond, Virginia, the youngest of three children. As a child she attended St. Elizabeth's Parochial School, where at the age of 6 she performed the song "Dominique," made famous by The Singing Nun. Later, she joined up with her brothers Jimbo and Jack in a band singing pop tunes. Redmond eventually attended Virginia Commonwealth University (VCU) where she studied opera and voice while playing gigs at nights with the Jack Diamond band. As her career progressed, Redmond left VCU to sing with a series of bands and casino lounge acts during the 1980s. In addition to pop music, she performed jazz and blues tunes as well, developing a broad repertoire.
First album
In the mid 1990s, Redmond began singing with a band led by saxophone artist Al Williams. Tired of the road life, she settled in the Washington, DC area and with the Williams band recorded her first album, Prisoner of the Heart, first released in 1994 (a remixed version was re-released in 2002). It was around this time that the major recording company Motown signed Mary Ann Redmond to a development deal. However, before she had the opportunity to record or release any product, a change in personnel at the label resulted in her being dropped from Motown. Rather than seek another major label, Redmond founded an independent music company, Spellbound Music, to handle both her albums and her original songs. With the exception of her third album Here I Am, all of Redmond's material has been released on the Spellbound label.
Going solo
In 1995, Mary Ann Redmond formed her own supporting band and went out as a solo act, performing at Washington-area clubs and private parties. One of her first major shows was at the famed jazz club Blues Alley. This performance was recorded and released as Mary Ann's second CD, Live At Blues Alley. Redmond became increasingly well known, earning awards and positive reviews in major trade publications such as Billboard. Other artists began to seek her out, and she occasional worked with other performers in duos for specific shows. One of her friends was another upcoming artist of the period, Eva Cassidy. Redmond and Cassidy had different vocal styles but they admired one another's work, and performed together one night at "Fleetwoods," and when Cassidy was stricken with cancer, Redmond sang at a Georgetown benefit to raise funds for her. Following Cassidy's death in 1996, Redmond added her vocals to a version of Cassidy's song, "Hear," creating a recorded duet that is now considered a special track by fans of both women.
After meeting fellow performer Jon Carroll, a member of Mary Chapin Carpenter's band, Carroll produced Redmond's 2000 CD, Here I Am. The album includes a song written by Mary Chapin Carpenter for Redmond, "Alone but Not Lonely." Another band member, John Jennings, later produced Redmond's 2005 release Send the Moon. Redmond also joined the others to perform during a USO show for the U.S. Armed Forces in Bosnia in 1999.
Today
Mary Ann co-wrote Love Me Anyway with Todd Wright, that was covered as a duet on Celine Dion's and Johnny Hallyday's 2012 French CDs. Celine's CD, Sans Attendre, has sold over 3 million copies.
The lineup of the Mary Ann Redmond Band is subject to change over the years and as of 2013 she is working with guitarist Dan Leonard (and sometimes Michael Ault or Keith Grimes), bassist Mike Tony Echols and drummer Deren Blessman.
The Mary Ann Redmond Band performs every Sunday night (well almost every Sunday night) at Flanagan's Harp & Fiddle in Bethesda, Maryland.
Mary Ann completed a new Jazz CD, Compared To What, with Paul Langosch and Jay Cooley, released in the summer of 2013, which includes Love Me Anyway.[1]
Since 1992, Mary Ann has won 24 Wammies (Washington Area Music Awards[2]). In 2013 Ms. Redmond was awarded 3 Wammies for Blues/traditional RB female vocalist, song of the year for Love Me Anyway, and songwriter of the year with Todd Wright. She received her latest Wammie for 2014 in the category of Blues/traditional RB female vocalist.
Beginnings
Redmond was born in Richmond, Virginia, the youngest of three children. As a child she attended St. Elizabeth's Parochial School, where at the age of 6 she performed the song "Dominique," made famous by The Singing Nun. Later, she joined up with her brothers Jimbo and Jack in a band singing pop tunes. Redmond eventually attended Virginia Commonwealth University (VCU) where she studied opera and voice while playing gigs at nights with the Jack Diamond band. As her career progressed, Redmond left VCU to sing with a series of bands and casino lounge acts during the 1980s. In addition to pop music, she performed jazz and blues tunes as well, developing a broad repertoire.
First album
In the mid 1990s, Redmond began singing with a band led by saxophone artist Al Williams. Tired of the road life, she settled in the Washington, DC area and with the Williams band recorded her first album, Prisoner of the Heart, first released in 1994 (a remixed version was re-released in 2002). It was around this time that the major recording company Motown signed Mary Ann Redmond to a development deal. However, before she had the opportunity to record or release any product, a change in personnel at the label resulted in her being dropped from Motown. Rather than seek another major label, Redmond founded an independent music company, Spellbound Music, to handle both her albums and her original songs. With the exception of her third album Here I Am, all of Redmond's material has been released on the Spellbound label.
Going solo
In 1995, Mary Ann Redmond formed her own supporting band and went out as a solo act, performing at Washington-area clubs and private parties. One of her first major shows was at the famed jazz club Blues Alley. This performance was recorded and released as Mary Ann's second CD, Live At Blues Alley. Redmond became increasingly well known, earning awards and positive reviews in major trade publications such as Billboard. Other artists began to seek her out, and she occasional worked with other performers in duos for specific shows. One of her friends was another upcoming artist of the period, Eva Cassidy. Redmond and Cassidy had different vocal styles but they admired one another's work, and performed together one night at "Fleetwoods," and when Cassidy was stricken with cancer, Redmond sang at a Georgetown benefit to raise funds for her. Following Cassidy's death in 1996, Redmond added her vocals to a version of Cassidy's song, "Hear," creating a recorded duet that is now considered a special track by fans of both women.
After meeting fellow performer Jon Carroll, a member of Mary Chapin Carpenter's band, Carroll produced Redmond's 2000 CD, Here I Am. The album includes a song written by Mary Chapin Carpenter for Redmond, "Alone but Not Lonely." Another band member, John Jennings, later produced Redmond's 2005 release Send the Moon. Redmond also joined the others to perform during a USO show for the U.S. Armed Forces in Bosnia in 1999.
Today
Mary Ann co-wrote Love Me Anyway with Todd Wright, that was covered as a duet on Celine Dion's and Johnny Hallyday's 2012 French CDs. Celine's CD, Sans Attendre, has sold over 3 million copies.
The lineup of the Mary Ann Redmond Band is subject to change over the years and as of 2013 she is working with guitarist Dan Leonard (and sometimes Michael Ault or Keith Grimes), bassist Mike Tony Echols and drummer Deren Blessman.
The Mary Ann Redmond Band performs every Sunday night (well almost every Sunday night) at Flanagan's Harp & Fiddle in Bethesda, Maryland.
Mary Ann completed a new Jazz CD, Compared To What, with Paul Langosch and Jay Cooley, released in the summer of 2013, which includes Love Me Anyway.[1]
Since 1992, Mary Ann has won 24 Wammies (Washington Area Music Awards[2]). In 2013 Ms. Redmond was awarded 3 Wammies for Blues/traditional RB female vocalist, song of the year for Love Me Anyway, and songwriter of the year with Todd Wright. She received her latest Wammie for 2014 in the category of Blues/traditional RB female vocalist.
Mary Ann Redmond Band Crossroads
Mike Kossak *03.11.
https://www.facebook.com/mike.kossak/photos_albums
Auch wenn dieLocation nicht neben einer Baumwoll-Plantage liegt, schaffen die 5 MINDS die Atmosphäre eines Mississippi –Juke-Joints, der Heimstatt des Zwölfer-Taktes.
Die fünf Herren aus dem Emscher-Lippe-Delta servieren moderne Blues’n Rock-Fusion Musik.
Markenzeichen der 5 MINDS sind die Battles der drei Solisten, bestens entfaltet auf den Grooves von Bass und Schlagzeug. Egal, ob schnell und hart an der Grenze zum Rock’n Roll oder genüsslich und ruhig swingend, immer reich an Farben und Rhythmen.
Der Dorstener Gitarrist und Sänger Dirk Anscheid schließt beim solieren die Augen oder sprüht seine sympathische Leidenschaft ins Publikum. Der vielseitige Borkener Saitenartist Peter Risthaus steht eher für die filigranen, gefühlvollen Tonfolgen. Rainer Bienek aus Recklinghausen spielt das „Mississippi Saxophone“, die Bluesharp mal rhythmisch treibend und mal rotzig frech. Heraus kommt eine Mischung aus purer Spielfreude, gekonnter Instrumentenbeherrschung und groovenden Rhythmen.
5 passionierte Musik-Junkies, allesamt „Könner ihres Fachs“ - 5 Seelen, jede einzelne mit ihrer besonderen Prägung, formen ein fundamentales Blues-Rock Erlebnis, das sich gekonnt zwischen traditionell und modern bewegt. Im Gepäck haben die 5 MINDS einschlägige Covers und selbstarrangierte Interpretationen. Vertreten sind u.a. Stücke von Buddy Guy, Robben Ford, B. B. King, Walter Trout, Duke Robbillard, Charles Musselwhite, Johnny Winter, Sugar Blue, Gerry Moore und ZZ Top.
Frische musikalische Spontaneität wird von den Akteuren dermaßen souverän und professionell ins Auditorium geschleudert, dass ein absolut magisches Live-Erlebnis entsteht.
Mitglieder
Dirk Anscheid Gitarre und Gesang
Peter Risthaus Gitarre
Frank Knüfken Bass
Rainer Bieneck Harp
Mike Kossak Drums
Die fünf Herren aus dem Emscher-Lippe-Delta servieren moderne Blues’n Rock-Fusion Musik.
Markenzeichen der 5 MINDS sind die Battles der drei Solisten, bestens entfaltet auf den Grooves von Bass und Schlagzeug. Egal, ob schnell und hart an der Grenze zum Rock’n Roll oder genüsslich und ruhig swingend, immer reich an Farben und Rhythmen.
Der Dorstener Gitarrist und Sänger Dirk Anscheid schließt beim solieren die Augen oder sprüht seine sympathische Leidenschaft ins Publikum. Der vielseitige Borkener Saitenartist Peter Risthaus steht eher für die filigranen, gefühlvollen Tonfolgen. Rainer Bienek aus Recklinghausen spielt das „Mississippi Saxophone“, die Bluesharp mal rhythmisch treibend und mal rotzig frech. Heraus kommt eine Mischung aus purer Spielfreude, gekonnter Instrumentenbeherrschung und groovenden Rhythmen.
5 passionierte Musik-Junkies, allesamt „Könner ihres Fachs“ - 5 Seelen, jede einzelne mit ihrer besonderen Prägung, formen ein fundamentales Blues-Rock Erlebnis, das sich gekonnt zwischen traditionell und modern bewegt. Im Gepäck haben die 5 MINDS einschlägige Covers und selbstarrangierte Interpretationen. Vertreten sind u.a. Stücke von Buddy Guy, Robben Ford, B. B. King, Walter Trout, Duke Robbillard, Charles Musselwhite, Johnny Winter, Sugar Blue, Gerry Moore und ZZ Top.
Frische musikalische Spontaneität wird von den Akteuren dermaßen souverän und professionell ins Auditorium geschleudert, dass ein absolut magisches Live-Erlebnis entsteht.
Mitglieder
Dirk Anscheid Gitarre und Gesang
Peter Risthaus Gitarre
Frank Knüfken Bass
Rainer Bieneck Harp
Mike Kossak Drums
Mike Kossak & Friends @ Hertener Blues & Rock-Benefiz (Abschlussjam) 2014-01-18
R.I.P.
John Henry Barbee +03.11.1964
John Henry Barbee (* 14. November 1905; † 3. November 1964) war ein US-amerikanischer Bluessänger und -gitarrist.
Er wurde in Henning in Tennessee (wahrscheinlich) als William George Tucker geboren und wuchs auf der Farm seines Vaters auf, wo er sich das Gitarrespielen selbst beibrachte. Zuerst erlangte er in seiner Region Bekanntheit als Straßenmusiker und in Kneipen oder auf Partys und benannte sich schließlich nach einer Folk-Ballade, die er oft spielte, in „John Henry“ um. Nachdem er in den 1920ern und 1930ern mit einigen Musikern zusammengespielt hatte, bot ihm die Firma Vocalion Schallplattenaufnahmen an und er nahm 1938 in Chicago seine erste Platte auf.
Weil ein Weißer seine Frau belästigt hatte, schoss John Henry Barbee auf ihn, traf ihn aber nur ins Bein. In dem Glauben, er hätte den Mann ermordet, flüchtete er und tauchte unter dem Namen „Barbee“ unter. Bis 1963 machte er nur wenig Musik und hatte einen Job in einer Wäscherei, bis er von Willie Dixons Sohn als ein singender Eisverkäufer wiederentdeckt wurde.
Dixon ermöglichte ihm ein Comeback und schlug ihn für das American Folk Blues Festival 1964 vor. Während diesem Europa-Besuch wurden (von dem dänischen Plattenlabel Storyville) weitere Aufnahmen mit ihm gemacht. Kurz darauf musste er die Tournee aber wegen starken Schmerzen abbrechen und wurde in eine Chicagoer Klinik eingeliefert. Als er entlassen wurde, hatte man Krebs diagnostiziert und ihm wenig Überlebenschancen zugeschrieben, woraufhin er sich von seiner Gage ein Auto kaufte und mangels Fahrerfahrung und -erlaubnis einen Passanten überfuhr. Man nahm ihn daraufhin in Untersuchungshaft und er starb einen Tag später an einem Herzinfarkt.
John Henry Barbee (November 14, 1905 – November 3, 1964[1]) was an American blues singer and guitarist. He was born in Henning, Tennessee, United States,.[1] His own claim to be born "William George Tucker"[2] and having changed his name with the commencement of his recording career to reflect his favorite folk song, "The Ballad of John Henry" is not supported by any census details (registering him as son of Beecher Barbee and Cora Gilford).[3]
Biography
Barbee toured in the 1930s throughout the American South singing and playing slide guitar. He teamed up with Big Joe Williams, and later on, with Sunnyland Slim in Memphis, Tennessee. Travelling down to Mississippi he also came across Sonny Boy Williamson, and played with him off and on for several years. He released two sides on the Vocalion label in 1939 ("Six Weeks Old Blues" / "God Knows I Can't Help It"). The record sold well enough to cause Vocalion to call on Barbee again, but by that time he had left his last known whereabouts in Arkansas. Barbee explained that this sudden move was due to his evading the law for shooting and killing his girlfriend's lover. He later found out that he had only injured the man, but by the time this was discovered, Barbee had moved on from making a career out of playing music.
Barbee did not show up again in the music industry until the early 1960s, whereby this time the blues revival was in full swing. Willie Dixon searched out for Barbee, and found him working as an ice-cream server in Chicago, Illinois. In 1964 he joined the American Folk Blues Festival on an European tour with fellow blues players, including Lightnin' Hopkins and Howlin' Wolf.[1]
In a case of tragic circumstances, Barbee returned to the United States and used the money from the tour to purchase his first automobile. Only ten days after purchasing the car, he accidentally ran over and killed a man. He was locked up in a Chicago jail, and died there of a heart attack a few days later, November 3, 1964, 11 days before his 59th birthday.
He is interred in the Restvale Cemetery in Alsip, Illinois.
On May 11, 2010, the third annual White Lake Blues Festival took place at the Howmet Playhouse Theater in Whitehall, Michigan. The concert was organized by executive producer Steve Salter, of the non-profit organization Killer Blues, in order to raise monies to honor Barbee's unmarked grave with a headstone. The event was a success, and a stone was placed in June 2010.
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